محمد قهرمانی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه میتوان شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) را در هنر نیز مد نظر قرار داد، اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری سالی را نامگذاری میکنند در حقیقت راه را به ما نشان میدهند تا بتوانیم برنامههای آتی خود را در آن جهت پایهریزی کنیم. این اتفاق نیز تنها در عالم هنر رخ نمیدهد، بلکه ضروریست در تمامی بخشها این موضوع مد نظر قرار گیرد، بنابر این شعار سال در بخشهای مختلف هنر نیز قادر است نمود پیدا کند.
وی افزود: برای مثال می توانم از حضور گروههای خارجی تئاتر به عنوان مثال نام ببرم که خود نوعی در تضاد با شعار سال است، چون هر یک از این گروهها وقتی به کشورمان میآیند هزینههای زیادی را به دوش دولت میگذارند، برای همین بیاییم به جای فراهم کردن وسایل تفریح گروههای خارجی، پولی که قرار است صرف پذیرایی از آنها خارجی شود صرف حمایت از هنرمندان داخلی کنیم.
مدیرعامل سابق موسسه فرهنگی - هنری شهید آوینی ادامه داد: معتقدم که میشود به واسطه رسانه ملی و هنر هفتم به مردم آموزش داد تا بهتر بتوانند از امکانات داخلی خود برای رشد اقتصادی بهره ببرند، به این معنا که نحوه تبلیغات تاثیرات بسیار بالایی در رونق اقتصادی کشور دارد، البته وقتی قرار است در رسانه ملی از محصولات ایرانی حمایت شود، نباید منظور مورد نظر به شکلی دستوری بیان شود، بلکه باید به مردم فهماند که حمایت از محصول ملی جدا از اینکه حمایت از سرمایه ملی و اقتصاد کشور است در بلندمدت میتواند به روی زندگی اقتصادی خودشان نیز تاثیر مثبت بگذارد.
این تهیهکننده ادامه داد: راه دیگری که به نظرم میرسد این است که تنها رسانه موظف نباشد که در این حوزه (تحقق شعار سال) ایفای نقش کند، بلکه تولیدکنندهها نیز باید به این نکته پی ببرند که سرمایهگذاری در عالم هنر، اتفاقی بسیار مثبت برای تولید ملی است. در همین رابطه ما شاهد قدمهایی در سیما هستیم، چون در برخی سریالها شاهدیم که اسپانسر آثار، کارخانههای داخلی هستند. این اقدام هم باعث رونق کار آن سرمایه گذار میشود هم اینکه رونق در تولیدات سریالها و فیلمهای تلویزیونی بیش از گذشته میشود.
وی در پاسخ به این سوال که پخش تبلیغات خارجی از تلویزیون را چگونه میتوان معنا کرد؟ گفت: پخش آگهی خارجی را نمیتوان به همین راحتی نقد کرد، چون تلویزیون برای رفع نیازهای اقتصادی خود مجبور است که به پخش این تبلیغات تن دهد، چون اگر این کار را انجام ندهد این محصولات به راحتی تبلیغات خود را در اختیار شبکههای فارسی زبان ماهواره قرار میدهند. مطلب دیگر این که، وقتی کالای خارجی از سوی دولت مجوز کار در داخل را دارد دیگر نمیتوان درآمد حاصل از تبلیغات این محصولات را نادیده گرفت، البته در این میان نکتهای را نباید فراموش کرد. سیما در کنار پخش تبلیغات خارجی باید با درصد بیشتری تبلیغات محصولات داخلی را روی آنتن بفرستد تا مردم برای خرید محصولات ایرانی بیشتر تشویق شوند.
قهرمانی در پایان این گفتوگو تاکید کرد: مطلب دیگری که در انتهای سخنانم میخواهم به آن اشاره کنم، پیامی است که سریالهای تلویزیونی آنها را تبلیع میکنند، چون پرداختن به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی یکی از موضوعات بسیار جدی است که حتماً میبایست مد نظر برنامهسازان تلویزیون باشد. برای مثال پرهیز از تجملگرایی در سریالها و یا فیلمها قدمی مهم در عمل کردن به شعار سال است.