کد خبر: 1325312
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
دهقانی‌آرانی تأکید کرد:

فضای مجازی منبری با وسعت عالم/ بایسته‌‌های تحقق امر به معروف و نهی از منکر

گروه فضای مجازی: مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت گفت: فضای مجازی یک منبر با وسعت عالم است؛ باید دانست که چگونه از این منبر استفاده کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی‌آرانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر و تبیین آن در فضای مجازی گفت: در بحث امر به معروف و نهی از منکر مواردی از جمله شرایط، روش‌ها و ابزارها داریم که باید برای هر کدام روشی مناسبی را پیش ببریم.



پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت افزود: فضای مجازی این امکان و ظرفیت را می‌دهد که بتوانیم از ابزار‌ها و روش‌های گوناگون، برای تبیین‌ و گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و به خصوص برای جوانان با رعایت خواص و آسیب‌ها استفاده‌ کنیم.



این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت اضافه کرد: متأسفانه در روش‌های فعلی که برای انتقال معارف اسلامی و مفاهیم صحیح از فضای مجازی استفاده می‌شود ضعف‌های بسیاری دیده می‌شود و تا زمانی که این ضعف‌ها را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم عملاً نتیجه مطلوبی از امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.



مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت، با اشاره به ضعف‌های موجود در جهت تبیین امر به معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی گفت: یکی از ضعف‌های مهم این است که بسیاری از سایت‌ها و موارد مختلف محتوا‌هایی که در فضای مجازی گذاشته شده است و می‌شود برای بالا بردن سطح معارفی مردم به‌روز نیست و مطالب، اکثرا قدیمی است و یا زمان استفاده آن گذشته و با زبان روز بیان نشده است و در بسیاری از اوقات در فضای مجازی کمیت را بر کیفیت ترجیح داده‌ایم.



مفید و مختصر بودن پیام‌ها اصل مهم فضای مجازی است



وی در ادامه بیان کرد: ما فکر ‌می‌کنیم در سایتی هرچه تعداد کتاب‌ها و مطالبمان بیشتر باشد، قابل استفاده‌تر است؛ گرچه کسی این مطلب را نفی نمی‌کند اما فضای مجازی قانونی دارد که به آنها توجه نمی‌شود. در استفاده نسل جوان از فضای مجازی و عموم مردم قانون مهم، مفید و مختصر بودن پیام‌ها را داریم که باید به آن توجه شود.



دهقانی آرانی با اشاره به ماهیت فضای مجازی تصریح کرد: اگر شما به شبکه‌های اجتماعی مانند تویتر و فیس‌بوک و ابزار‌هایی که امروزه در فضای‌ مجازی مورد استفاده نسل جوان است بنگرید، مشاهده خواهید کرد که تمامی آنها یک قوانین خاصی دارند که درج مطالب باید در آنها مختصر باشد. دلیل این قوانین به ماهیت فضای مجازی باز می‌گردد.



این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت تاکید کرد: در فضای مجازی کم پیدا می‌شود که فردی تمام و یا حتی پنج صفحه از یک کتاب را به صورت کامل مطالعه کند و در واقع حوصله فرد به او این امکان را نمی‌دهد. شاید زمانی این حوصله وجود داشت اما امروزه کاربر می‌خواهد در یک جمله، دو سه خط و نهایتا یک پاراگراف مطلب اصلی را بفهمد. متأسفانه ما در فضای مجازی به این موارد اهمیت چندانی نمی‌دهیم و توجه‌ای هم به آن نداریم.



از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده شود



وی همچنین با اشاره به استفاده از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی در این جهت استفاده شود . ما در این زمینه بیشتر به سایت‌سازی روی آورده‌ایم و هدف اصلی را فراموش کرده‌ایم؛ درست است که بعضی از کاربران در چهار یا پنج سال گذشته در این زمینه فعالیت‌هایی در قالب وبلاگ داشته‌اند و نتیجه مثبت آنها را هم دیده‌ایم، با اینکه وبلاگ ‌هم کارایی و قابلیت گذشته خود را ندارد اما مشاهده شد که بعضی از کاربران و دوستان فعال در این زمینه وبلاگ‌های بسیار قوی داشته‌اند و توانستند مخاطبان بسیاری را هم جذب کنند و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد.



فضای مجازی، می‌تواند یک منبر فراگیر باشد



دهقانی‌آرانی افزود: فضای مجازی می‌تواند یک منبر با وسعت عالم باشد. می‌تواند یک منبر فراگیر باشد. اما باید دانست که چگونه از این منبر استفاده کرد. امروزه ابزارهای جدید آمده است که نسل جوان هم به آنها ابراز علاقه می‌کند و ما از آن ابزارها غافل هستیم و فعال نیستیم. اینکه چرا فعال نیستیم هم به این دلیل است که یک مسئله در افراد مذهبی وجود دارد که آن هم از یک دغدغه ناشی می‌شود و آن این است که ممکن است فرد احساس کند با ورود به این عرصه‌ها خود فرد هم کم کم ممکن است به جنبه‌های ناپسند این ابزار‌ها کشیده شود.



وی اضافه کرد: در حالی که ما باید بدانیم، که چه بخواهیم و چه نخواهیم این عرصه به وجود آمده و نسل جدید از آن استفاده می‌کند. اگر ما به این عرصه ورود پیدا نکنیم افراد دیگری به آن ورود پیدا خواهند کرد.



مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت، خاطرنشان کرد: این عرصه مانند چت‌روم‌ها، تویتر، فیس‌بوک و امثال آن است که اگر ورود پیدا نکنیم مانند پارکی است که با امکانات بسیار بالایی هم ساخته شده است و اگر افراد مذهبی با رویکرد اخلاق و سبک اسلامی به آن ورود پیدا نکنند و عرصه را خالی کنند افراد دیگری وارد آنجا خواهند شد و آن را پر خواهند کرد و هیچ وقت آن پارک خالی نخواهد ماند؛ فضای مجازی هم دقیقا همینطور است.

captcha