اعظمالسادات برغمدی، مدیرمسئول مؤسسه بیتالحفاظ نرجس سبزوار در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت بخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح بندی مؤسسات قرآنی عاملی مؤثر در ارتقای فعالیت مؤسسات خواهد بود، اما قبل از اجرای این طرح باید مدیران مؤسسات قرآنی، مربیان و قرآنآموزان در رابطه با شیوه اجرای طرح و توانایی آن توجیه شوند و سپس این طرح به صورت جامع و کامل و با سنجش تمامی جوانب آن اجرا شود.
وی در رابطه با این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، اظهار کرد: از جمله معیارها که برای سطحبندی مؤسسات قرآنی باید در نظر گرفته شود، میتوان به سطح دانش و مهارت مدیران مؤسسات، توانایی مربیان در ارائه آموزههای قرآنی شیوههای آموزش قرآن، میزان جذب قرآنآموزان و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
برغمدی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، بیان کرد: مربیان به عنوان مهمترین عامل در شیوه نوین ارائه آموزههای قرآنی در سطحبندی مؤسسات تأثیرگذار خواهند بود و با اجرای این طرح، مربیان با توجه به سطح کارآمدی و میزان تجربهای که دارند جذب مراکز قرآنی میشوند.
وی در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، تصریح کرد: مؤسسات قرآنی که در سطح وسیع فعالیت میکنند و در شهرهای بزرگ واقع شدهاند، معمولاً شناخته شده هستند و طرح سطحبندی در رابطه با این مراکز به راحتی قابل اجرا خواهد بود، اما باید با اجرای طرح سطحبندی، انگیزه لازم را در تمامی مؤسسات حتی در مناطق محروم ایجاد کرد تا فعالیت خود را معرفی کرده و مورد شناسایی قرار گیرند.
مدیرمسئول مؤسسه بیتالحفاظ نرجس سبزوار با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: با توجه به هزینهبرو زمانبر بودن فعالیتهای پژوهشی، معمولاً مؤسسات قرآنی تمایلی به انجام فعالیت پژوهش قرآنی ندارند، اما با در نظر گرفتن امتیاز برای مؤسساتی که فعالیت پژوهشی انجام میدهند، میتوان مؤسسات را به انجام فعالیت پژوهش قرآن تشویق کرد.
وی درمورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روشهای آموزشی دارد، اظهار کرد: پس از سطحبندی مؤسسات قرآنی باید بین مراکز قرآنی ارتباط سازنده و تعامل برقرار شود و با برگزاری سلسله نشستها و همایشهای تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان برجسته قرآن در صدد ترویج روشهای برتر آموزشی برآییم.
برغمدی با اشاره به ضرورت و چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، افزود: با تعیین سطح مؤسسات قرآنی برخی مؤسسات در سطح 1 و برخی 2 و برخی دیگر سطح 3 قرار میگیرند و این درجهبندی علاوه بر ایجاد رقابت بین مراکز قرآنی، ممکن است با مقاومت برخی مؤسسات که در سطوح پایینتر قرار گرفتهاند مواجه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی که به صورت مردمی راهاندازی و حمایت میشوند، معمولاً از نظر فضای آموزشی و کمبود بودجه رنج میبرند و امکانات تخصیص یافته از سوی نهادهای متولی امور قرآنی نیز بسیار اندک است، بنابراین تمامی سازمانها و ارگانها که به نحوی با مسائل فرهنگی، آموزشی و قرآنی مرتبط هستند باید در صدد حمایت از مراکز قرآنی برآیند.