همکاری بنیاد روس در همایش اسلامی - مسیحی ایران
کد خبر: 3778389
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

همکاری بنیاد روس در همایش اسلامی - مسیحی ایران

گروه بین‌الملل ـ بنیاد مطالعات اسلامی «ابن‌سینا» در روسیه از همکاری این بنیاد برای برگزاری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در کشورمان خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ بنیاد مطالعات اسلامی روسیه اعلام کرد: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایران در نظر دارد با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسئله نفس و بدن در اسفندماه 1389 که 25 اندیشمند خارجی و شمار زیادی از فرهیختگان داخلی در آن حضور داشتند و در آن آثاری در قالب 7 مجلد شامل مجموعه ‌مقالات همایش و نیز 15 عنوان کتاب مرتبط عرضه شد، دومین همایش در ذیل کلان‌طرح «رابطه نفس و بدن» را با عنوان «همایش بین‌المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» برگزار کند.

هدف از برگزاری این همایش علمی، پرداختن به یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات فلسفی و الهیاتی ـ کلامی در مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمی دنیاست. امروزه نفس‌شناسی فلسفی، فلسفه ذهن و موضوع جاودانگی انسان از قابل توجه‌ترین موضوعات در زمینه علوم شناختی، الهیات فلسفی، فلسفه و کلام اسلامی و انسان‌شناسی فلسفی است که در ادیان ابراهیمی به‌ ویژه در مسیحیت و اسلام نیز اهتمام خاصی بدان شده است.      

همایش فوق که با مشارکت و همکاری بنیاد مطالعات اسلامی «ابن‌سینا»ی روسیه برگزار می‌شود و مراحل مقدماتی آن از سال 1395 آغاز شد، در 14 و 15 اسفندماه 1398 برگزار خواهد شد.

عنوان‌های اصلی همایش «مفهوم مرگ»، «مفهوم جاودانگی»، «ملاک این‌همانی شخصی»*، «بقای پس از مرگ» و «حیات پس از مرگ» هستند و از محققان درخواست شده است که در قالب 40 ریزعنوان به بررسی مسائل فلسفی و الهیاتی در مسئله جاودانگی نفس بپردازند.

* این‌همانی یا «اصل هو هویت» در فلسفه چنانکه ابن‌سینا و برخی دیگر نامیده‌اند یعنی این اصل که هر چیزی خودش، خودش است. براساس مفهوم این‌همانی شخصی و معیارهای آن، از یک ‌سو مشخص می­‌شود که آیا فردی که اکنون برای مثال هفتاد سال دارد همان فردی است که پنجاه سال پیش بیست سال داشت و از سوی دیگر معلوم می­‌شود که فرد اخروی همان فرد دنیوی است یا نه.

انتهای پیام

captcha