تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات
کد خبر: 3834462
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات

گروه بین‌الملل ــ همزمانی درگیری‌ها در عدن با برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد تصمیم امارات برای کاستن از تعداد نیروهای خود در یمن، بحران این کشور را وارد مرحله تازه‌ای در تحولات بین‌المللی کرده است.

تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید اماراتبه گزارش ایکنا؛ در ادامه جنگ، ناآرامی و فراز و نشیب‌های نظامی و سیاسی در یمن، این بار حوادث دیگری در این کشور رقم خورده است که از آن می‌توان به عنوان نقطه آغاز رویدادهای بسیار مهمی در بحران یمن یاد کرد.

جدایی‌طلبان یمنی که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شوند و خواستار تجزیه جنوب این کشور هستند، کنترل پایگاه‌های نظامی و کاخ «معاشیق» شهر عدن را به دست گرفته و نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی یعنی طرفداران «عبد ربه منصور هادی» را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند.

نیروهای جدایی‌خواه که به حمایت ابوظبی دل بسته‌اند، رؤیای تشکیل کشوری مستقل با عنوان «یمن جنوبی» را در سر می‌پرورانند. نیروهای اماراتی در سال‌های اخیر با تحرکاتی که انجام داده‌اند، در جنوب یمن نفوذ کرده‌اند. در بخش‌هایی از این مناطق تروریست‌های القاعده و داعش نیز حضور دارند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بازمانده مقامات وابسته به منصور هادی در جریان اتفاقات اخیر در عدن به عربستان سعودی فرستاده شده‌اند.

انشقاق در ائتلاف

«احمد المیسری»، وزیر کشور کابینه عبد ربه منصور هادی، پیش از پرواز با انتشار ویدئویی در توئیتر اعلام کرده است که ما به شکست اعتراف می‌کنیم و پیروزی بر خودمان را به برادرانمان در امارات تبریک می‌گوییم. اما این آخرین نبرد نبود، ما برمی‌گردیم.
 
تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات/ در حال تکمیل

وی در ادامه با انتقاد شدید از ابوظبی می‌گوید: بیش از 400 خودروی وابسته به امارات که از اسلحه و مهمات پر بود، با هزاران مزدور به همه جای عدن ریختند و ما برای مقابله با آن‌ها فقط سلاح‌های ابتدایی داشتیم.

حال پس از گذشت 4 سال از شروع جنگ یمن، کانون توجه جامعه جهانی به بحران در این کشور از مناطق شمالی، که نیروهای انصارالله (حوثی‌ها) در آن مستقرند، به جنوب منتقل شده و میان دو نیرویی که برای جنگ با انصارالله متحد بودند جبهه‌بندی ایجاد شده و آنان علیه یکدیگر می‌جنگند.
 
تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات

در یک سو عدن و جدایی‌طلبان و در سویی دیگر گروهی که پس از ماجرای استعفا و فرار رئیسشان هنوز خود را دولت می‌نامند قرار گرفته است؛ یعنی منصور هادی و اطرافیانش که در عربستان سعوی به سر می‌برند.

وی در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود امارات را به پشتیبانی از جدایی‌خواهان و کودتا در عدن متهم کرده و خواستار پایان درگیری‌ها در این شهر شده است.

شرح این موضوع که چرا عدن دچار چنین تحولاتی شده آسان نیست، اما حادثه‌ای که در روزهای گذشته روی داد، تأثیرگذار بوده است.

علت درگیری‌ها در عدن

هفته پیش بود که به محل استقرار جدایی‌طلبان یمنی حملاتی شد که طی آن ده‌ها تن کشته شدند. این گروه انگشت اتهام را به سوی حزب اخوانی «الاصلاح» نشانه گرفتند و عبد ربه منصور هادی را به اجازه نفوذ اخوانی‌ها در تشکیلات او متهم کرد.
 
تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات/ در حال تکمیل

روز چهارشنبه، ۱۶ مرداد، شورای انتقالی جنوب، به شکل رسمی از نیروهایش خواست در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

«هانی بن بریک»، نایب رئیس شورا، به اتهام اینکه منصور هادی از این حزب اخوانی حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود درخواست کرد که به کاخ «معاشیق»، مقر ریاست جمهوری، حمله کنند.

در ادامه این جریان، جدایی‌خواهان جنوب تحرکات مسلحانه را علیه نیروهای طرفدار منصور هادی انجام داده و شهر عدن را در کنترل خود درآوردند. در پی این درگیری‌ها چند تن کشته و زخمی شده‌اند.

واکنش امارات به این حوادث به توئیت «انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت ابوظبی، مبنی بر لزوم توقف درگیری‌ها محدود شد و عربستان نیز از زبان سخنگوی ائتلاف عربی، درباره عواقب این تحولات هشدار داد.

همچنین به گفته منابع خبری، روز گذشته، 21 مردادماه، «شیخ محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در جده دیدار و در خصوص تحولات یمن رایزنی کردند.

تغییر تاکتیک ابوظبی

این حوادث در حالی رخ می‌دهد که امارات مهم‌ترین متحد عربستان در جنگ یمن به ویژه در نبردهای زمینی محسوب می‌شود. همکاری این دو کشور تاکنون این گونه بود که عربستان حملات هوایی را انجام می‌داد و امارات نبرد‌های زمینی و آموزش‌های نظامی را.
 
تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات/ در حال تکمیل

اگرچه گروه‌های طرفدار منصور هادی و جدایی‌طلبان یمن هر دو علیه حوثی‌ها، که شهر مهمی همچون «صنعا» را تحت کنترل خود دارد، متحد هستند؛ اما در هر صورت اتفاقات اخیر از انشقاق میان این دو گروه و همچنین تاکتیک‌ها و اهداف عربستان و امارات در یمن حکایت دارد. شاید اولین جرقه این تحولات در روزهای گذشته بود که رسانه‌هایی همانند «رویترز» و «وال استریت ژورنال» از تصمیم امارات برای عقب‌نشینی از برخی مناطق یمن از جمله منطقه راهبردی «حدیده» خبر دادند.

اماراتی‌ها این اقدامشان را آرایش استراتژیک نامیده، اما در حین حال اعلام کردند که این اقدام به معنای خروج از ائتلاف عربی نیست، بلکه کمک به سازمان ملل برای برقراری صلح است.

محمد البخیتی، عضو ارشد جنبش انصارالله، اخیراً اعلام کرده است که درگیری در عدن نتیجه طبیعی اختلاف بین عربستان و امارات بر سر منافع است و بازنده اصلی این نبرد یمنی‌های متحد این دو کشور هستند.
 
تحولات عدن؛ شکاف در ائتلاف عربی یا استراتژی جدید امارات/ در حال تکمیل

پشت‌ پرده تصمیم امارات

سؤالات زیادی در مورد این تحولات مطرح می‌شود که برای روشن شدن آن‌ باید چشم‌ها را به روزهای آتی دوخت. نخستین پرسش این است که دو کشور امارات و عربستان، که در ظاهر هم‌پیمان هستند و اختلافی را بروز نداده‌اند، چگونه است که نیروهای تحت حمایت آنان با یکدیگر درگیر شده‌اند؟ آیا امارات از جنگ در یمن خسته شده و به سعودی‌ها معترض است؟ یا اینکه تحولات جاری مقدمه‌ای برای مذاکره و صلح در یمن خواهد بود؟

این پرسش‌ها در حالی به ذهن می‌رسد که از فروردین سال 1394 ائتلافی به رهبری عربستان حملات هوایی خود به برخی مناطق یمن را آغاز کرده و امارات نیز با این کشور همراه بوده است.

در 4 سالی که از جنگ عربستان علیه یمن می‌گذرد، جنگنده‌های سعودی بارها مواضع انصارالله را بمباران کرده‌ و هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشته‌اند که بخش زیادی از آنان غیرنظامی بوده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در پی حملات سعودی مساجد، مدارس، کارخانه و زیرساخت حیاتی زیادی مورد هدف قرار گرفته است. از سوی دیگر 80 درصد مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند.
 
گزارش از مرتضی کریمی

انتهای پیام
captcha