جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکس
کد خبر: 3843802
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
با سخنرانی رئیس مرکز اسلامی فرانسه برگزار شد؛

جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکس

گروه بین‌الملل ــ جشن دومین دوره فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان دارالقرآن خواهران رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین با سخنرانی رئیس مرکز اسلامی فرانسه در این مرکز برگزار و طی آن از بانوان فارغ التحصیل تجلیل شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ دومین دوره فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان دارالقرآن خواهران رایزنی فرهنگی سفارت ایران با همکاری دارالقرآن بین‌المللی اروپا پنجشنبه شب، 28 شهریورماه پس از مراسم دعای کمیل در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد و در آن محمد تنهایی، سفیر ایران در مانیل، محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین، تندیس تقوی، مسئول دارالقرآن رایزنی فرهنگی و جمعی از ایرانیان مقیم و مسلمانان فیلیپینی حضور یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء الدین مکی، رئیس مركز اسلامی فرانسه و رئیس مؤسسه دارالقرآن بین‌المللی اروپا، خانم سرور کاظمی، مسئول امور نمایندگان، عبدالحمید کاظمی، مدیر سایت و خانم مولود زمانی، مسئول آموزش این دارالقرآن نیز به صورت ویدئو کنفرانس با این مراسم در ارتباط بوده و برنامه‌ها را از نزدیک دنبال کردند.

برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به وسیله «شهاوی آرامپونی»، قاری و حافظ روشندل قرآن کریم از فیلیپین آغاز شد و در ادامه مجری برنامه فهرست بخش‌های مختلف و اسامی سخنرانان را اعلام کرد.

سپس محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از سفیر ایران و خوشامدگویی به حضار اظهار کرد: خوشبختانه نحوه آموزش خواهران قرآن‌آموز به گونه‌ای بود که در حال حاضر 80 تا 90 درصد آنان می‌توانند خود دارالقرآن راه‌اندازی کنند.

عوامل پیشرفت بانوان قرآن‌آموز

جعفری ملک برگزاری آزمون مکتوب و همچنین ارسال صوت از آنان به اساتید دارالقرآن اروپا و برگزاری کلاس‌های متعدد را از جمله عواملی برشمرد که سبب پیشرفت بانوان قرآن‌آموز شده است.

در ادامه کلیپی از مراحل تدریس و آموزش قرآن کریم در دارالقرآن رایزنی فرهنگی پخش شد و پس از آن «مولود زمانی»، مسئول آموزش دارالقرآن اروپا به صورت ویدئو کنفرانس گزارشی از روند آموزش به قرآن‌آموزان ارائه داد و تلاش شبانه‌روزی خواهران قرآن‌آموز را برای یادگیری روخوانی و اصول فنی تجوید ستود و تأکید کرد: خدارا شاکرم که به من این توفیق را داد که در این راه در کنار همه عزیزان باشم و سهم کوچکی در راستای آموزش قرآن کریم به علاقه مندان این کتاب مقدس داشته باشم.

جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکسقرائت «شهاوی آرامپونی»، قاری روشندل در جشن فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان فیلیپینی

وی افزود: من زمانی به این پروژه ملحق شدم که دوستان و خواهران قرآن‌آموز در فیلیپین در حال اتمام دوره روخوانی بودند، از همان ابتدا شاهد سخت‌کوشی و تلاش شبانه‌روزی تندیس تقوی و خواهران عزیز بودم که چقدر مشتاقانه با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات قدم به قدم پیش می‌رفتند و سعی می‌کردند که در هر مرحله‌ای بهترین باشند.

مولود زمانی تصریح کرد: علی رغم سخت گیری‌های ما، قرآن‌آموزان برای تکرار و تمرین هیچ وقت دلسرد نشدند و هر روز پرامیدتر از روز قبل کلاس‌ها و دوره‌ها را دنبال و پس از اتمام دوره روخوانی، دوره مقدماتی تجوید را آغاز کردند و در مدت بسیار کوتاهی با تلاش فراوان شاهد پیشرفت چشمگیر آنان بودیم. کسانی که تا چندماه قبل حتی الفبای عربی را هم به سختی تلفظ می‌کردند، تلفظ صحیح مخارج حروف را تمرین کرده و یاد گرفتند.

آموزش تجوید و مفاهیم

مسئول آموزش دارالقرآن اروپا ادامه داد: برخلاف انتظار ما قرآن‌آموزان در کنار گذراندن دوره تجوید که می‌توانست سخت و زمان‌بر باشد، دوره آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم را هم برای درک بهتر آیات قرآن آغاز کردند و خوشبختانه مانند دوره‌های قبلی کاملا موفق بودند.

وی بیان کرد: بانوان قرآن‌آموز به لطف خدا و با همکاری تندیس تقوی دوره مفاهیم 1 و 2 را نیز گذراندند و بحمدالله بسیار موفق بودند. امیدواریم که این توفیق را داشته باشیم که تا رسیدن به سطح استادی در کنارشان باشیم و بتوانیم برای هموارترشدن این مسیر به آنان کمک کنیم.

سخنران بعدی از طریق ویدئو کنفرانس سرور کاظمی، مسئول امور نمایندگان دارالقرآن اروپا بود که گفت: تمامی این خواهران در ابتدا و در حدود دو سال پیش حتی با حروف عربی هم آشنایی نداشتند. کلمات عربی و خواندن قرآن به عربی را اصلا بلد نبودند و حتی سوره‌های کوچک قرآن را هم که برای نماز مورد نیاز بود، نمی‌توانستند قرائت کنند و در اقامه نماز مشکل داشتند.

جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکسسخنرانان ویدئو کنفرانسی مراسم فارغ التحصیلی قرآن‌آموزان فیلیپینی در مانیل

وی افزود: بانوان فیلیپینی ابتدا در دوره روخوانی، سپس تجوید و در نهایت در دوره مفاهیم که از سوی مؤسسه دارالقرآن و با نمایندگی تندیس تقوی به آنها آموزش داده شد، شرکت کردند و با این نگاه تربیت شدند که بتوانند استاد قرآن شوند. یعنی یادگیری را هیچ‌گاه کنار نگذارند، دروس را بگیرند و ارتقاء درس داشته باشند و بتوانند به عنوان استاد و زیرنظر دارالقرآن کار تدریس را ادامه بدهند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سید ضیاء الدین مکی، رئیس مركز اسلامی فرانسه و رئیس مؤسسه دارالقرآن اروپا به صورت ویدئو کنفرانس مطالبی را بیان و از سفیر و رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین به خاطر حضور در مراسم و اهتمام به علوم قرآنی تشکر کرد و گفت: این اقدام پیامی به همه جهانیان خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی ایران الهام‌گرفته از مفاهیم قرآنی و عمل به قرآن است.

وی افزود: بر خود لازم می‌دانم که از همه عزیزانی که در این راستا زحمت کشیده‌اند، تشکر کنم؛ زیرا همانگونه که آگاه هستید بحث آموزش کار آسانی نیست به ویژه وقتی که هدفمند باشد، از همه زحمتکشان و سرکار خانم تقوی تشکر فراوان دارم.

قرآن بر سه پایه استوار است

حجت‌الاسلام مکی تأکید کرد: قرآن بر سه پایه استوار است و نمی‌توان به یک یا دو پایه استناد کرد و توجه به هر سه، کمال اهمیت را دارا است. پایه نخست خود قرآن کریم است که تفاوت عمده‌ای با کتب دیگر دارد، زیرا کتب دیگر و حتی کتب علمی اگر چه مطالب مندرج در آن ها بعضا دارای اهمیت خیلی بالاست اما خود کتاب به خودی خود ارزشی ندارد اگر چه محتوای آن با ارزش است اما قرآن خود یک ارزش و درس زمان است و دارای عظمتی در مفاهیم و مطالب است به طوری که اگر دقت کنیم قرآن خود هویت دارد. قرآن خود را نور معرفی می‌کند و مانند دیگر کتب نیست بلکه خود کتابی ارزشی و دارای هویت حقیقی است و مقام بالایی دارد.

رئیس مرکز اسلامی فرانسه ادامه داد: پایه دوم، تدبر به قرآن است و ارزش مطالب قرآنی برای ما آن وقت حاصل می‌شود که در کلمات و مفاهیم آن تدبر کنیم و اما پایه سوم که آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، عمل به قرآن است و این سه پایه باید در کنار یکدیگر باشند.

جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکس
اجرای تواشیح در مراسم از سوی بانوان فارغ التحصیل قرآنی

رئیس دارالقرآن اروپا در پایان ابراز امیدواری کرد که رفتار و کردار مسلمانان براساس قرآن باشد و افزود: توجه به بُعد قرائت و بُعد معنوی باید در کنار هم باشد و ما باید با ارتباط بیشتر با قرآن عامل به آن باشیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل پس از سخنان حجت‌الاسلام مکی تلاش‌های دارالقرآن اروپا برای آموزش قرآن‌آموزان در فیلیپین را ارج نهاد و خطاب به وی گفت: این شما و دارالقرآن شما در اروپا بود که حرکت مانیل را هدفمند کرد و ما از جنابعالی سپاسگزاریم.

آموزش قرآن با کمبود امکانات

سخنرانی بعدی از سوی محمد تنهایی سفیر ایران در مانیل ایراد شد. وی ضمن تشکر و قدردانی از اعضای دارالقرآن بین‌المللی اروپا، رایزن فرهنگی و تندیس تقوی بیان کرد: این دو نفر در برنامه‌های قرآنی زیبا عمل کردند و با وجود امکانات کم تعداد زیادی از خواهران قرآن‌آموز را آموزش دادند، امیدوارم با این اقدام بنای محکمی را گذاشته باشند که همچنان پیش برود، اقدامی با نیت خیر و قلبی پاک و انشاالله در سال‌های آینده خواهران و برادران قرآنی به ما بپیوندند.

تنهایی تأکید کرد: باید قرآن به جامعه بشری آموزش داده شود، قرآنی که از آغاز تا پایان آن نور خداست و این‌ها چیزی است که کشورها و جوامع بشری به آن نیاز دارند، ما باید قرآن را سرمشق خود قرار دهیم و امیدواریم این پیام را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به همگان برسانیم، پیام رشد و کمک به انسان‌ها برای پیداکردن شخصیت خویش و دنیایی آباد و آزاد.

وی تصریح کرد: آیات و صفحات قرآن اشاره به قیامت دارد و ما باید به آن توجه کنیم. ما امیدواریم که نور قرآن در میان ما باشد و خداوند ما را بیامرزد و ما را با قرآن محشور فرماید.

جشن قرآنی ایران در مانیل/ فارغ التحصیلی بانوان فیلیپینی + عکسعکس یادگاری بانوان قرآنی در فیلیپین با سفیر و رایزن فرهنگی ایران در مانیل

سپس عبدالحمید کاظمی، مدیر سایت دارالقرآن اروپا و استاد آنلاین دارالقرآن خواهران رایزنی فرهنگی سخنرانی و اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرماید «قرآن را یاد بگیرید که شفای دلهاست»، خدا را شاکریم که این توفیق را به ما عطا فرمود که در چند سال گذشته تاکنون گام‌هایی در راه گسترش قرآن برداریم.

تربیت 900 قرآن‌آموز در 96 کشور

کاظمی ادامه داد: دارالقرآن ما در حال حاضر به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، اردو و فارسی با کمک نرم‌افزار و آکادمی مدرن و ابزارهای لازم به کار خود ادامه می‌دهد و ما توانسته‌ایم تاکنون تعداد 900 نفر را در 96 کشور جهان با قرآن آشنا کنیم و دارای 10 نماینده در سراسر جهان هستیم، اما نماینده ما در فیلیپین بسیار فعال است و آشنایی ما با سرکار خانم تقوی از طریق خبرگزاری ایکنا صورت پذیرفت و در این دو سال ایشان کار قرآنی مهمی را در فیلیپین انجام داده‌اند و آرزوی ما این است که این کار دائمی و ادامه‌دار باشد.

بنا بر این گزارش؛ در این مراسم خلاصه‌ای از سخنرانی‌های انجام‌شده از سوی مجری برنامه به زبان محلی فیلیپین(تاگالوک) برای حضار غیر فارسی زبان ترجمه شد و گروه تواشیح متشکل از یازده نفر از خواهران قرآن‌آموز نسبت به اجرای برنامه اقدام کردند که مورد توجه قرار گرفت.

همچنین 10 نفر از بانوان قرآن‌آموز در این مراسم فارغ التحصیل و تجلیل شدند و اجرای خوب تواشیح و پیشرفت چشمگیر خواهران سبب شد در پایان برنامه حجت الاسلام مکی به چند نفر از خواهران برگزیده دارالقرآن که از سوی رایزنی فرهنگی و تندیس تقوی معرفی شوند، بورسیه یک هفته‌ای دوره‌های آموزش مدرسی قرآن را در شهر قم اعطا کند.

انتهای پیام

captcha