تفسیر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بیانگر تسلط او بر علوم مختلف است
کد خبر: 4007510
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
حجت‌الاسلام نصیری:

تفسیر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بیانگر تسلط او بر علوم مختلف است

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: احکام آیه، تجوید و قرائت، حکمت و فلسفه، علم حروف و اعداد، فقه‌الآیات، تفسیر و تأویل و ... در ذیل آیات تفسیر شده از سوی وی بحث شده و تفسیر وی نشان می‌دهد که ایشان به علوم مختلف توجه داشته است.

ارسال// تفسیر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بیانگر تسلط او بر علوم مختلف استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه و استاد دانشگاه اول آبان‌ماه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره) که در دانشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: ایشان در عمر کوتاه خود از محضر امام، علامه طباطبایی و آیت‌الله بروجردی و ... استفاده کردند و در جهت علمی افزون بر فقه و اصول، در بخش‌هایی از علوم معقول و منقول هم دستی داشتند.

وی افزود: آیت‌الله سیدمصطفی، تضلع ستودنی در علوم مختلف داشت که می‌تواند برای امثال ما الگو و درس باشد و آثاری هم که از ایشان در تفسیر و فقه و اصول منتشر شده، نشان می‌دهد ایشان چه انسان پرتلاش و پرتکاپویی بوده است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: تفسیری که از مرحوم سیدمصطفی منتشر شده است، از آغاز سوره مبارکه فاتحه شروع شده و تا آیه 42 بقره را شامل می‌شود که در 5 جلد تفسیر شده است. 5 جلد نسبتاً پرحجم آن هم برای بخش کوتاهی از قرآن نشان می‌دهد که مباحث گسترده‌ای را در ذیل 50 آیه مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: مجموعه مباحث سیدمصطفی مجموعاً در چند محور از جمله شناخت‌نامه سوره قابل بحث است. مباحثی مانند نخستین سوره نازل شده، شمار کلمات و آیات و حروف، فضیلت تلاوت سوره و احکام سوره و نزول و یکجا و پراکنده نازل شده سوره حمد را در تفسیر این سوره بحث کرده است.

نصیری اظهار کرد: احکام آیه، تجوید و قرائت، حکمت و فلسفه، علم حروف و اعداد، فقه الاآیات، تفسیر و تأویل و ... هم در ذیل آیات تفسیر شده بحث شده و تفسیر وی نشان می‌دهد که ایشان به علوم مختلف توجه داشته است.

وی تأکید کرد: وی هم دانش لازم را داشته و هم از آن به خوبی بهره برده است؛ یعنی هم سرمایه علمی لازم را دارد و هم سرمایه‌گذاری مناسبی کرده است. مثلاً ایشان بحث کرده که آیا روش قرآن در ابتدای سوره‌ها که با بسمله شروع کرده است، در کتب دیگر یعنی عهدین هم وجود دارد یا خیر؟.

نصیری تصریح کرد: وی عهدین را که هزاران صفحه است، بررسی کرده و این نتیجه درست را گرفته است. او همچنین بحث کرده که بسمله جزء سوره هست یا خیر؟ و چیدمان آیات وحیانی است یا خیر؛ وی به آراء اهل تسنن و منابع حدیثی آنها توجه زیادی کرده است که نشان می‌دهد آن آثار را نیز خوب می‌شناسد.

استاد دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: وی با اینکه سن چندانی نداشت، اما نقض و ابرام‌های فقهی بسیار قوی‌ای داشت؛ در جلد یک تفسیر بحث کرده است که آیا اگر بسمله جزء سوره باشد، می‌توان بدون آن سوره را شروع کرد یا خیر؟ یا نیمی از سوره خوانده شود و مابقی را رها کنیم یا در جایی که سوره سجده‌دار است، می‌توانیم آن را بخوانیم یا خیر؟.

وی ادامه داد: در این مباحث چندین بار از آراء امام خمینی(ره) هم استفاده کرده و با تعابیر تکریم‌آمیز و علمی از پدرشان مانند استاد مسلم و عارف و عالم تجلیل کرده است.

نصیری بیان کرد: گاهی عباراتی از ابوحنیفه در مورد اینکه آیا می‌توان بسمله را جهر یا اخفات داشته باشیم، جمع کرده که ارزشمند است؛ در روایات خاصه هم به فضایل بسمله و اینکه جزء سوره هست یا خیر روایاتی را از کافی و تهذیب آورده که نشان می‌دهد سیدمصطفی منابع روایی را به خوبی می‌شناخته است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: وی در نوع بررسی آیات، صرف و نحو را به خوبی بررسی کرده، سپس وارد معانی بیان شده است که این نوع بررسی و ورود هم در تفاسیر کم است. 

انتهای پیام
captcha