کد خبر: 1349440
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

هدف تقریب مذاهب اسلامی احیای حق و حقیقت باشد

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه قم گفت: چنانچه هدفمان از تقریب مذاهب اسلامی احیای حق و حقیقت باشد، این مؤلفه نیازمند اتحاد و انسجام بین آن‌هاست.


حجت‌الاسلام سجاد دین‌پرستی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌ غربی، عنوان کرد: اگر هدفمان از تقریب بین مذاهب اسلامی روشن شود، این هدف حد و مرز تقریب را نشان می دهد چون متأسفانه علیه تقریب مذاهب یا به نفع آن موضوع‌گیری‌هایی که می‌شود، غافل از هدف است و آسیب‌هایی را به‌دنبال دارد.



وی اظهار کرد: آسیب‌های آن این است که آن‌هایی که مخالف تقریب مذاهب هستند، ثمرات مهم و ضروری آن را نادیده می‌گیرند و برخی نیز به خاطر اینکه هدف روشن و دقیقی ندارند به بنیان‌های اساسی اعتقادی ضربه می‌زنند.



وی تأکید کرد: بنابراین چنانچه هدفمان از تقریب مذاهب اسلامی احیاء حق و حقیقت باشد، این مؤلفه نیازمند اتحاد و انسجام بین آن‌ها دارد پس لازم است اگر حقی از سوی مقابل چه سنی و چه شیعه و یا ادیان و مذاهب داشته باشیم، باید آن حق را یاد گرفته و از سوی دیگر خود نیز به آن حق معتقد باشیم.



حجت‌الاسلام دین‌پرستی تأکید کرد: پس تقریب مذاهب یک حرکت دو سویه است و باید بر محور حقیقت استوار باشد چون در آن صورت تعصبات به میان نیامده و حق آشکار می‌شود.



مدرس حوزه علمیه قم گفت: در دوران حیات پیامبر(ص) دو رویکرد تفرقه و اختلاف و نیز رویکرد اتحاد و انسجام بین امت اسلامی وجود داشت پس اگر هدفمان از تقریب مذاهب مسئله حق و حقیقت باشد، در آن صورت هیچ‌گاه رویکرد اختلافی را انتخاب نمی‌کنیم چون معتقد هستیم که حقیقت چیزی است که پیامبر(ص) از طریق وحی الهی و قرآن کریم و رهنمودهای دینی به امت اسلامی منتقل کرد.



وی تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) در انتقال حق و حقیقت به امت اسلامی تمامی سعی و تلاش خود را به کار بست پس برای اینکه این رویکرد و اهتمام پیامبر اکرم(ص) نهادینه شود باید نشان دهیم که حضرت محمد(ص) کدام مهندسی فرهنگی را انجام داد که جامعه به این نقطه رسید.



وی ابراز کرد: با وجود اینکه محور تمامی فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی پیامبر اسلام(ص) وحی بود، اما در درون جامعه‌ای که پیامبر(ص) تحویل داد، چند قشر و گروه متفاوت وجود دارد.



پژوهشگر قرآن در ادامه گفت: اگر بخواهیم در خصوص اتحاد بین مذاهب اسلامی بحث کنیم باید برنامه‌های مهندسی فرهنگی و قرآنی را آموخته و روند تدریجی تربیت قرآنی را از خود آیات کلام وحی بیاموزیم که کلام وحی محور اصلی تربیت دینی است.



وی ادامه داد: امام خمینی(ره) وقتی مسئله وحدت را بیان فرمود در ابتدا وحدت شیعه و سنی را مطرح نکرد بلکه وحدت مظلوم علیه ظالم را مطرح فرمود حال فرقی ندارد این مظلوم، مسلمان، یهودی، مسیحی و یا ملحد باشد.



مدرس حوزه علمیه قم در پایان افزود: پس اگر با این رویکرد به تقریب مذاهب بنگریم در برنامه‌ریزی‌هایمان با منبع درست اقدام می‌کنیم و ثانیا حد و مرز تقریب برایمان مشخص می‌شود.

captcha