محسن علیاکبری، تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره عملکرد حجتالله ایوبی در دورانی که مسئولیت سازمان سینمایی را بر عهده داشت، اظهار کرد: من دوران ریاست حجتالله ایوبی را دوره ناموفق سینما میدانم. دلیل به وجود آمدن این وضعیت نیز از آنجا نشئت میگیرد که فردی تصدی سینما را بر عهده داشت که با هنر هفتم غریبه بود.
وی با بیان اینکه به واسطه سالها فعالیت ایوبی در فرانسه وی دلبستگی محسوسی به ادبیات این کشور داشت، گفت: دلبستگی رئیس سازمان سینمایی به فرهنگ فرانسه به نوعی در سینمای ایران نیز نمود پیدا کرده است. برای مثال می بایست به رواج موضوعاتی چون طلاق عاطفی و خیانت که در کشور ما، واژهای بیگانه است اشاره کنم.
در این بخش از گفتوگو خبرنگار ایکنا بیان کرد: موضوعاتی چون خیانت و... قبل از دوره ایوبی نیز در سینما وجود داشته، برای مثال در زمان مدیریت جواد شمقدری نیز فیلمهایی بوده اند که به موضوعاتی چون خیانت میپرداختند. برای همین بیانصافی است که بخواهیم تمام رویکرد فعلی سینما را منبعث از عملکرد ایوبی بدانیم.
تهیه کننده فیلم قرآنی «کتاب قانون» تاکید کرد: من نمیگویم در دورههای پیشین تمام فیلمها خوب بودند، اما باور دارم فرهنگی که با ایوبی وارد سینمای ایران شد، به هیچ وجه با آموزه های ایرانی اسلامی همخوانی نداشت، ولی مدیرانی چون حیدریان یا شمقدری دغدغه کار ارزشی کردن را دارند، هرچند همین مدیران که نام بردم نیز ممکن است چند فیلم نامناسب در دوره مسئولیتشان تولید شود، اما این قبیل کارها تعدادشان در اقلیت است.
این تهیه کننده با بیان اینکه نقد حرفهای به ایوبی به معنای زیر سوال بردن ارزش های اخلاقی وی نیست، بیان کرد: نمیتوان کتمان کرد که ایوبی انسانی کاملاً متین و بااخلاق بود، اما این امتیاز ربطی به عملکرد وی در سینما نداشت، زیرا همانگونه که گفتم با این حوزه آشنایی لازم را نداشت.
علی اکبری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ایوبی همیشه از دوران مدیریت خود به عنوان دورهای نام میبرد که سینما به لحاظ اقتصادی رشد کرده است، اما سوال من این است که آیا ملاک موفقیت یک مدیر سینمایی فروش گیشه سینماست؟ آیا سینمای ما برای گیشه فعالیت میکند؟ جواب به این پرسش نشان میدهد که بیش از اینکه گیشه اهمیت داشته باشد، معنا و مفهومی که در سینما مد نظر قرار میگیرد، دارای اهمیت است.
وی در پاسخ به این سوال که با آمدن محمد مهدی حیدریان (رئیس جدید سازمان سینمایی) قرار است چه تغییری در سینما روی دهد؟ گفت: حیدریان نزدیک به 20 سال در رسانه ملی سابقه کار دارد، همچنین چندین سال معاونت سینمایی را بر عهده داشته، برای همین هم سینما را خوب میشناسد هم اینکه با مدیوم رسانه آشناست. برای همین امتیازات حرفهای حیدریان باعث میشود وی به خطوط قرمز اشراف کامل داشته باشد. نکته دیگر این است که وی به واسطه سابقه کاری خود در سینما و تلویزیون، نشان داده که دغدغه کار ایرانی – اسلامی دارد، پس بیجا نیست که به دوران مدیریت وی بدبین باشیم.
علی اکبری در انتها تصریح کرد: از همین حالا میتوانم پیش بینی کنم سینما در سال آینده رشد مفهومی خوبی خواهد داشت، به ویژه نگرش مثبت و اسلامی در بسیاری از تولیدات سینمایی جاری خواهد شد. در ضمن نکاتی که بیان کردم تنها گفته من نیست، بلکه برخی از اعضای کابینه دولت فعلی نیز چنین نظری دارند. برای مثال به اظهار نظر وزیر بهداشت اشاره می کنم که بعد از تماشای چند فیلم در جشنواره سی و پنجم معتقد بود فیلمها، رویکرد مثبت و امیدوارکنندهای ندارند.