امتیاز بارز مسابقات دانشجویان نسبت به ۶۴ رقابت بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3710746
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
استاد عثامنه در گفتگو با ایکنا مطرح کرد:

امتیاز بارز مسابقات دانشجویان نسبت به ۶۴ رقابت بین‌المللی قرآن

گروه بین‌الملل: سمیح خالد احمد عثامنه با اشاره به حضورش به عنوان داور در ۶۴ مسابقه بین‌المللی قرآن گفت: ملاحظات داوران پس از اجرای هر شرکت کننده و حضور دوستانه اعضای کمیته داوران و دانشجویان در یک سالن دو شاخصه بارز ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان بود.

امتیاز بارز مسابقات دانشجویان نسبت به ۶۴ رقابت بین‌المللی قرآن

سمیح خالد احمد عثامنه از داوران و اساتید برجسته قرآنی و داور بخش تجوید ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: من تاکنون در حدود ۶۴ رقابت بین‌المللی قرآنی به عنوان داور حضور داشته‌ام، اما واقعا این دوره از مسابقات دانشجویی چند شاخصه و امتیاز خیلی مهم داشت که بسیار توجه من را به خود جلب کرد.

وی افزود: حضور اعضای کمیته داوران و شرکت کنندگان در یک سالن واحد سبب شد، علاوه بر آن که یک تعامل دوستانه و صمیمی میان داوران، اساتید و دانشجویان ایجاد کرد، موجب شد متسابقین نیز از نظر روانی بسیار آرامش داشته باشند، چرا که شرکت کنندگان با دیدن داوران و اساتید احساس راحتی و آرامش می‌کردند.

استاد خالد عثامنه تصریح کرد: شاخصه دومی که دوست دارم از آن نام ببرم، فرصتی بود که به داوران داده می‌شد که پس از اجرای هر شرکت کننده، یک داور ملاحظات و نقطه نظرات خود را بیان کند و این برای نخستین بار بود که من در سطح جهان شاهد چنین امر ابتکاری و ارزشمندی بودم.

این داور اردنی مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه گفت: من چندین سال است که از سازمان اوقاف ایران به عنوان متولی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن می‌خواهم که رقابت قرآنی سالانه خود را به گونه‌ای برگزار کند که داوران و شرکت کنندگان در یک سالن واحد بنشینند، اما این تصمیم تاکنون جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

استاد عثامنه در ادامه گفت: بدون تعارف می‌گویم شماری جوان از قشر فرهیخته دانشگاهی در یک فاصله زمانی فشرده، امسال در شهر مشهد طرحی ابتکاری را به اجرا گذاشتند که برای من به عنوان شخصی که سابقه داوری در ۶۴ مسابقه بین‌المللی قرآنی را دارد، بسیار جذاب بود.

این داور اردنی گفت: ملاحظات و نقطه نظرات داوران پس از اجرای هر شرکت کننده سبب شد دانشجویانی که به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند دیگر اشتباهات مرحله مقدماتی را تکرار نکنند و این مسئله از برکات این ابتکار ارزشمند بود.

داور بخش تجوید ششمین دوره مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان گفت: از دیگر شاخصه‌های مهم این مسابقات کاهش هزینه‌ها بود، چرا که عدم اسراف در امور یک خواست و مطالبه قرآنی است و در واقع این رقابت‌های دانشجویی حرکتی در جهت عمل به دستورات و تعالیم قرآن بود، اگرچه همیشه اسراف و بریز و بپاش سبب موفقیت نمی‌شود.

استاد عثامنه به ضبط تلویزیونی این برنامه اشاره کرد و گفت: ما به جای این که شاهد حضور قشرهای مختلف مردمی در سالن مسابقات باشیم، در یک ضبط تلویزیونی قرار داشتیم که ابتکار جالبی بود.

وی اضافه کرد: پخش غیرمستقیم این مسابقات که قرار است پس از عملیات تدوین و مونتاژ برنامه‌های آن به چندین زبان مختلف از اواخر ماه شعبان پخش شود، امری بسیار ارزشمند است، چراکه این مسابقات فقط یک رقابت محض قرآنی نبود بلکه به مثابه یک کارگاه آموزشی بود که تمامی قاریان و حافظان و اهل قرآن و علاقه مندان به علوم قرآنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به فضای دوستانه حاکم بر مسابقات و نقش آن در تعمیق دوستی و وحدت میان جوانان اشاره کرد و گفت: در این رقابت‌ها دانشجویانی با رنگ‌ها و نژادهای مختلف حضور داشتند که این رویداد قرآنی فرصتی برای تبادل تجربیات و آشنایی میان آن‌ها است.

استاد عثامنه در ادامه تشویق جوانان و نوجوانان به تمسک به قرآن کریم و فهم این کتاب الهی را از دیگر دستاوردهای رقابت دانشجویی مشهد دانست و گفت: مشکلات امروز جهان اسلام تنها با فهم پیام جاودان اسلام و عمل به دستورات قرآن حل می شود.

این داور برجسته قرآن در پایان به وضعیت کشتار، فقر، جهل و ذلت و خواری در بخش‌هایی از جهان اسلام اشاره کرد و گفت: تا زمانی که قرآن در میان امت اسلام مهجور باشد، این امت نخواهد توانست از سیطره دشمن نجات پیدا کند و وضعیت امروز برخی کشورهای عربی خود بهترین دلیل این موضوع است.

انتهای پیام

captcha