حنانه: در انتظار روزی هستم که قرآن را بفهمم/ محفوظاتم را با عروسک‌هایم مرور می‌کنم
کد خبر: 2612323
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
گفت‌وگو با خردسال‌ترین حافظ کل قرآن؛

حنانه: در انتظار روزی هستم که قرآن را بفهمم/ محفوظاتم را با عروسک‌هایم مرور می‌کنم

گروه چهره‌ها: حنانه خلفی، مدتی است که کل قرآن کریم را حفظ کرده است او علاقه‌ای به تماشای برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان ندارد و تمام وقت خود را صرف حفظ قرآن می‌کند اما عروسک‌هایش بهترین رفقای او به هنگام مرور محفوظاتش هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) «حنانه خلفی» متولد 22 آبان 1385 که کمتر از یک ماه است وارد هشت‌سالگی شده، کوچکترین شرکت‌کننده در سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان تهران است که رتبه اول در رشته حفظ کل قرآن را کسب کرد. با این کودک حافظ کل قرآن، هم‌کلام شده‌ایم تا از انس او با قرآن و حفظ کلام‌الله مجید بشنویم.

دو خواهر و یک برادر بزرگ‌تر از خود که هر سه نیز حافظ قرآن هستند، دارد، خواهران و برادرانی که پس از ازدواج مستقل شده‌اند و حالا حنانه که بیش از 20 سال اختلاف سنی با خواهران و برادر خود دارد، تک فرزند خانواده شده است و گاهی اوقات حضوری یا تلفنی با خواهران بزرگ‌تر خود تمرین حفظ می‌کند تا هر آنچه از کلام‌ خدا حفظ کرده است، فراموش نکند.
کمتر از پنج سال داشت که تحت تأثیر فضای قرآنی ایجاد شده در خانه و دیدن خواهران و برادری که حافظ کل قرآن بودند تصمیم گرفت حفظ قرآن را شروع کند؛ حفظ کلام‌ خدا را از سوره‌های کوچک آغاز کرد و بعد از مدتی که جزء 30 را در خانه حفظ کرد پدر و مادرش این کودک پنج ساله را به جامعه‌القرآن بردند تا روان‌خوانی قرآن را با روش اشاره فرا گیرد.


پس از پشت سر گذاشتن یک دوره دوماهه در جامعه‌القرآن و فراگیری روان‌خوانی قرآن، دو جزء از قرآن را همانجا حفظ کرد تا اینکه مدیر جامعه‌القرآن پس از اینکه استعداد خاص حنانه پنج‌ساله را در حفظ قرآن یافت از پدر و مادر او خواست تا به صورت ویژه در منزل با او کار کنند و از آن پس بود پدر و مادر حنانه کمک کردند تا فرزندشان بتواند حفظ کل قرآن را انجام دهد و هر چند هفته یک بار نیز برای ارائه محفوظات خود به جامعه‌القرآن برود.
پدر حنانه که فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث دارد هر روز در منزل حفظ قرآن را با فرزند خود کار می‌کرد و مادر نیز بر روی تثبیت محفوظات دختر خردسالش متمرکز بود.


حنانه که استاد «سبزعلی» را اولین استاد قرآن خود معرفی کرد و بخشی از موفقیت‌های خود را مدیون تشویق‌های استاد سبزعلی می‌داند، می‌گوید: علاوه بر حضور مرتب در جلسات و کلاس‌های قرآن استاد سبزعلی در کلاس‌های قرآن اساتیدی دیگری از جمله سعید طوسی، محمدرضا پورزرگری، منصور قصری‌زاده، احمد ابوالقاسمی، سیدمحسن خدام‌حسینی، حسین اخوان‌اقدم، محمدمهدی بحرالعلوم و... نیز حضور داشته‌ام.
این کودک حافظ قرآن، بهمن سال 90 حفظ قرآن را آغاز و 22 بهمن سال 92 نیز به پایان رساند. هنوز حفظ کل قرآن را تمام نکرده بود که شرکت در مسابقات را تجربه کرد و طی دو سال گذشته با شرکت در مسابقات قرآن مختلف که از سوی نهادها و دستگاه‌ها برگزار شده است رتبه اول حفظ 20 جزء مسابقات قرآن بسیج، رتبه سوم حفظ کل مسابقات قرآن بسیج، رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران در سال 92 و 93، رتبه دوم سی و ششمین دوره مسابقات قرآن شکوفه‌ها در سال 93 و... را کسب کرد و حالا به کسب رتبه اولی در مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن فکر می‌کند.

حنانه که سوره «نور» را از بین دیگر سوره‌های قرآن بیشتر دوست دارد، هنوز چیزی از معانی قرآن نمی‌داند و می‌گوید: طی سال‌های گذشته تمام وقت خود را برای حفظ قرآن گذاشته‌ام و هنوز چیزی از معانی قرآن نمی‌دانم اما اولین برنامه‌ام بعد از کسب رتبه اول در مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن شکوفه‌ها، یادگیری ترجمه قرآن است و دوست دارم هر چه زودتر معانی آیات قرآن را بدانم.


وی ادامه می‌دهد: بعد از اینکه ترجمه و تفسیر قرآن را یاد گرفتم دوست دارم خود را برای کارشناسی‌ارشد آماده کنم؛ اگر در آزمون مدرک رسمی کارشناسی که بعد از کلاس ششم می‌توانم در آن شرکت کنم، قبول شوم، می‌توانم در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده و رشته مورد علاقه‌ام که علوم قرآن و حدیث است، دنبال کنم.
حنانه که حالا کلاس دوم است و امسال برای دومین سال فضای درس و مدرسه را تجربه می‌کند، درباره فضای کلاس درس و مدرسه می‌گوید: سال گذشته که کلاس اول ابتدایی بودم هر روز در صبحگاه مدرسه، قرآن تلاوت می‌کردم؛ امسال دیگر در مدرسه‌مان برنامه صبحگاهی نداریم و کسی قرآن نمی‌خواند اما خانم معلم از من خواسته است که هر روز در شروع کلاس درسمان آیةالکرسی را بخوانم که من نیز هر روز این کار را انجام می‌دهم و همکلاسی‌هایم هم خیلی دوست دارند که من آیةالکرسی را بخوانم.


وی ادامه می‌دهد: از زمانی که هر روز در آغاز کلاس درسمان آیةالکرسی را می‌خوانم خیلی از دوستان و همکلاسی‌هایم به قرآن خواندن علاقه‌مند شده‌اند و حتی بعضی از آنها حفظ قرآن را هر چند با حفظ سوره‌های کوچک آغاز کرده‌اند.
حنانه، میانه خوبی با تلویزیون و برنامه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های مختلف صداوسیما ندارد و شبکه مورد علاقه خود را شبکه قرآن و معارف سیما می‌داند؛ مسابقه تلویزیونی «اسرا» را هر روز در شبکه قرآن سیما دنبال می‌کند و مشتری پرو پا قرص برنامه‌های این شبکه تلویزیونی است اما کارتن‌ها و برنامه‌هایی که از شبکه دوم سیما، شبکه پویا و... برای کودکان پخش می‌شود، نمی‌شناسد.

مراسم تجلیل سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران(هفتم آذرماه93)


بازی را دوست ندارد و به واسطه مشغله زیادی که حافظ کل شدن برای او ایجاد کرده و هر روز باید برای اجرای برنامه به مراسم‌ها و شهرهای‌ مختلف برود و علاوه بر آن روزانه باید تمرین حفظ قرآن برای تثبیت محفوظات خود داشته باشد، تاکنون فرصتی برای بازی‌های کودکی خود پیدا نکرده است و فقط گه‌گاهی عروسک‌هایش را دور خود جمع کرده و همزمان با مرور محفوظات خود با عروسک‌ها هم بازی می‌کند و با آنها روزانه سه جزء از قرآن را در کنار عروسک‌هایش مرور دارد.

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۳
دلدار
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۱۰:۰۷
10
21
سلام خوشابه حال این دختر خانم کوچولو و تبریک به پدر و مادرش.
اما ای کاش طوری برنامه زندگی این بچه رو بچینن که بتونه دوران بچه گیشم بگذرونه و زندگیش تک بعدی نشه، خاطرات دوران کودکی لازمه زندگی هرانسانیه، خدا هم هیچوقت نفرموده که به خاطر مسائل دینی و مذهبی از لذتهای حلال دنیوی دست بردارید.
باتشکر، دلدار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۷
شما از کجا میدونید که زندگیش تک بعدیه؟اونهم عروسک هاشو داره با دوستهاش بازی میکنه.فقط کارتونهای بی محتوای تلویزیون را نگاه نمیکنه که منم اکثرا این اجازه را نمیدم و سعی میکنم وقت بچه م با کتاب خوانی و تماشای موردی کارتونها بگذره
حافظ القران
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۱۴:۴۵
1
22
یسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ ﴿29-غافر﴾
لذتی که در یاد پروردگار متعال برای حافظ قران حاصل میشود با غیر از آن قابل قیاس نیست و این نعمت از بزرگترین مواهب الهی می باشد.
فاطمی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۱۹:۲۶
1
19
چه خانم و معصومه این بچه در جواب دلدار بگم که درسته که بچه ها باید در دوران کودکی بازی کنند ولی در تاریخ هم نمونه هایی از بزرگان داشتیم که در کودکی همانند بزرگسالان رفتار می کردند و در زندگیشون نقش منفی نداشته کسی حنانه رو که مجبور نکرده که بازی نکنه خودش مایل نیست
ن ک
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ - ۱۹:۵۷
2
7
تیتر و لید قشنگی زده شده مشتقا خودنشن شدم البته قبل از شما شبکه یک در مورد این کوچولو گزارش رفته بود باز م از این موارد داشتید کار کنید
خزایی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۱:۰۹
1
10
همواره دعای گوی ایشان هستیم و به پدر و مادر گرامی شان تبریک می گوییم.
پدر حافظان قرآن، فاطمه و حسنا
سلاله صالحی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۳۰ - ۲۱:۲۲
1
10
سلام خوش به حال حنانه خانم خیلی دختر خوبی این دختر خانم باعث شد که من تحت تائثیر قران قرار بگیرم برای او ارزوی موفقیت می کنم درضم به پدر ومادر او تبریک می گویم.
عبدالله غلامی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۵ - ۲۳:۰۲
2
7
واقعاَ ماشاالله به این دختر خانم
عالیه مومنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۸:۳۵
1
8
باعرض سلام خدمت شما خانواده محترم خلفی موفقیت روز افزون برای شما از خداوند متعال خواستارم .بنده یک دختر 9ساله دارم که حافظ هفت جزء از قرآن که جزء هشتم رو هم شروع کرده البته در طی دوسال هست که شروع کرده وهم زمان مدرسه هم می رود فوق العاده پشت کارداره ولی متاسفانه ما در شهرستان هستیم وامکانات نداریم .من از شما شماره منزلتونو میخواهم اگر میشه لطف بفرمایید تا بتونم از راهنماییهاتون استفاده کنم ناگفته نماند که من تنهایی به یاری خدا تا اینجا هم پیش بردمش والا هیچ کمکی یا راهنمایی نداشتم لطف کنید وراهنماییم کنید .
عالیه مومنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۱۴:۱۵
3
5
سلام،امیدوار بودم که جواب بدید و راهنماییم کنید.تا به راه های بهتری برای موفقییت دخترم پیداکنم بازم منتظرتون هستم.خواهش میکنم جواب بدید..و از کسایی که پیام منو میبینن اگر میتونید راهنماییم کنید برای بدست اوردن شماره منرل حنانه خلفی راهنماییم کنید
آیلارالسادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۱۲:۲۴
3
3
سلام وعرض خسته نباشیدبه گروه اینترنتی ایکنا.مصاحبه بااین نابغه قرآنی برای مابسیارزیباوتأثیرگذاربودفقط کاش فرصت بازی هم برای این دخترنابغه قراربدهندتشکراززحماتتان
فاطیما پابرجا از همدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۶ - ۱۱:۱۸
1
6
سلام حنانه جان من من از سن 10 ساله شروع به حفظ قرآن کردم و روز ی که من شما را در حسینیه همدان دیدم تصمیمم جدی تری گرفتم من الان جز 29 هستم وبه شما وخانواده ات تبریک میگم
اسما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۰۲:۱۵
3
5
کاش نحوه اموزش قران برای بچه هارو اموزش بدید من خیلی دوست دارم بچه قرآنی تربیت کنم.خوش به حالتون
ریحانه سادات سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۲۳:۳۰
3
3
سلام . افرین به این دختر واقعا افرین من خودم یک ساله دارم قران حفظ میکنم و ۱۰ سامه و فعلا۱۲ جز حفظم
ماهور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۱ - ۱۸:۳۹
1
6
امروز این دختر خانم خوشگل به مدرسه ما اومده بود من خیلی چیزها ازشیاد گرفتم با اینکه از من کوجک تر بود ولی من رو تحت تاثیر خودش قرار داد واسه همین خیلی دوسش دارم
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۲۳:۰۵
2
4
سلام من ۱۰ سالمه و تقریبا ۸ ماهه کلاس میرم و ۴ جز اخر قران روحفظم البته برای حنانه جون خلفی هم ارزوی موفقیت میکنم و امیدوارم به هدف مهمش برسه
علیرضا علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۱:۱۵
5
9
با سلام. بنده خود حافظ کل هستم و یکی از برترین حفاظ شهرستان تبریز ام.
حنانه خلفی، دختر خاله ی بنده هستند.
هر کجا او را دیدید، حتما از او استفاده نمایید.
ایدی بنده :@Allah_Quran
فاطمه سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۲۳:۰۸
1
0
مرحبا منم قراره شروع کنم به حفظ
captcha