ذائقه‌سازی رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده اقبال مردمی به امور قرآنی
کد خبر: 3823638
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد:

ذائقه‌سازی رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده اقبال مردمی به امور قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمحمدجواد شوشتری در نشست «بررسی فعالیت‌های قرآنی و غفلت رسانه‌ها»، با انتقاد از پرداختن به امور حاشیه‌ای و شعار دادن به جای توجه به اصل قرآن، اظهار کرد: وقتی پرچمداران فعالیت‌های فرهنگی غافل هستند و در قبال قرآن ذائقه‌سازی مناسب نمی‌کنند، به طور طبیعی مردم هم به آن بی‌توجهی خواهند کرد.

ذائقه‌سازی رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده اقبال مردمی به امور قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «بررسی فعالیت‌های قرآنی و غفلت رسانه‌ها» بعدازظهر امروز 10 تیرماه با حضور جمعی از مدیران، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا در سخنانی با اشاره به اهمیت توجه رسانه‌ها به برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: در اینجا منظور از رسانه، معنای عام آن است. در این تعریف، تریبون‌های نماز جمعه، تریبون نمایندگان مجلس و سخنگوها و مواردی از این دست را که عمدتاً از دید ما مغفول مانده‌اند، نیز رسانه می‌دانیم.
وی در ادامه به برگزاری دو رویداد مهم قرآنی در ماه‌های ابتدایی امسال اشاره کرد و افزود: این دو رویداد که هرساله در یک تقویم زمانی مشخص برگزار می‌شود، مسابقات بین‌المللی قرآن و نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود که با فاصله کمتر از 40 روز برگزار شد. ایکنا نسبت به بررسی اجمالی این دو رویداد پرداخت و حضور مسئولان را مورد بررسی قرار داد. این بررسی در زمینه بودجه‌های قرآنی نیز صورت خواهد گرفت و تلاش داریم تا در مورد بودجه 10ساله فعالیت‌های قرآنی چنین بررسی‌ای را انجام دهیم.
مدیرعامل ایکنا در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمتر شاهد بوده‌ایم که مقام معظم رهبری با یک صنف و قشر دو بار در سال ملاقات داشته باشند، اما این ملاقات با جامعه قرآنی هر سال صورت می‌گیرد. متأسفانه آمار غائبان در این دو رویداد بسیار قابل توجه است، به همین اندازه هم رسانه‌ها نسبت به این مسئله غفلت دارند. این در حالی است که امسال تلاش شد این دو رویداد بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

ذائقه‌سازی رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده اقبال مردمی به امور قرآنی
شوشتری با بیان اینکه ما در شعار دادن و پرداختن به حاشیه‌ها خوب عمل می‌کنیم، گفت:‌ اما اصل قضیه که دغدغه همه مسلمانان و مقام معظم رهبری است همانا قرآن کریم است و آن‌چنان که باید و شاید به آن توجه نشده است. وقتی رسانه‌ها که پرچمدار کار فرهنگی هستند، توجهی به این موضوع نداشته باشند، به طور طبیعی این خبرها از اهمیتی برای مردم برخوردار نخواهد شد و مردم نیز به آن توجهی نخواهند کرد و ذوق و سلیقه مردم هم شکل نخواهد گرفت. وقتی هیچ سریال و برنامه‌ای مرتبط به این موضوعات نسازیم، معلوم است که ذائقه‌ای شکل نمی‌گیرد.
مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه در این زمینه بیشتر و بهتر از ما کار کرده‌اند، گفت: با گذشت 40 سال از انقلاب تنها سه سریال با موضوع داستان‌های قرآنی داشته‌ایم،‌ آنچه که در قالب هنر فیلم‌سازی اتفاق افتاده، همین سه سریال بوده که البته مردم به آن اقبال نشان داده‌اند.
شوشتری با تأکید بر اینکه خود ما دارای کمی و کاستی هستیم، اما فریادهایمان بر سر مردم است که چرا حضور ندارند، گفت: بر همین اساس، بحث ما بر این است که مقداری ابعاد غفلت رسانه‌ها از رویدادهای قرآنی را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان  خود به مراسم تجلیل از «احمد ابوالقاسمی» در حاشیه این نشست اشاره و اظهار کرد: همیشه شاهد زحمات ایشان در داخل و خارج از کشور بوده‌ایم و بنده همیشه ایشان را به عنوان یکی از افراد بسیار خوش‌فکر و خلاق‌ترین افرادی که در کارهای قرآنی بوده‌اند و حرف جدیدی برای گفتن داشته‌اند، شناخته‌ام.
شوشتری همچنین به راه‌اندازی رادیو آلبانی به همت احمد ابوالقاسمی اشاره کرد و گفت: کارهای خیلی خوبی در این کشور به همت ایشان انجام شد و یادگارهای خوبی باقی مانده است. ایکنا وظیفه خود می‌داند تا مدیران امور قرآنی را که زحمت می‌کشند و خدمتی انجام می‌دهند، تکریم و تجلیل کند. امیدواریم این وظیفه را که حداقل وظایف ما هست، به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام 

captcha