ساخت مدرسه دینی برای هندوها در «ننگرهار»
کد خبر: 3781147
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

ساخت مدرسه دینی برای هندوها در «ننگرهار»

گروه بین‌الملل ــ وزارت معارف افغانستان با همکاری مؤسسه سویدن برای نخستین بار یک مدرسه دینی برای هندوها و سیک‌ها (دینی یکتاپرستانه) در استان ننگرهار (استانی در شرق افغانستان) ساخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «8 صبح» افغانستان؛ حسیب‌الله شینواری‌ (رئیس اداره معارف استان ننگرهار) در مراسم گشایش این مدرسه دینی گفت: هزینه این مرکز معادل 9 میلیون افغانی است که از سوی مؤسسه سویدن پرداخت شده است.

شینواری افزود: ساخت این مدرسه ابتدایی یک سال طول کشیده و دارای شش مقطع تحصیلی تحصیلی است که به نام «بابا کبیر» در استان ننگرهار احداث شده است.

نریندر سینگ خالصه (تنها نامزد سیک‌ها و هندوها در مجلس نمایندگان افغانستان) در این باره و با بیان اینکه حدود صد خانواده از سیک‌ها و هندوها در ننگرهار زندگی می‌کنند، گفت: ساخت این مدرسه برای این گروه در این کشور سبب شده است که روحیه مطلوبی پیدا کنند.‌ با فعال شدن این مدرسه، فرزندان ما از پرسه زدن در کوچه و بازار نجات پیدا می‌کنند و به آموزش خواندن، نوشتن و دین خود مشغول می‌شوند.

تا پیش از این فرزندان خانواده‌های سیک و هندوی ساکن در ننگرار به دلیل نبود مدرسه قادر به درس خواندن نبودند.

گشایش اولین مدرسه ویژه برای هندو‌ها در ننگرهار، همزمان با سفر میرویس بلخی (سرپرست وزارت معارف در این استان) صورت گرفته است.

گفتنی است، آئین سیک آمیزه‌ای از عقاید جدید و باورهای هندوئیسم و دین اسلام است. سیک‌ها با عقاید و ظاهر متفاوت از هندوها هستند، اما بیشتر اعمال اجتماعی و عبادی‌شان به هندوها نزدیک‌تر از مسلمان‌هاست.

انتهای پیام

captcha