تظاهرات فلسطینیان در صدویکمین سالروز اعلامیه بالفور
کد خبر: 3760499
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

تظاهرات فلسطینیان در صدویکمین سالروز اعلامیه بالفور

گروه بین‌الملل ـ مردم فلسطین امروز(11 آبان‌ماه) در صد و یکمین سالروز صدور اعلامیه شوم بالفور در مناطق مختلف این کشور تظاهرات می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری معا؛ این تظاهرات با شعار «مردم ما طرح شوم را ساقط می‌کنند» و در راستای سلسله تظاهرت‌های حق بازگشت در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی فلسطین برگزار می‌شود.

در همین راستا، هیئت ملی تظاهرات بازگشت و شکست محاصره با صدور بیانیه‌ای از ساکنان نوار غزه، کرانه باختری و فلسطینیان ساکن در اراضی اشغالی سال 48 خواست با هدف حمایت از حقوق ملی و وحدت سرنوشت در این تظاهرات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

این هیئت در بیانیه خود ضمن تأکید بر ادامه تظاهرات بازگشت و شکست محاصره تا زمان تحقق کامل اهداف، مردم فلسطین را به درک اهمیت حفظ ماهیت مسالمت‌آمیز و مردمی‌بودن تظاهرات و ابزارهای آن به عنوان نماد خیزش ملی فرا خواند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت اجرای تدابیر لازم برای حفظ جان شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در مقابل تک‌تیراندازان اسرائیلی تأکید شده است. انتظار می‌رود که یک هیئت امنیتی از مصر برای پیگیری مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات در مرزهای نوار غزه حضور یابد.

فلسطینی‌ها از 30 مارس گذشته به طور منظم در تظاهرات مسالمت‌آمیز که نزدیک دیوار حائل بین غزه و اراضی اشغال شده فلسطین در سال 1948 تجمع کرده و خواستار بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود و شکست محاصره غزه هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی این تظاهرات را با توسل به خشونت و با تیراندازی مستقیم و استفاده از گازهای سمی و اشک‌آور سرکوب می‌کند؛ در این سلسله تظاهرات 228 شهروند به شهادت رسیدند که از آن میان جنازه 10 شهید بازداشت شده و در دفاتر وزارت بهداشت فلسطین به ثبت نرسیده است. 22 هزار نفر نیز مجروح شدند که حال 460 نفر از آنها وخیم است.
 
یادآوری می‌شود، اعلامیه بالفور، نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده‌شد. بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تاسیس کشور جعلی اسرائیل به شمار می‌رود.
 
انتهای پیام
captcha