از دیدار پادشاه سعودی با خانواده خاشقچی تا تشکیل کمیته بین‌المللی
کد خبر: 3756311
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
جدیدترین اخبار از وضعیت منتقد سعودی؛

از دیدار پادشاه سعودی با خانواده خاشقچی تا تشکیل کمیته بین‌المللی

گروه بین‌الملل ـ ملک سلمان، پادشاه عربستان قرار است امشب با برخی از اعضای خانواده جمال خاشقچی، نویسنده و منتقد سعودی دیدار کند.

از دیدار پادشاه سعودی با خانواده خاشقچی تا وصیت برای دفن در بقیع

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21؛ ملک سلمان قرار است امشب با تعدادی از اعضای خانواده خاشقچی به عنوان اولیای دم دیدار کند.
 
براساس این گزارش، دیدار پادشاه عربستان با خانواده خاشقچی به معنای اعتراف رسمی به قتل این روزنامه‌نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول است.
 
در همین رابطه اخباری منتشر شده که بازرسان ترکیه به شواهدی دست یافتند مبنی بر این که خاشقچی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.
 
شبکه «سی ان ان» آمریکا نیز اعلام کرد که عربستان سعودی درصدد آماده‌سازی گزارشی است که در آن به کشته‌شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کند، اما عربستان قصد دارند در این گزارش قتل وی را به خاطر اشتباه در بازجویی توجیه و تأکید کند که این اقدام بدون هیچ‌گونه دستوری از مقامات ارشد کشور انجام شده است.
 
کمیته بین‌المللی
 
همچنین، در حالی که عربستان قصد دارد به قتل خاشقچی اعتراف کند، اما خانواده وی خواستار تشکیل یک کمیته مستقل و بی‌طرف بین‌المللی برای تحقیق پیرامون وضعیت وی شدند.
 
براساس این گزارش، فرزندان جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی امروز(24 مهرماه) با صدور بیانیه‌ای پیرامون ناپدیدشدن پدرشان در کنسولگری عربستان در استانبول، ضمن ابراز اندوه و نگرانی از اخبار ضد و نقیض پیرامون پدرشان، خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل و بی‌طرف بین‌المللی برای تحقیق پیرامون وضعیت وی شدند.

خاشقجی روزنامه‌نگار ۵۹ ساله سعودی که پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت، از دهم مهرماه جاری پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شده است.

وی در مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست، از تهاجم عربستان به یمن، بحران اقتصادی ریاض با کانادا و سرکوب مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

به گفته برخی منابع غیر رسمی خبری، ماموران سازمان های امنیتی سعودی، وی را پس از شکنجه در داخل ساختمان کنسولگری عربستان به قتل رسانده و جنازه وی را قطعه قطعه و معدوم کرده‌اند.
 
دفن در بقیع
 
همچنین، عمر زهرانی، از معارضان سعودی ساکن کانادا در توئیتی اعلام کرد که به وصیت‌نامه جمال خاشقچی دست یافته است. وی در این توئیت نوشت، خاشقچی وصیت کرده بود تا در بقیع و در شهر رسول الله(ص) دفن شود، اگر جسد او سالم است در بقیع دفنش کنید.
 

 از دیدار پادشاه سعودی با خانواده خاشقچی تا وصیت برای دفن در بقیع
جمال خاشقچی دوم اکتبر برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و به گفته نامزدش که منتظر او بوده دیگر از ساختمان بیرون نیامد. مقامات سعودی نیز ادعا کردند که وی از کنسولگری خارج شده است، اما رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر به قتل رسیدن و تکه تکه شدن جسد او در کنسولگری عربستان منتشر کرده‌اند.
 
انتهای پیام
captcha