حجتالاسلام والمسلمین سیدعلیاکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه تجارب علمی ـ تخصصی زادگاه دانش است، عنوان کرد: اساساً گفتوگو و کسب تجارب علمی ـ تخصصی یک اصل ضروری در کسب دانش است؛ بهطورکلی تجارب علمی زادگاه دانش و محل جوشش شکوفایی علم و همچنین فهم اعماق علم برشمرده میشود.
تشکیل حلقههای معرفتی جهت بررسی واقعه کربلا توسط مؤسسات قرآنی
وی در رابطه با تشکیل حلقههای معرفتی جهت بررسی قیام عاشورا توسط مؤسسات قرآنی ـ مردمی گفت: حوزههای متفاوتی در امر تبیین نهضت امام حسین(ع) فعالیت دارند که میتوان یکی از تأثیرگذارترین این مراکز را مؤسسات قرآنی به دلیل دارا بودن رویکرد قرآنی آنان نام برد؛ در واقع لازم است تا حلقههای معرفتی بهمنظور تحلیل و بررسی واقعه کربلا توسط مؤسسات قرآنی تشکیل شود.
این پژوهشگر قرآنی خواستار شناسایی ابعاد قیام عاشورا شد و افزود: نسبت به این موضوع که آیا میتوان ابعاد قیام عاشورا را شناسایی کرد، باید یادآور شد که مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی میتوانند بهطور سازنده در راستای زنده نگه داشتن حقایق دینی ـ قرآنی واقعه کربلا عمل کنند.
لزوم آسیبشناسی مراسم عزاداری امام حسین(ع) از سوی مؤسسات
این محقق و قرآنپژوه به بررسی وضعیت نشستهای دینی ـ قرآنی طی ایام محرم و صفر ویژه سوگواری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: مؤسسات قرآنی پیش از اقدام به برگزاری نشستهای دینی ـ قرآنی باید به آسیبشناسی این جلسات بپردازند تا معضلات مربوط به سخنرانی، مرثیهسرایی و حتی بیان نکتههای اخلاقی و عقیدتی قیام امام حسین(ع) برطرف شود.
مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اعمال تحقیقات میدانی جهت تبیین نهضت حسینی از سوی کارشناسان و پژوهشگران قرآنی مؤسسات، اظهار کرد: تبیین و بررسی قیام عاشورا مسئلهای بسیار حاذق اهمیت به منظور ژرفاندیشی در این حوزه و همچنین آشنایی نسل جوان و آینده با این مهم است که لازم است تحقیقات میدانی در این عرصه صورت گیرد.
کنکاش در مورد نهضت امام حسین(ع) بهصورت میدانی
وی در رابطه با اهمیت تحقیقات میدانی بهمنظور کنکاش در نهضت حسینی عنوان کرد: هر پدیدهای که در حیطه دانش گنجانده شود باید ابتدا بهصورت میدانی تحقیقات لازم را دارا باشد، سپس در جهت ارتقای آن اقدامات تخصصی انجام شود.
این مدرس قرآن با تأکید بر ضرورت بسط و ترویج منزلت و معرفت امام حسین(ع) اظهار کرد: پدیدهای که مورد اهتمام جوامع بشری است، میزان معرفت امام حسین(ع) در مسائل اجتماعی، اقتصادی، دینی و قرآنی خواهد بود که لازم است تا تاریخ عاشورا در قالب هیئتهای مذهبی ترویج دهیم.
بیان تاریخ عاشورا در هیئتهای مذهبی توسط مؤسسات قرآنی
حجتالاسلام حسینی به لزوم بیان تاریخ عاشورا در هیئتهای مذهبی اشاره و تصریح کرد: مؤسسات قرآنی میتوانند تاریخ عاشورا و حقایق مربوط به این واقعه را در هیئتهای عزاداری امام حسین(ع) بیان کنند و این مهم را در جامعه بالاخص میان نسل جوان تبلیغ کنند.
وی به تصویرسازی واقعه کربلا بهصورت عمقی و عامیانه از سوی بخش فرهنگی و تبلیغی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: همواره باید متفکران و اندیشمندان قرآن کشور واقعه کربلا را به شیوه عامیانه بیان کنند و مؤسسات قرآنی با در اختیار داشتن واحد فرهنگی، تبلیغی و ترویجی به مجسم سازی این نهضت عظیم بپردازند.
ارائه پیامهای واقعه کربلا بهصورت عامیانه
این محقق و قرآنپژوه در ادامه یادآور شد: لازم است نسبت به آثار و پیامدهای عاشورا نگاه عامیانه داشته باشیم تا این فرهنگ در میان تمامی آحاد مردم جامعه توسعه یابد؛ زیرا افراد با در اختیار داشتن پیامهای واقعه کربلا میتوانند در رابطه با مسائل روزمرهشان با تأمل و دید منطقی روبرو شوند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اهداف امام حسین(ع) نباید تنها در سطح احساسی و هیجانی محدود شود بلکه این مسئله باید بهصورت علمی از سوی مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی مورد تحلیل قرار گیرد؛ یکی از عوامل سازنده در این راستا برگزاری همایشهای قرآنی و نشستهای دینی با محوریت تاریخ عاشورا است.