گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد: از مزيتهای موجود در جلسات عمومی قرآن، تأثيرگذاری تربيتی و اخلاقی اساتيد بر روی شاگردان به واسطه روابط صميمی و خوب آنهاست كه بايد در جهت تقويت آن كوشيد.
سيد محمدرضا علاءالدينی، مؤلف بيش از 104 مقاله قرآنی مديرعامل مؤسسه قرآنپژوهان كوثر در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در رابطه با اين كه مؤسسات قرآنی چگونه میتوانند بر جلسات عمومی و غير رسمی بازرسی و نظارت داشته باشند، بيان كرد: با توجه به اين كه جلسات قرآنی بهصورت خودجوش ايجاد میشوند و افراد با عرق دينی و مذهبی خود اقدام به برگزاری اين جلسات میكنند، مؤسسات قرآنی نمیتوانند به صورت مستقيم فعاليتهای آنها را مورد پيگيری قرار دهند.
وی در ادامه اظهار كرد: اگر مؤسسات قرآنی تمهيداتی را بيانديشند و جلساتی را در منازل، محلات و مساجد ايجاد كرده و بحث هدايا و مربيان را تأمين كنند؛ از اين حيث میتوانند به جلسات عمومی قرآن نظارت و پيگيری داشته باشند، اما اينكه فردی در منزل خود ساليان سال جلسات قرآنی داشته و هيچ نيازی به مؤسسهای نداشته است، امكان اين كه تحت نظارت مؤسسهای قرار گيرد، كم است.
سيدمحمدرضا علاءالدينی: |
برای جلوگيری از سليقهای عمل كردن اين جلسات بايد مديران جلسات دعوت شوند و ايدههای جديد به آنها ارائه شود و اين امر در پروسه چندين ساله امكان پذير است و در مدت كمی دسترسی به اين مهم امكان پذير نيست |
مديرمسئول مؤسسات قرآنپژوهان كوثر اصفهان همگام شدن مؤسسات قرآنی با جلسات غير رسمی قرآنی را از عوامل تأثيرگذار در روند كارآيی جلسات قرآنی عنوان كرد: افرادی كه خود به عنوان بنيانگذار يك جلسه قرآنی ساليان سال در منازل و مساجد فعاليت كردهاند را نمیتوان تحت نظارت مؤسسهای قرار داد، مگر اينكه از طرف مؤسسه مورد حمايت مادی و معنوی قرار گيرند.
وی درباره اين كه آيا واگذاری امور اجرايی قرآنی جلسات غير رسمی میتواند در رشد و ارتقاء سطح قرآنی جامعه تأثير گذار باشد، بيان كرد: قاعدتاً شيوه سنتی نمیتواند جوابگوی حجمی از نيازهای معنوی جامعه باشد و بايد به سراغ شبكههای مجازی و اينترنت و سيستمهای راديويی برويم كه به صورت دورهای و ترمی فعاليت آموزشی داشته باشند و به صورت ايجاد سايت آموزشی دانشپذير داشته باشند و آموزش ارائه دهند تا برآيند اين آموزشها شامل رشد و پيشرفت توسعه فرهنگ قرآنی باشد.
علاءالدينی در رابطه با اين كه چگونه میتوان در راستای همافزايی فعاليتهای قرآنی شيوهها و روشهای آموزشی قرآن را در جلسات غير رسمی و عمومی هماهنگ كرد، گفت: اين جلسات به عنوان فعاليت ترويج فرهنگ قرآنی بايد قلمداد شدند كه صرفا بايد برای گسترش آنها برنامه ريزی شود و برای بهينهتر شدن آنها فرهنگسازی صورت پذيرد تا در آينده و چشماندازه پيش رو شاهد جلساتی باشيم كه خروجیهای مثبت و كارسازی داشته باشند، اما اگر بخواهيم بگوييم كه جلساتی كه از مدتها قبل برپا بوده تحت نظارت مؤسسات قرار گيرند اين امر امكانپذير نيست.
وی ضمن تأكيد بر اين كه بايد از سليقهای عمل كردن هر يك از جلسات عمومی قرآن جلوگيری كرد، افزود: برای جلوگيری از سليقهای عمل كردن اين جلسات بايد مديران جلسات دعوت شوند و ايدههای جديد به آنها ارائه شود و اين امر در پروسه چندين ساله امكان پذير است و در مدت كمی دسترسی به اين مهم امكان پذير نيست.
مديرعامل مؤسسه قرآنپژوهان كوثر چگونه میتوان از ظرفيت جلسات عمومی قرآن در راستای شناسايی و جذب فعالان قرآنی و اطلاع رسانی در زمينه امور قرآنی استفاده كرد، گفت: با حضور نمايندگان مؤسسات قرآنی در جلسات و انديشيدن تمهيدات لازم، زمينه جذب نخبگان و فعالان قرآنی فراهم میشود و میتوان در آينده از اين جلسات شاهد برآيندهای مثبت در جهت رشد فرهنگ و معارف قرآنی داشت و اگر اردويی برای اعضای جلسات برگزار شده و يا جلساتی برای مربيان برگزار شود در هدايت جلسات نقش مؤثری خواهد داشت.