کد خبر: 1359112
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
احمدرضا محسنی:

مؤسسات قرآنی به حمایت‌های دولتی وابسته نشوند/ تناسب تخصیص بودجه با اهداف مراکز

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مبدع طرح آموزش قرآن به کودکان، حمایت‌های دولتی از مراکز قرآنی را مستلزم عدم وابستگی دانست و گفت: این حمایت‌ها نباید به عنوان تنها پشتوانه مؤسسات در اولویت قرار گیرد؛ بودجه‌ها در اختیار مؤسساتی قرار داده شود که اهداف مشخص دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، احمدرضا محسنی، کارشناس علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، عضو گروه تولید فعالیت‌های قبل از دبستان آموزش و پرورش و بهزیستی، مدیرعامل مؤسسه مکتب‌الرضا(ع) آینه تربیت(مرآت) و چهره ماندگار آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال 89، یکی از مبتکران و مبدعان طرح‌های آموزش قرآن به کودکان بوده که بیش از 33 کتاب آموزشی در رابطه با آموزش قرآن و مفاهیم به کودکان به رشته تحریر در آورده است؛ روش‌های آموزشی نوین این استاد هم‌ا‌کنون در مکتب‌الرضا(ع) مشهد و شعب آن به همت دارالقرآن آستان مقدس رضوی به دیگر مربیان با تدریس این استاد، آموزش داده می‌شود.

از جمله کتاب‌های این استاد می‌توان به «داستان‌های روستای گل سرخ»، با محوریت آموزش قرآن در قالب قصه، بازی و سرگرمی‌های آموزشی، «آموزش مفاهیم قرآن کریم به ‌کمک علایم قراردادی ویژه کودکان قبل از دبستان»: نماز (حمد و توحید)، «سفارش‌های خداجون» (ویژه مربیان)، بازی و آموزش» با محوریت آموزش نوین قرآن کریم، روخوانی همراه با تجوید، ویژه دوره پیش‌دبستانی، راهنمای کاربردی و شیوه تدریس کتاب کار کودک  و ... اشاره کرد.

از طرح‌های استاد می‌توان به «گامی به سوی نور» (آموزش قرآن از اول ابتدایی)، مدارس قرآن که در قالب دارالقرآن در آموزش و پرورش مطرح شد، «خانه‌های بهشت» که تربیت دینی و قرآن قبل از دبستان است که این طرح در 20 استان و 260 شهرستان و 5 کشور اسلامی در حال اجراست، اشاره کرد.

در آستان قدس این طرح به نام «مهد‌الرضا» و در دیگر مراکز به نام «مکتب‌الرضا» و یا «خانه‌های بهشت» در حال اجراست. آخرین برنامه وی طرح «دبستان قرآن» است؛ به این صورت که قبل از دبستان روخوانی قرآن با تجوید کامل می‌شود و در پنجم ابتدایی با 3 جلسه 1 ساعته در هفته، دانش‌آموز می‌تواند قرآن را ترجمه کند.

محسنی 52 جلد تألیف دارد که تمام تألیفاتش به صورت تجربی و عملی بوده است؛ تألیفات جدید استاد همه با رویکردی جدید نوشته شده که ابتدا روی روش روخوانی همراه با تجوید و لهجه عربی و احادیث آیات موضوعی و کاربردی قرآن کار می‌شود، قدم بعدی فهم کودکانه قرآن است که در حال بررسی است.

* * * * * * *

احمدرضا محسنی، مبدع طرح آموزش قرآن به کودکان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایکنا به مباحثی در رابطه با استقلال مالی مؤسسات و مراکز آموزش قرآنی ـ مردمی کشور پرداخت.

وی در رابطه با بحث استقلال مالی در مؤسسات قرآنی گفت: مدیران مؤسسات قرآنی باید نظر خیران را به سوی خود جلب کنند و با انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای خود سرمایه‌گذاری کنند.

وی درباره شیوه حفظ استقلال مالی در مؤسسات قرآنی اظهار کرد: همان‌طور که مشاهده می‌شود، تمام مؤسسات قرآنی که در کنار آنها یک منبع درآمدی بوده، پابرجا مانده‌اند، اما مؤسساتی که این منبع درآمد را نداشته‌اند، منحل شده‌اند.

مدیرعامل مکتب‌الرضا(ع) مشهد عنوان کرد: مردم جامعه افرادی هستند که به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند‌ند و اگر مطمئن باشند که برای ارتقای فرهنگی، دینی و مذهبی آنها تلاش می‌شود، کمک خواهند کرد.

لزوم استانداردسازی مؤسسات جهت اعتمادسازی و استقلال مالی

وی ضمن تأکید بر استاندارد‌سازی مؤسسات قرآنی به‌منظور حفظ استقلال مالی این مراکز، افزود: از جمله فعالیت‌هایی که مؤسسات می‌توانند فعالیت خود را معرفی کنند و نظر افراد را به سوی مرکز جلب کنند، برپایی همایش‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی است.

این پژوهشگر قرآن در رابطه با این که آیا تأمین مکان مؤسسات را می‌توان گامی جهت مستقل‌سازی مالی این مراکز به‌شمار آورد، بیان کرد: دولت باید با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادها، فضای کافی برای فعالیت در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهد، سپس مؤسسات باید با انجام فعالیت‌های گسترده هزینه‌های خود را تأمین کنند.

این مؤلف کتب آموزشی ـ قرآنی گفت: مؤسسات قرآنی می‌توانند با ترتیب دادن اردوهای فرهنگی، تفریحی و زیارتی و همچنین برگزاری کلاس‌های هنری، فرهنگی و دینی علاوه بر نشر و ترویج فرهنگ علوم قرآنی و دینی به جذب هر چه بیشتر قرآن‌آموزان و تأمین هزینه‌های خود بپردازند.

اختصاص بودجه‌ها به مؤسسات قرآنی با اهداف مشخص

این مدرس قرآن در رابطه با این که تقویت سیستم نظارت چه نقشی در تخصیص بودجه به مراکز قرآنی دارد، تصریح کرد: نظارت باید وجود داشته باشد و بودجه‌ها در اختیار مؤسساتی قرار داده شود که اهداف مشخص دارند و به صورت تخصصی در زمینه علوم قرآنی فعالیت می‌کنند.

وی درباره این که چرا مؤسسات قرآنی به دنبال استقلال مالی نیستند، عنوان کرد: یکی از دلایل این امر، حمایت نهادهای دولتی است، این حمایت‌ها و تخصیص اعتبار و بودجه برای مدتی صورت پذیرفت و بعد از اینکه مؤسسات به این رویه عادت کردند، دیگر نمی‌توان این حمایت‌ها را قطع کرد.

محسنی در رابطه با این که استقلال مالی تا چه میزان مؤسسات قرآنی را به سوی اهداف پیش‌بینی شده خود سوق می‌دهد، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی که از قدیم‌الایام در زمینه ارائه آموزه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند، همیشه به صورت مردمی حمایت شده‌اند و به نهادهای دولتی وابسته نبوده‌اند.

اتکای مؤسسات قرآنی به‌فعالیت‌های خود در راستای استقلال مالی این مراکز

وی درمورد این که استقلال مالی مؤسسات قرآنی تا چه حد مناسب خواهد بود، افزود: مؤسسات قرآنی می‌توانند با اندیشیدن راهکارهاری مناسب متکی به فعالیت‌های خود بوده و روزبه‌روز پیشرفت کنند.

این مدرس قرآن بیان کرد: تا زمانی که مدیر یک مؤسسه به فکر حمایت نهادهای دولتی باشد، همین فکر و فرهنگ را به اطرافیان نیز منتقل می‌کند که شامل اعضای جامعه می‌شود، اما اگر برنامه مؤسسه این باشد که در رابطه با فعالیت‌های خود در منطقه و محله خود اطلاع‌رسانی کند و از مردم حمایت‌های لازم را جلب کند در فعالیت خود پیشرفت خواهد کرد.

حمایت‌های دولتی در اولویت منابع کسب درآمد مؤسسات قرآنی نباشد

وی درباره این که آیا استقلال مالی به معنای قطع کمک‌های دولتی به این مراکز است، گفت: حمایت‌های دولتی نباید قطع شود، اما مؤسسات قرآنی نباید این حمایت‌ها را در اولویت قرار دهند، مراکز قرآنی باید مورد حمایت قرار گیرند، اما نباید تنها پشتوانه آنها نهادهای دولتی باشند.

پیگیری مطالبات مؤسسات توسط اتحادیه‌های قرآنی

محسنی تصریح کرد: همان‌طور که از نام مؤسسات قرآنی پیداست، این مراکز مردمی هستند و به صورت مردمی باید مورد حمایت قرار گیرند، اما تشکل‌های قرآنی و اتحادیه‌ها می‌توانند پیگیری مطالبات قرآنی این مراکز را بر عهده گیرند.

وی با بیان این که مسئولان قرآنی باید از بین افراد خبره و دلسوز انتخاب شوند تا گام‌های خوبی در زمینه ترویج علوم قرآنی برداشته شود، عنوان کرد: توجه بیش از حد به موضوعات مادی، صفا و معنویت را در مؤسسات قرآنی از بین می‌برد و نمی‌توان مشکلات مادی را عمده مشکل مؤسسات قرآنی به‌شمار آورد.

این پژوهشگر قرآن درمورد این که استقلال مالی مؤسسات چه تأثیری در فرآیند نخبه‌پروری قرآنی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نخبه‌پروری نیازمند برنامه‌ریزی است و مؤسسات قرآنی باید درجه‌بندی شوند و هر مؤسسه در زمینه خاصی به‌صورت تخصصی به فعالیت بپردازد، سپس می‌توانیم مرکزی را به‌عنوان کانون پرورش استعدادهای قرآنی داشته باشیم که این مؤسسات می‌توانند نخبگان خود را به آن مرکز معرفی کنند و در این صورت اهداف جامعه قرآنی محقق خواهد شد.

اخبار مرتبط

...............................................

توجه به نیاز جامعه؛ راهکار حفظ استقلال مالی مؤسسات قرآنی

اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای برنامه‌های آموزشی ـ قرآنی در کشور

حفظ استقلال مالی مؤسسات با تقویت بخش مدیریت مراکز قرآنی

نظارت دقیق و تشکیل هیئت امنا؛ زیرساخت استقلال مالی مؤسسات قرآنی

استقلال مالی مؤسسات قرآنی منوط به تغییر زیرساخت تفکر مسئولان نهادهای قرآنی است

تحقق استقلال مالی مؤسسات قرآنی با فراگیری طرح‌های آموزشی در سایر نهادها

تعامل مؤسسات و مدیران قرآنی؛ از ملزومات استقلال مالی مراکز قرآنی کشور

captcha