جامعه قرآنی برای جذاب‌تر کردن رویدادهای قرآنی چه کرده است؟ / اقتدار نظامی ما حاصل توجه به قرآن است
کد خبر: 3823652
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
عباس سلیمی:

جامعه قرآنی برای جذاب‌تر کردن رویدادهای قرآنی چه کرده است؟ / اقتدار نظامی ما حاصل توجه به قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه باید در زمینه فعالیت‌های قرآنی جذابیت و تغییر و تحول ایجاد کنیم تا در مردم ایجاد رغبت شود، به طرح این پرسش پرداخت که جامعه قرآنی در راستای این جذاب کردن چه کاری انجام داده است؟

جامعه قرآنی برای جذاب‌تر کردن رویدادهای قرآنی چه کرده است؟ / اقتدار نظامی ما حاصل توجه به قرآن است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «بررسی فعالیت‌های قرآنی و غفلت رسانه‌ها» و همچنین مراسم تجلیل از فعالیت‌های احمد ابوالقاسمی، مدیر سابق رادیو قرآن، بعدازظهر امروز 10 تیرماه در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، با بیان اینکه آمادگی و تمایلی برای بحث در مورد غفلت رسانه‌ها از فعالیت‌های قرآنی ندارد، گفت:‌ اگر در مورد این عنوان نظرخواهی صورت می‌گرفت، شاید توصیه می‌کردم تا به جای استفاده از یک عنوان سلبی، از عنوانی ایجابی استفاده شود. برای مثال در عنوان بر ضرورت بیشتر توجه رسانه‌ها به فعالیت‌های قرآنی تأکید می‌کردم و نه غفلت از این موضوع.

وی با اشاره به اینکه حتماً تمام موفقیت‌ و کامیابی‌ها در 40 سال بعد از انقلاب مربوط به زندگی در سایه‌سار قرآن بوده است، گفت: در مقابل این موضوع، تمام ناکامی‌ها، شکست‌‌ها،‌ ناهنجاری‌های، نابسامانی‌ها،‌ جرائم، تخلفات، ‌بی‌عدالتی‌ها و همه مشکلاتی که در جامعه است، ناشی از فاصله گرفتن ما از قرآن و فرهنگ قرآن بوده است. هریک از «ما» چه ملت، چه دولت و چه حاکمیت، هر کدام که قرآن و دستورات الهی را نادیده گرفته‌ایم، با این مشکلات مواجه شده‌ایم.

سلیمی در ادامه بر اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران و نشأت گرفتن این اقتدار از توجه به قرآن کریم تأکید و اظهار کرد: اگر امروز در زمینه موشکی و دفاعی در اقتدار کامل هستیم، به خاطر این است که یکی از دستورات الهی مبنی بر «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» از سوی مردان مردی همچون «تهرانی‌مقدم»، «عباس بابایی» و .... جدی گرفته شده است. اگر امروز در این نقطه از عظمت و اقتدار نبودیم، دشمن لحظه‌ای برای تهاجم به ما به خود تردید راه نمی‌داد.

این پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: فارغ از تنش‌‌ها، در ارتباط با توفیقات ما در سیاست خارجی نیز اقتدار و عظمتی که جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی دارد، به خاطر توجه به دستورات خداوند در این زمینه و حفظ عزت مسلمین و جامعه ایمانی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توفیقاتی که در بخش حجاب، عفاف و حیا در جامعه داشته‌ایم نیز اشاره و بیان کرد:‌ این توفیقات به خاطر توجه به دستورات قرآن کریم بوده که مورد توجه قرار گرفته است. البته به کارهایی که تعداد معدودی از افراد از روی ناآگاهی، برداشت اشتباه از دین یا تحریک دشمنان انجام می‌دهند، کاری ندارم. آزادگی و وارستگی‌ای که امروز ملت در برابر استکبار قلدر دارد، به خاطر این است که از پیش از انقلاب، شعار «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» در گوشت و پوست و استخوان ملت ریشه دوانیده است و حاضر نیست زیر بار ذلت برود.

سلیمی با تأکید بر اینکه انتظار ما این است که قرآن نه تنها در انعکاس خبری بلکه در تمام زمینه‌ها در اولویت اول فعالیت‌های سازمانی و مدیران ارشد نظام قرار بگیرد، گفت: الان چنین وضعیتی حاکم نیست و قرآن در اولویت اول بسیاری از سازمان‌ها قرار ندارد. قطعاً با توجه به اینکه دیدگاه وسیعی در مورد مصادیق رسانه‌ها وجود دارد و در این جلسه نیز به آن اشاره شد و باعث تعدد رسانه‌ها می‌شود. لذا نمی‌توانیم میزان غفلت یا عدم غفلت آنها را مطرح کنیم.

وی افزود: با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت با توجه به شئون مختلف جامعه از امنیتی و سیاسی تا فرهنگی و اجتماعی و ...، رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی باید برای اینها یک سهم تعیین کنند؛ الان چنین توازنی در این مقوله وجود ندارد تا ببینیم بر اساس قاعده مهم و مهم‌تر و به نسبت اهمیت مسائل، چند درصد از وقت و بودجه و امکانات و تدابیر رسانه‌‌ها به این کارها اختصاص پیدا کرده است. اگر به این نکته که آیا رسانه‌ها در مقوله مسابقات یا نمایشگاه به وظیفه خود عمل کرده‌اند یا خیر بپردازیم،‌ باید از رسانه شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا که تا آخرین لحظه پای کار بوده‌اند، قدردانی کنیم.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه برخی دیگر از رسانه‌ها با توجه به اینکه تخصصی نبوده‌اند کمتر به رویدادهای قرآنی پرداخته‌اند، بر این موضوع که باید نقدی به خودمان نیز وارد کنیم تأکید و بیان کرد: ما باید در جامعه قرآنی چه در نمایشگاه و چه در مسابقات و محافل انس با قرآن و ... جذابیت و تغییرات و تحولات ایجاد کنیم تا در مردم ایجاد رغبت کند. در حال حاضر خبرنگاری که می‌‌خواهد محافل انس با قرآن را منعکس کند، چه تغییر اساسی در برگزاری این محافل از ابتدای انقلاب تا کنون شاهد است تا به عنوان یک فعالیت ویژه به مردم معرفی کند؟ لذا جامعه قرآنی در این زمینه باید تلاش بیشتری انجام دهد.

سلیمی با بیان اینکه مراد از جامعه قرآنی تنها قاریان و حافظان قرآن نیست، گفت: من تمام آحاد و ارکان و اجزای همه حوزه‌های علمیه کشور را جزء جامعه قرآنی می‌دانم که باید به وظایف خود بیشتر از آنچه تاکنون پرداخته‌اند، بپردازند. اگر ما کلام زیبای امام رضا(ع) را مورد توجه قرار دهیم که فرموده‌اند: «اگر مردم از زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) مطلع شوند، حتماً از ما پیروی خواهند کرد»، جایی برای عرض اندام فرقه‌های کاذب و نوظهور و نیز جایی برای قرآن‌ستیزی و ناخداباوری باقی نمی‌ماند.

وظیفه جامعه قرآنی، دانشگاه قرآنی،‌ رسانه قرآنی، نهادهای قرآنی و ... این است که به شبهات پاسخ دهند تا جوانان ما به شبهه نیفتند. البته کتاب‌هایی نگارش یافته که به اعتقاد من کافی نیست. در این زمینه اگر زیبایی‌های قرآن را نشان دهیم، آن وقت رسانه‌ها هم بیشتر از این به مسائل توجه خواهند کرد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که جامعه قرآنی در حال حاضر دارد، این است که یک زندگی پاک و طیب و پاکیزه و قرآنی را در جامعه ارائه کند تا مقبولیت خود را در آحاد جامعه و مسلمانان جامعه از دست ندهد. اگر ما به این شیوه زندگی کنیم، تمایل مردم و ضرورت اخبار مربوطه بیش از آن چیزی که بوده است، مطرح خواهد شد.


این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: وظیفه جامعه قرآنی، دانشگاه قرآنی،‌ رسانه قرآنی، نهادهای قرآنی و ... این است که به شبهات پاسخ دهند تا جوانان ما به شبهه نیفتند. البته کتاب‌هایی نگارش یافته که به اعتقاد من کافی نیست. در این زمینه اگر زیبایی‌های قرآن را نشان دهیم، آن وقت رسانه‌ها هم بیشتر از این به مسائل توجه خواهند کرد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که جامعه قرآنی در حال حاضر دارد، این است که یک زندگی پاک و طیب و پاکیزه و قرآنی را در جامعه ارائه کند تا مقبولیت خود را در آحاد جامعه و مسلمانان جامعه از دست ندهد. اگر ما به این شیوه زندگی کنیم، تمایل مردم و ضرورت اخبار مربوطه بیش از آن چیزی که بوده است، مطرح خواهد شد.

سلیمی به صحبت‌های خود در مورد ضرورت شفاف‌سازی بودجه قرآنی از سوی دستگاه‌ها و نهادها اشاره کرد و گفت: خبرگزاری قرآن این موضوع را پوشش داد و با همت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، قسمت اول این کار شفاف‌سازی شد، اما هیچ کدام از سازمان‌ها این شفاف‌سازی را ادامه ندادند که بگویند این بودجه‌ها را در چه راستایی هزینه کرده‌اند. ما زمانی می‌توانیم اخبار قرآنی را با جذابیت در رسانه‌ها مطرح کنیم که ابتدا تکلیف این کار را مشخص کنیم و بگوئیم بودجه‌ای که از بیت‌المال برای مسائل قرآنی دریافت کرده‌ایم را در چه راهی هزینه کرده‌ایم و چه خروجی‌ای داشته است. اگر این کار انجام شود، رسانه‌ها برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی بیشتر ترغیب خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه ما به عنوان جامعه قرآنی این است که دغدغه تحقق و حاکمیت فرهنگ قرآن و سبک زندگی قرآنی را در جامعه داشته باشیم، گفت: در این صورت رسانه‌ها برای انعکاس زیبایی‌های عملکرد قرآنیان به صف می‌ایستند.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۲۲:۵۸
0
0
ا زکجای آیه مبارکه و اعدوا لهم . . . به ساخت موشک می توان رسید ؟ ایا قرار است فهم خود را بر ایات تحمیل کنیم یا از قرآن به مدد نورانیت روایات معصومین بیاموزیم ؟
captcha