رشد 40 درصدی چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران
کد خبر: 3576623
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام ناصری‌پور خبر داد:

رشد 40 درصدی چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران

گروه مسابقات: معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران از رشد 40 درصدی چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران با عنوان «سراج» خبر داد.



حجت الاسلام والمسلمین حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآنی شهر تهران «سراج» اظهار کرد: این مسابقات از ابتدای آذرماه طی مرحله مقدماتی و در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران آغاز شد.
وی ادامه داد: این مسابقات تنها مسابقه‌ایست که بین هیئت‌ها و مجالس خانگی قرآنی سطح تهران در دو سطح مبتدی و پیشرفته و در گروه‌های سنی زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال بانوان و آقایان برپا می‌شود.
ناصری‌پور با اشاره به اضافه شدن رشته حفظ خردسال و کودک در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: رشته‌های قرائت ترتیل مبتدی و حفظ خردسال و کودک فقط در مرحله منطقه‌ای برگزار شد. بخش قرائت تحقیق و ترتیل نیز در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ و ۱۸ سال به بالا و ترتیل برای گروه‌های زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ و ۱۸ سال به بالا ویژه بانوان و آقایان برگزار شد.
حضور بیش از 22 هزار نفر 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با تأکید بر رشد 40 درصدی این مسابقات نسبت به دوره گذشته مسابقات سراج، بیان کرد: بیش از 22 هزار نفر در این مسابقات حضور داشتند و پس از اینکه مرحله مقدماتی در سطح منطقه‌ای برپا شد، مرحله نهایی نیز طی ایام دهه فجر در فرهنگ‌سرای قرآن برپا شد.
وی با اشاره به آیین اختتامیه این مسابقات، بیان کرد: مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی ـ هنری و با تجلیل از برگزیدگان مسابقات سراج ، فردا، سوم اسفندماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا از ساعت 18:30 در تالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تشکیل می‌شود.
ناصری‌پور با اشاره به ویژگی‌های این مسابقات، گفت: شناسایی پدیده‌های قرآنی که شاید امکان حضور در سایر مسابقات قرآن را ندارند، تقویت بنیه جلسات سنتی قرآن، تبیین آیات موضوعی قرآن از جمله ویژگی‌های این دوره از مسابقات است.
بیشترین شرکت‌کنندگان در میانگین سنی9 تا 18 سال
وی با اشاره به اینکه امسال در مسابقات سراج در بخش مفاهیم به موضوع تکریم زندگی پرداخته شد، افزود: میانگین سنی حضور در این مسابقات 9 تا 18 سال بود که نشان دهنده حضور جمعیت جوانان و نوجوان در جلسات قرآن شهر تهران است که اگر این را به نگاه ناجوانمرادنه‌ای که به جامعه قرآنی شده است مقایسه کنیم، این استقبال گویای این است که نگاه مردم به جریان قرآن، عمیق و پر از اعتقادات دینی است.
تشکر از مجموعه‌های اطلاع‌رسانی
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران برپایی چهارمین دوره مسابقات سراج، اظهار کرد: هچنین از تمام مجموعه‌های اطلاع‌ر‌سانی به ویژه مجموعه ایکنا، شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن تشکر می‌کنم که اگر حمایت این مجموعه‌ها نبود نمی‌توانستیم مسابقات را برگزار کنیم و همچنین از همراهی دیگر مسئولان نیز قدردانی می‌کنم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان حضور مؤسسات قرآنی نیز در چهارمین دوره مسابقات سراج بوده است، گفت: مسابقات برای خانه‌های قرآن شهرداری تهران و همچنین جلسات سنتی قرآن بوده است اما در عین جال ممانعتی برای حضور دیگر گروه‌ها نبوده است و اکثریت شرکت‌کنندگان افرادی بودند که در جلسات قرآن حاضر می‌شوند.
ناصری‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از میزان جلسات سنتی قرآن شهر تهران از نخستین دوره مسابقات سراج وجود دارد که این مسابقات موجب پویایی چه تعداد جلسات شده است؟ افزود: حقیقتا این آمار را در نداریم چون مجموعه‌های دیگری در معاونت اجتماعی شهرداری تهران بحث تقویت جلسات قرآن شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
خلاقیت در مسابقات سراج سال آینده
وی عنوان کرد: اما این مسابقات جریان انگیزشی را در جلسات قرآن شهر تهران ایجاد کرد در نظر داریم که طی سال آینده در مسابقات سراج، خلاقیت‌هایی ایجاد کنیم.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بیان کرد: سبک مسابقات طی سال آینده تغییر می‌کند و مسابقات در بین اعضای یک کانون قرآنی نه به عنوان یک فرد برگزار می‌شود و به جهت محتوایی نیز به مضامین و محتوای قرآنی پرداخته می‌شود و بیشتر به سمت بحث‌های تبیین آیات قرآن می‌رویم تا نتیجه کار موجب جریان‌سازی قرآنی در سطح جامعه شود.
برپایی اختتامیه «دوشنبه‌های قرآنی» دو هفته دیگر
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا اختتامیه طرح «دوشنبه‌های قرآنی» نیز همزمان با «سراج» برگزار می‌شود، اظهار کرد: این طرح از سوی سازمان ابلاغ شد که فرهنگ‌سرای قرآن مجری آن بوده است، اما به جهت اینکه حجم برنامه‌های اختتامیه چهارمین دوره مسابقات سراج بالا است، ان‌شاءالله اختتامیه طرح «دوشنبه‌های قرآنی» دو هفته آینده برگزار می‌شود و از مسابقات سراج جدا شده است.
مطالب مرتبط
captcha