تکریم از 20 بانوی قرآنی در پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه
کد خبر: 3760990
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
حجت‌الاسلام عبداللهیان خبر داد:

تکریم از 20 بانوی قرآنی در پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر علمی همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه از تکریم بیست بانوی قرآن‌پژوه اعم از بانوان ایرانی و خارجی در پانزدهمین دوره این همایش خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی همایش‌های بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه دوازدهم آبان‌ماه با حضور در برنامه زنده «افق» رادیو قرآن با اجرای محمدرضا پورمعین به تشریح جزئیات پانزدهمین دوره این همایش پرداخت و اظهار کرد: تاکنون چهارده دوره از همایش بانوان قرآن‌پژوه برگزار شده است و امسال پانزدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم. هر سال بیش از هزار و 700 نفر از بانوان قرآنی در این همایش گردهم می‌آیند و در پایان هر دوره نیز از بیش از 25 نفر تکریم می‌شود. سرآمد همه دوره‌های این همایش نیز دوره هفتم آن بوده است که خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رسیدیم و ایشان نیز این جمع را تشویق فرمودند. امیدواریم که خداوند متعال کمک کند و این همایش را مقبول درگاه خود قرار دهد.
وی ادامه داد: هدف مهمی که از برگزاری این همایش قرآنی پیش روی ما بود، این بود که با توجه به اینکه بانوان جامعه اسلامی ما با معارف قرآنی تناسب ذاتی دارند و این معارف را خیلی راحت و با قلب آرام دریافت کرده و زبان تبلیغ بسیار خوبی نیز دارند، می‌توانند با بهره‌گیری از زبان عاطفه، احساسات و مهربانی خود، این معارف عمیق الهی را ابتدا در درون خانواده و سپس در سطح جامعه گسترش دهند. لذا بانوان در هر وادی که ورود کنند، می‌توانند مسائل مختلف به‌ویژه مسائل قرآنی را که حاوی مبانی عمیق معنوی و الهی است، نهادینه کنند. در خانواده‌ای که یک بانوی قرآنی حضور داشته باشد، آن خانواده تحت تأثیر وی، قرآنی خواهد شد.
عبداللهیان بیان کرد: در اولین سالی که قصد ورود به این عرصه و برگزاری همایش را داشتیم، برگزارکنندگان همایش خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان در این دیدار، بیاناتی داشتند که بعد از این فرمایشات، تمامی دست‌اندرکاران همایش مصمم شدند که این برنامه قرآنی همواره ادامه پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز بر تناسب بانوان با مسائل قرآنی و شیوه تبلیغ آن‌ها و نیز فرصتی که برای نشر معارف قرآنی دارند، تأکید کردند.
وی تصریح کرد: برنامه‌های قرآنی طوری است که اگر کسی به میدان بیاید، هم خداوند متعال کمک می‌کند و هم مراکز مختلف اعم از سازمان‌ و نهادهای مختلف از این برنامه‌ها پشتیبانی و حمایت خواهند کرد. تداوم برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه مرهون لطف پروردگار متعال و امام زمان(عج) بوده است که باعث شده تا این برنامه پایه‌گذاری شده و هم‌اکنون نیز چهارده دوره آن برگزار شده است.
دبیر علمی همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه گفت: هر ساله میهمانانی از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی مانند مصر، کویت، عراق و ... در همایش بانوان قرآن‌پژوه شرکت می‌کنند که پس از برگزاری همایش، همواره با شگفت‌زدگی خاصی از آن یاد می‌کنند؛ چرا که نظیر چنین همایشی که در آن بانوان قرآنی آثار فراوانی از خود در بخش‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی، هنری و ... ارائه کنند، در کشورهای دیگر اسلامی وجود ندارد که این امر از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه با رویکرد قرآن و امام جواد(ع)
عبداللهیان در ادامه افزود: مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که مجری این برنامه است، از سال 63 پایه‌گذاری شده و یک مؤسسه قرآنی همراه با چهار نشریه قرآنی است. همایش بانوان قرآن‌پژوه که امسال در جوار مرقد مطهر ثامن‌الائمه حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و با رویکرد قرآن و امام جواد(ع) برگزار خواهد شد. حدود پانصد نفر از بانوان قرآن‌پژوه شهر تهران و حدود دویست نفر از بانوان قرآنی شهر مشهد در این همایش که در محل تالار قدس آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
وی تصریح کرد: یکی از آثار و ثمرات این همایش، گردآوری پایان‌نامه‌های قرآنی سراسر کشور است که اکنون در مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) حدود 21 هزار پایان‌نامه قرآنی گردآوری شده که در حدود پانزده هزار عدد از این پایان‌نامه‌ها مربوط به بانوان است. اولین پایان‌نامه قرآنی بانوان در سال 66 دفاع ‌شده است که این امر از ثمرات انقلاب است؛ چراکه قبل از انقلاب حتی یک پایان‌نامه قرآنی از بانوان در کشور نداریم که این در عالم اسلام بی‌نظیر است.
دبیر علمی همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه گفت: مشاهده می‌کنیم که برخی محافل در جهان اسلام، تهمت ناروایی به شیعیان نسبت می‌دهند که اهل تشیع به قرآن توجهی ندارند که این افراد اگر تنها به این پایان‌نامه‌های قرآنی بانوان جامعه اسلامی ما توجه کنند، متوجه اشتباه خود خواهند شد. گردآوری این پایان‌نامه‌ها در وادی قرآن‌پژوهی به تولید علم و نوآوری می‌پردازد و مانع از موازی‌کاری می‌شود.
عبداللهیان تصریح کرد: این پایان‌نامه‌ها تحت عنوان «گنجینه نور» به صورت دیجیتال در پایگاه‌اطلاع‌رسانی مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین، طی مذاکراتی که با مسئولان وقت به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، بنابر این داریم تا این پایان‌نامه‌ها به مراکز استان‌ها به‌ویژه تهران منتقل شود تا دانشجویان و علاقه‌مندان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. دلیل اینکه بیشترین تلاش ما تاکنون معطوف به جمع‌آوری این پایان‌نامه‌های قرآنی بوده، این است که از کنار گذاشته شدن و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری کنیم. 
وی ادامه داد: بانوان هنرمند قرآنی نیز در همایش حضور دارند و آثار هنری خود را نیز در این چند دوره ارائه کرده‌اند که امروز در حدود سه هزار تابلوی هنری با موضوعات قرآنی در اختیار داریم که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره ببرند.
دبیر علمی همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه در رابطه با حضور در نمایشگاه‌های مختلف نیز اظهار کرد: برخی از مواقع که ادراک خوبی از برنامه‌های قرآنی ما وجود دارد و مسئولان نسبت به حمایت و شرکت مؤسسه در نمایشگاه‌های قرآنی اهتمام دارند، حضور پررنگی در نمایشگاه‌ها داشته‌ایم و در برخی از مواقع نیز این موضوع کمرنگ بوده و احیاناً نوسان داشته است.

تکریم از دو بانوی قرآنی عتبه امام جواد(ع) در کاظمین
عبداللهیان با اشاره به محوریت این دوره از همایش که قرآن و امام جواد(ع) نام گرفته است، بیان کرد: بررسی و تحقیق در رابطه با این موضوع از حدود سه سال قبل انجام شده و در نشریات «بینات» و «بشارت» چاپ شد است. در همایش امسال، مقالات برتر عرضه می‌شود، البته همایش منحصر به ارائه مقالات نیست و برنامه تکریم از قرآنیان نیز در دستور کار قرار دارد که در این رابطه نیز تعداد 20 نفر از بانوان قرآن‌پژوه شامل 15 نفر از داخل کشور، دو نفر از عتبه امام جواد(ع) و تعدادی از میهمانان قرآنی شهر کاظین تکریم خواهند شد.
وی با اشاره به دیدار امروز خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار کرد: در دیدار امروز که با حضور برگزارکنندگان همایش از جمله رادیو قرآن، شبکه قرآن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرگزاری ایکنا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دست‌اندرکاران برپایی همایش برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ایراد سخنرانی در باب تأیید این حرکت قرآنی، حمایت و پشتیبانی خود را برای برگزاری هرچه بهتر و کیفی‌تر همایش ابراز کرد.
گزارش ایکنا حاکی است، دبیر علمی همایش‌های بانوان قرآن‌پژوه با بیان اینکه تاکنون دو دوره از همایش با رویکرد سوره مبارکه «یس» برگزار شده است، گفت: علت این امر وجود روایات محکم و صریح از معصومین(ع) در رابطه با این سوره مبارکه قرآن کریم است. پس از برگزاری این دو همایش بود که در این زمینه خانواده «یس» تشکیل شد که امروز بیش از 10 هزار عضو دارد و این خانواده هر روز سوره مبارکه یس را تلاوت کرده و به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) هدیه می‌کند. اهمیت سوره مبارکه یس به عنوان قلب قرآن تا بدین حد است که پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می‌فرمایند: «دوست دارم که شیرینی سوره مبارکه یس در قلب هر مؤمنی وجود داشته باشد».

مرحوم حجت‌الاسلام احمدی مسیر همایش بانوان قرآن‌پژوه را فراجناحی پیش برد
وی در ادامه در رابطه با شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی که چهارده دوره دبیری همایش بانوان قرآن‌پژوه را بر عهده داشت، اظهار کرد: این شخصیت بزرگ در این چهارده سال با حوصله و سعه صدر فراوانی که داشت، مسیر همایش را به صورت فراجناحی پیش برد و طبق همین شیوه در رابطه با تمام کسانی که از ایشان تکریم می‌شد، تنها قرآن و معیار قرآنی ایشان را مد نظر داشت و حرکت سالمی را برای این همایش پایه‌گذاری کرد که امیدواریم روح بلند ایشان از برکات این همایش بهره‌مند باشند.
عبداللهیان در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه بانوان قرآنی ایران اسلامی، تصریح کرد: فضا و آمادگی بانوان قرآنی جامعه اسلامی ما برای ارائه فعالیت‌های قرآنی وسیع و گسترده بسیار فراوان است و در این رابطه باید یک حرکت عمومی در کشور صورت گیرد. آنچه که ما امروز به عنوان همایش بانوان قرآن‌پژوه برگزار و اجرا می‌کنیم، بخش بسیار کوچکی از فضای قرآنی بانوان را در بر می‌گیرد که باید در این زمینه فعالیت و برنامه‌های بیشتری در دستور کار قرار گیرد. در رابطه با سوره مبارکه یس نیز امیدواریم که نهادهای مختلف قرآنی به این موضوع بپردازند تا روز به روز بر وسعت خانواده یس در کشور افزوده شود و عموم مردم جامعه اسلامی ما به تلاوت این سوره مبارکه قلب قرآن است، بپردازند به نحوی که در آینده شاهد تلاوت این سوره از سوی میلیون‌ها نفر در کشور باشیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha