واکنش دیدبان حقوق بشر به سرکوب معترضان در قاهره
کد خبر: 3843609
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

واکنش دیدبان حقوق بشر به سرکوب معترضان در قاهره

گروه بین‌الملل ــ دیده‌بان حقوق بشر با تأکید بر این که دستگاه‌های امنیتی مصر در تعامل با تظاهرکنندگان به خشونت وحشیانه متوسل شده‌اند، خواستار تضمین حقوق شهروندان این کشور در برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی 21، این سازمان در بیانیه‌ای از شرکای  بین‌المللی مصر و سازمان ملل خواست تا دولت مصر را به احترام به حقوق شهروندان کشورش دعوت کنند.

در همین راستا، فعالان مصری از تظاهرات شامگاه جمعه علیه «سیسی» فیلم‌برداری کرده و آن را در ساعات پایانی شب در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند که بیانگر سرکوب و دستگیری تعدادی از جوانان به وسیله نیروهای امنیتی بود.

یکی از این فیلم‌ها، مورد حمله قرار گرفتن یک فرد جوان از سوی نیروهای امنیتی در خیابان «مدینه منوره» در شهر «سوئز» را نشان می‌دهد. این جوان به اجبار به یک ماشین نظامی انتقال داده شد.

در ویدئو کلیپی دیگر مشاهده می‌شود که نیروهای امنیتی مصر با لباس شخصی در خیابان حاضر شده و به ضرب و شتم معترضان می‌پردازند.

شهرهای مختلف مصر شامگاه جمعه، 29 شهریورماه، شاهد تظاهرات گسترده‌ای برای کناره‌گیری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر از قدرت بودند. در این تظاهرات سرکوب و دستگیری شهروندان در تعدادی از استان‌ها گزارش شده است.  

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه رئیس‌جمهور مصر سر دادند و خواستار برکناره گیری او شدند. همچنین هشتگ #ميدان_التحرير در کمتر 3 ساعت بعد از راه‌اندازی آن، با بیش از 115 هزار توئییت آمار بالاترین استفاده را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام

captcha