مسیر هدایتی که از راه غدیر نباشد، ناقص است
کد خبر: 3639513
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

مسیر هدایتی که از راه غدیر نباشد، ناقص است

گروه معارف: دبیرعلمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان اینکه اگر مسیر هدایت از راه غدیر نباشد این هدایت ناقص است، گفت: اگر هدایت مطلق بخواهیم باید به سراغ مسئله ولایت برویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هادی وکیلی، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاس بزرگداشت سالانه غدیر که شب گذشته، 15 شهریور ماه در هتل الغدیر مشهد برگزار شد، در خصوص بزرگداشت غدیر در جغفرافیای زمان و مکان، چرایی‌ها و چگونه‌ای‌ها بیان کرد: از اول بعثت یکی از بزرگ‌ترین ارکان در مقاطع این است که چگونه باید با غدیر مواجه شد و چه طور باید این مسئله را ارائه کرد.
وی افزود: در دنیایی که می‌دانیم گفتمان، نظریه و کلان نظریه‌هایی وجود دارد که از مبنا و اساس، هیچ تمایل، تعلق و توجهی به خدا، پیام خدا و ... ندارد، چه باید کرد؟ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نظریه‌ها و پارادایم‌های بسیار بزرگی در دنیای غرب تولید شده است. 
وکیلی با بیان اینکه دنیا توسط دین، مسیحیت، عقل و ... اداره نمی‌شود، عنوان کرد: دنیا توسط تفکر لیبرالیسمی اداره می‌شود که این تفکر گفتمانی مبتنی‌ بر انسان منهای عقل الهی و انسانی از نوع حیوان پیشرفته است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر در دنیا نتوانیم گفتمانی در شکل بزرگ‌تر خود عرضه کنیم، درگیر گفت‌وگوهای جزیی می‌شویم، در حالی که دنیا نیازمند کلان‌نظریه است، بیان کرد: یک فرانظریه، سیستمی می‌سازد که در آن به تمام نیازها پاسخ داده می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر نظریه تولید نشود، نمی‌‍‌توان رقیب دنیای خود بود، ابراز کرد: اگر نظام و مکتب اسلام را رقیب دنیای لیبرال و کمونیستی کنیم، نیاز به این است که مکتب را در سطح یک کلان‌نظریه بیان کنیم که تمام نیازهای بشر در آن تعریف شده باشد.
دبیرعلمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان اینکه پاسخ دادن به برخی از نیازهای بشر مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار کرد: مجموعه دین یعنی اینکه بتوانیم پارادایمی ارائه کنیم که برای همه نیازهای بشر پاسخی داشته باشد.
وکیلی با اشاره به اینکه بشر موجود خود را به تعریف انسان، حیوان ناطق برده است، ادامه داد: باید به این انسان فهماند که سطح بالاتری از مفهوم انسانیت وجود دارد، تأکید بر مسئله غدیر و تأکید قرآن و رسول اکرم(ص) بر مسئله ولایت امام علی(ع) به این دلیل است که وقتی یک کلان‌نظریه با دنیای غرب امروز رقابت کند که تمام نیازهای دانسته و ندانسته بشر در آن تعریف شده باشد.
این استاد حوزه علمیه افزود: در این نوع پارادایم، در اسلام منهای ولایت وجود ندارد، اگر مسیر هدایت از راه غدیر نباشد این هدایت ناقص است زیرا اگر هدایت مطلق بخواهیم، باید به سراغ مسئله ولایت برویم.
وی با اشاره به اینکه تنها از طریق امام علی(ع) می‌توان به کلان‌نظریه‌ای که خداوند برای بشر تعیین کرده است، رسید، گفت: چیزی غیر از مکتب امام علی(ع) نیست که پاسخ نیازهای بشر را بداند.
دبیرعلمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان اینکه در دنیای امروز انسان‌ها می‌آیند و می‌روند اما اسم امام علی(ع) را نمی‌شنوند، تأکید کرد: باید راه‌هایی برای انتشار این نام انتخاب کنیم.
وکیلی یکی از روش‌های انتشار را تبدیل عقیده به فرهنگ دانست و تشریح کرد: یعنی وقتی می‌خواهیم عقیده‌ای را استقرار بدهیم باید آن را به فرهنگ تبدیل کنیم که در این حوزه شیوه‌های مختلفی برای فرهنگ‌سازی وجود دارد و یکی از آن‌ها ورود عقیده در عرصه جشن و سوگواری‌ها است. 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مکرر برای غدیر از کلمه عید در روایات استفاده شده است، ابراز کرد: جشن گرفتن در سده‌های اول شیوع پیدا کرد. آذین‌بندی کوچه‌، خیابان، خانه و ...، برپایی چادرهای بزرگ و پخش شیرینی و نوشیدنی، قربانی کردن گوسفند به‌خصوص در صبح عید غدیر و ... از جمله فعالیت‌هایی بود که در 1100 سال پیش انجام می‌شد.
captcha