نخستین مسجد هند که اذان شیعی پخش کرد + عکس
کد خبر: 3812425
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

نخستین مسجد هند که اذان شیعی پخش کرد + عکس

گروه بین‌الملل ــ مسجد جامع قلعه ارگ مکانی است که حاکم وقت هندوستان در آنجا مذهب رسمی این کشور را تشیع اعلام کرد و اذان شیعی برای نخستین بار در شبه قاره هند از این عبادتگاه پخش شد.

معرفی نخستین مسجد هند که اذان شیعی پخش کردبه گزارش ایکنا از هند؛ مسجد جامع قلعه ارگ در قرن چهارم میلادی و به دست سلاطین اصفهانی بهمنی، که از خاندان‌های مسلمان حاکم بر دکن از شهرهای هندوستان و نواحی مجاور آن در جنوب این کشور بود، در شهر تاریخی بیجاپور در استان کارناتاکا، واقع در جنوب هند، ساخته شد.

یوسف عادل خان ساوجی که عضو نهضت جهانی کردن تشیع در جهان (منظور سلسله صفوی در ایران است) بود، بعد از شهادت محمود گاوان گیلانی، وزیر اعظم سلسله بهمنی در جنوب هند، حکومت سلسله عادل شاهی را سال 1492 در شهر بیجاپور تأسیس کرد.

وی با جنبش صفوی در ایران ارتباط نزدیکی داشت؛ هنگامی که شاه اسماعیل صفوی مذهب تشیع را مذهب رسمی ایران در سال 1501 اعلام کرد، یوسف عادل خان ساوجی نیز که حاکم منطقه کارناتاکا بود، طی همین سال در مسجد قلعه ارگ بیجاپور مذهب تشیع را برای نخستین بار در تاریخ شبه‌ قاره هند به عنوان مذهب رسمی معرفی کرد.

 

معرفی نخستین مسجد هند که اذان شیعی پخش کرد

نمای درونی مسجد

اذان شیعی برای اولین بار در این مسجد به صورت رسمی خوانده شد؛ همچنین در خطبه‌های نماز جمعه اسامی دوازده امام شیعیان ذکر می‌شد. این سنت تا سال 1686 در استان کارناتاکا ادامه داشت.

شهر بیجاپور تعداد زیادی از آثار تاریخی ایرانیان را در خود جای داده است که باید هنرمندان ایرانی آنها را مرمت و بازسازی کنند. معروف‌ترین اثر تاریخی این شهر گل گنبد است که بزرگ‌ترین گنبد جهان به شمار می‌رود.

یادآور می‌شود تاریخ تشیع در برخی از مناطق شبه‌قاره هند سابقه‌ای دیرینه دارد و علاوه بر حضور جمعیت‌ شیعی در دوره‌های مختلف تاریخی، حکومت‌های شیعی نیز در این مناطق تشکیل شد و ظهور تشیع در شبه قاره هند با ورود مسلمانان به این منطقه در زمان امامت حضرت علی(ع) همزمان بود.

معرفی نخستین مسجد هند که اذان شیعی پخش کرد

نمای بیرونی مسجد

تشیع در سده نهم هجری و به دنبال افزایش مهاجرت ایرانیان و سادات به دکن (یکی از شهرهای جنوبی هند)، در این منطقه رشد بسیاری یافت؛ همزمان که شیعیان با نفوذ در حکومت‌های محلی دکن نقش سیاسی و اجتماعی بیشتری پیدا می‌کردند، در ایران نیز پادشاهان صفوی قدرت را در دست گرفتند و تشیع را مذهب رسمی ایران اعلام کردند.

در سده دهم هجری چند حکومت شیعه در مناطق مختلف دکن تأسیس شد که در برابر حکومت مغولان هند، چشم به حمایت از پادشاهان صفوی داشتند و روابط گسترده‌ای با صفویان برقرار کردند.

انتهای پیام

captcha