«مادان»؛ شهر حافظان قرآن در بلغارستان/ تفاوت آزمون قرآنی بلغاری‌ها با ایران
کد خبر: 3707513
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
«محمد مصطفی هادزی» در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد:

«مادان»؛ شهر حافظان قرآن در بلغارستان/ تفاوت آزمون قرآنی بلغاری‌ها با ایران

گروه بین‌الملل - نماینده بلغارستان در رشته حفظ سی‌و‌پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان درباره نحوه آموزش قرآن در بلغارستان گفت: در بلغارستان شهری به نام «مادان» وجود دارد که علاقه‌مندان برای حفظ قرآن به آنجا می‌روند و آموزش‌های لازم را می‌بینند.

سطح بالای مسابقات قرآن ایران در رشته حفظ/تعجب حافظ بلغاری از بانوان بدحجاب در کشور اسلامیاز راست محمد مصطفی هادزی، حافظ قرآن از بلغارستان

محمد مصطفی هادزی، حافظ کل قرآن از کشور بلغارستان طی دومین روز از رقابت‌های سی و‌پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران به سؤالات هیئت داوران براساس قرعه انتخابی پاسخ داد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایکنا درباره اینکه چندمین بار است که در مسابقات قرآن ایران حضور دارد، گفت: من 28 سال دارم و برای نخستین بار است که در این مسابقات در ایران شرکت کرده‌ام.

هادزی با مقایسه مسابقات قرآن ایران با بلغارستان با اشاره به اینکه مسابقات قرآن ایران در رشته حفظ از سطح بالایی برخوردار است، اظهار کرد: سؤالات رشته حفظ در مسابقات قرآن کشور بلغارستان کمتر از مسابقات ایران است و حافظان در کشور بلغارستان تنها به سه سؤال و به سه یا چهار سطر پاسخ می‌دهند و مانند مسابقات قرآن ایران نیست که سه سؤال 12 سطری پرسیده شود.


این حافظ بلغاری درباره نحوه آموزش قرآن در بلغارستان، بیان کرد: در سنین حدود هفت و یا هشت سالگی خردسالان، حفظ قرآن را شروع می‌کنند. در بلغارستان شهری به نام «مادان»*(Madan) برای حافظان قرآن است که علاقه‌مندان برای حفظ آیات نورانی کلام وحی به آنجا می‌روند؛ هرچند ممکن است مراکز دیگری نیز در بلغارستان باشد اما آن چیزی که موفقیت را در عرصه حفظ قرآن برای یک حافظ رقم می‌زند، در این شهر است.

حفظ قرآن در دو سال

وی در خصوص روش خود در حفظ آیات قرآن، عنوان کرد: من به روش خودم حدود دو سال توانستم کل قرآن کریم را حفظ کنم؛ اما اگر فردی راه و روش مناسب‌تری برای حفظ قرآن پیدا کند، طی یکسال نیز می‌تواند حافظ کلام وحی شود.


هادزی با اشاره به تأثیر قرآن بر زندگی شخصی خود، گفت: هنگامی که انسان با قرآن مأنوس می‌شود و آیات نورانی آن به زندگی انسان وارد می‌شود، سعی می‌کند به آموزه‌های آن عمل کند و از یک زندگی قرآنی بهره‌مند شود.

گفتنی است، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران از 30 فروردین‌ماه در بخش‌های مختلف در تهران آغاز شده است و رقابت‌های این رویداد قرآنی تا پنجم اردیبهشت ادامه دارد.

*مادان شهری در استان «اسمولیان» کشور بلغارستان است که جمعیت آن در سال ۲۰۰۱ میلادی 6 هزار و 573 نفر بوده‌ است.

انتهای پیام

35

captcha