کد خبر: 1344696
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
حجت‌‌الاسلام صدیقی در خطبه اول نماز جمعه:

اربعین انقلاب اسلامی، مبدأ تحول دیگری در جهان خواهد بود

گروه سیاسی: امروز این صبر و مقاومت مثال‌زدنی ملت ما اگر تا چند سال دیگر ادامه یابد و انقلاب اسلامی به اربعین خود برسد، جهان، تحول دیگری خواهد یافت و این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع) متصل می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز 29 آذرماه در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران، با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، ترک محرمات، تقید به واجبات و تعهد به مسئولیت‌های اداری، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ادامه مبحث «اسرار نماز» به مسئله «قیام» پرداخت و گفت: برای نماز تعبیر «اقیموا الصلوة» به‌کار رفته است.



وی خاطرنشان کرد: در پیمودن راه توحید که مجرایش ولایت است، می‌گوییم «اهدنا الصراط المستقیم»؛ برای خدا به حالت عبودیت و طاعت بپا خیزید، که این قیام، قیام بندگی است یعنی هرچه انسان استوارتر و برافراشته‌تر باشد، بنده‌تر است.



حجت‌الاسلام صدیقی گفت: قیام، یادآور حضورانسان در محکمه عدل الهی است، زیرا کسی که باید به دادگاه پاسخ دهد، بر روی صندلی نمی‌نشیند و انسان در حال نماز، به محضر حق، ورود می‌یابد، که از کارهای او باخبر است و «سر و علن» او را می‌داند.



وی افزود: قیام عبد در برابر مولا و رب، مظهر یک تحول، جهش و یک دگرگونی درونی است که می‌خواهد ما به خود آییم و برای اجرای دستور به حضور خدا برسیم.



خطیب جمعه تهران در مورد «تکبیرة الاحرام» گفت: تکبیرة الاحرام، تکبیر افتتاح نماز است که شش تکبیر، مستحب و یک تکبیر، واجب است و روایت است از نبی اکرم(ص) که در حرکت معراجی خود، این هفت، مرحله عالم امکان را طی کرد و در هر مرحله، یکی از حجب برای او کشف شد.



وی اظهار کرد: حجب هفت‌گانه‌ در درون ما هم وجود دارد و حاصل دیده‌ها، شنیده‌ها، چشیده‌ها، بوییده‌ها و لمس‌کردنی‌هاست که حواس ما را به عالم طبیعت، کثرت و ظلمت مربوط کرده است و در کنار این حواس پنج‌گانه که هرکدام دریچه‌ایست برای تفرقه روح واحد ما، جان ما مظهر وحدانیت خداست.



حجت‌الاسلام صدیقی گفت: ما یک روح داریم و باید اعضا و جوارح ما در یک نقطه به هم برسند، نه این که روح ما تجزیه شود؛ ما پنج حس داریم که ما را به بیرون خود مرتبط می‌کند، به علاوه وهم و خیال که حجب میان ما و خداست و نمازگزار باید از این حجب، عبور کند و به خدا برسد.



وی در بخش دیگری از خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: اربعین سالار شهیدان را در پیش داریم و از رسانه‌ها باخبر می‌شویم که میلیون‌ها شیدا و سرگردان کوی عشق امام حسین(ع) این الگوی عارفان، اسوه مجاهدان و مقتدای آزاداگان از خود بی‌خود شده‌اند و در فضایی حسینی، سیر عاشورایی دارند تا اربعین به کنار ضریح او و در آغوش رحمت حسینی به مرحله فنا و عرش خدا برسند.



خطیب جمعه تهران به خاصیت عدد چهل در روایات اشاره کرد و گفت: در روایت است کسی که حاجتی دارد، چهل مؤمن را مقدم بدارد و برای آنان دعا کند، سپس حاجت خود را بخواهد تا برآورده شود یا اینکه اگر کسی حاجتی دارد چهل نفر را جمع کند و همه با هم دعا کنند تا چهل صدا به‌سوی خدا رفته و چهل دست نیاز به سوی خدا باز شود، که در قفل‌شده رحمت به روی این چهل نفر بازمی‌گردد.



وی در توصیف خواص دیگر عدد چهل تصریح کرد: روایت دیگر می‌فرماید: «من أخلص لله أربعین صباحاً فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»؛ اگر کسی چهل روز عشق و «انقطاع الی الله» را تجربه کرده و چهل روز دل را برای «اِله» عالمیان خلوت کند در فکر، اندیشه، احساس، عروق، مجاری و مغز او جز خدا کسی حاکم نباشد، خود و زندگی‌اش را در اختیار خدا قرار دهد، یک گناه، از او سر نزند، یک امر مکروه از او واقع نشود و یک قدم مباح برندارد، خداوند، چشمه‏های حکمت را در قلب او می‏جوشاند و بر قلم و زبانش جاری می‏کند.



حجت‌الاسلام صدیقی گفت: اگر انسان برای نماز که می‌رود، فقط خدا را ببیند و توجه به احدی نداشته باشد، جز به عنایت خدا نظرش معطوف نباشد و تمام شئون زندگی‌اش را به نمازش پیوند بزند، همچنین اگر هنگام سخن گفتن توجه داشته باشد که بنده است و مالک دارد و از توطئه، غیبت، نمامی، ضربه زدن، اضرار به غیر و ایذاء مؤمن خودداری کند و در کل، این مراقبه کامل را در چهل روز همه و همه بر اساس رضای خدا تنظیم کند، خدا حجاب دل را کنار می‌زند و چشمه توحیدی دل می‌جوشد و حکمت بر زبان شما جاری می‌شود.



وی در بیان نشان‌های مؤمن در روایات اظهار کرد: جهر به بسم الله الرحمن الرحیم که حاوی اسم اعظم و اسرار است و به قدری مهم است که هر کاری که با آن شروع نشود، ابتر است و نتیجه‌بخش نخواهد بود، از نشانه‌های مؤمن است و باید تبدیل به شعار شود.



خطیب جمعه تهران نشانه دوم مؤمن را ساییدن پیشانی تواضع به خاک برشمرد و گفت: مؤمن خاکی است و در پیشگاه خدا خود را در حد خاک پایین می‌آورد، لذا کسانی که گناه زیاد دارند، باید سجده طولانی انجام داده تا خدا ترحم کند و بهترین خاک هم تربت کربلاست که هفت حجابی را که برای پیامبر اسلام(ص) مکشوف شد، برای سجده‌کننده مکشوف می‌کند.



وی از نوافل به‌عنوان نشانه دیگر مؤمن یاد کرد و افزود: نوافل که پاسدار فرائض هستند، از مؤمن فوت نمی‌شود، به‌ویژه نافله شب که پیامبر اکرم(ص) سه بار به امام علی(ع) توصیه کردند: «علیک بصلوة الیل».



حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به زیارت اربعین به‌عنوان دیگر نشانه مؤمن گفت: اربعین شهید به این معناست که او نمرده است؛ دشمن می‌خواست از امام حسین(ع) چیزی باقی نماند، لذا به کشتن اکتفا نکرد، بلکه بدن را هم خرد کرد.



وی ادامه داد: در زیارت می‌خوانیم: «خدایا این حسین خون قلب خود را نثار کرد تا بندگان تو را از اسارت جهالت و حیرت ضلالت براهند»؛ امروز این صبر و مقاومت مثال‌زدنی ملت ما که در سخت‌ترین شرایط، زیر جنازه شهیدان حرکت کرده است، اگر تا سه الی چهار سال دیگر، ادامه یابد و چهل‌ساله شود، جهان، تحول دیگری خواهد یافت و این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع) متصل می‌شود.



خطیب جمعه تهران گفت: دشمن خواست اثر امام حسین(ع) را محو کند، اما یک چله نگذشت که قبر او توسط جابر بن عبدالله انصاری، صحابی نورانی پیامبر(ص) شناسایی و تبدیل به مزار شد.

captcha