کد خبر: 1381849
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کفاش:

توجه مربیان تربیتی محدود به دانش‌آموزان متدین نشود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خواستار توجه مربیان امور تربیتی به تمامی گروه‌ها‌ی دانش‌آموزی شد و اظهار کرد: ما فقط مأمور توجه به بچه‌ حزب‌اللهی‌ها نیستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز 11 اسفندماه، با حضور در آئین نکوداشت هفته امور تربیتی با عنوان «تدبیرگران تربیت» که در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: امروز دیگر امور تربیتی ابلاغ حکم نیست، بلکه هر کس برای خروجی سند تحول گام بر می‌دارد جزو خانواده تربیتی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امور تربیتی دوره‌های مختلف را پشت سر گذاشته است بیان کرد: خانواده امور تربیتی در دوران انقلاب در گرم نگهداشتن جبهه جنگ بسیار فعال بوده‌اند و دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی ادا کرده‌اند. ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم چرا که امور تربیتی به تکلیف خود به درستی عمل کرده است.
کفاش ادامه داد: شعرا، نویسندگان، هنرمندان، قاریان و حافظان قرآن کریم نتیجه عملکرد مربیان تربیتیشان هستند اما گاهی برخی نابسامانی‌ها و مشکلات را گردن مربیان تربیتی انداخته می‌‌اندازند.

از تکرار خوبی‌ها نترسیم/ قالب‌های ارائه مطلب را بروز کنیم
کفاش با بیان اینکه نباید از تکرار خوبی‌ها بترسیم، اظهار کرد: نماز، عاشورا، تاسوعا و ارزش‌های دینی همه تکرارهای خوب و ارزشمندی هستند که باید دنبال شوند، چرا که ارزش‌های دینی همواره ثابت بوده و ما فقط نیاز به تغییر در روش‌ها داریم. ترمیم فعالیت‌های تربیتی پسندیده است اما باید محورهای اصلی حفظ شود.
وی خواستار مشارکت مربیان تربیتی پیشکسوت شد و گفت: این افراد از تجربیات خوبی بهره‌مند هستند که می‌توانند آن را در اختیار مربیان جوان قرار دهند.

از متولی تربیت به رصدکننده تربیت تبدیل شویم
وی با تأکید بر اینکه نقش مربیان تربیتی باید از متولی تربیت به رصدکننده تربیت تبدیل شود، گفت: هیچ یک از ما عین اسلام و یا حتی جزئی از اسلام نیستیم. اگر بتوانیم جزئی فروتن، جامعه نگر و احترام کننده باشیم به موفقیت دست می‌یابیم. حضور مربی تربیتی باید در مدرسه احساس شود تا اگر یک روز غیبتی داشت دانش‌آموزان احساس کمبود کنند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خواستار مشارکت اجزای مختلف شد و گفت: به طور مثال سازمان نوسازی مدارس امسال در اقدامی قابل احترام تجهیز نمازخانه‌ها، اردوگاه‌ها و کتابخانه‌ها را همچون آموزشگاه‌ها در دستور کار قرار داد. معلمان رشته‌های مختلف تحصیلی می‌توانند در کنار مربی تربیتی به پرورش مهارت‌های دانش‌آموزان بپردازند.

احترام به بزرگترها و پیشکسوتان است مورد غفلت قرار گرفته است
کفاش با تأکید بر اینکه در دوره جدید، ارتقای کیفیت و دوری از کمیت‌گرایی یک اصل محسوب می‌شود گفت: چند سالی است که یکی از آداب تربیتی که همانا احترام به بزرگترها و پیشکسوتان است مورد غفلت قرار گرفته است، باید از تجربیات پیشکسوتان استفاده کرد، کارهای خوب آنان را ادامه داد و نقاط ضعف فعالیتشان را شناسایی و مد نظر قرار داد.

ضرورت ورود به فضای مجازی
کفاش آشنایی خانواده امور تربیتی و پرورشی را با حوزه فناوری ضروری خواند و گفت: ما بیش از یک میلیون دانش‌آموز ممتاز، هنرمند، مبتکر و قرآن‌آموز و همچنین 70 هزار خانواده پرورشی داریم. چرا این افراد نباید از طریق فضای مجازی با هم مرتبط شوند. ما نیاز به آموزش و تحول در این حوزه داریم. ورود به حوزه فضای مجازی ارتباط ما را با دانش‌آموزان صمیمی تر می‌کند. مربیان تربیتی در گذشته از دانش‌آموزان جلوتر بودند و آنان را به دنبال خود می‌کشیدند اما امروز بین این دو قشر کمی فاصله افتاده است.
کفاش با تأکید بر اینکه نیاز ما روز به روز به نگهداشت ارزش‌های دینی بیشتر می‌شود تصریح کرد: ما باید روز به روز دانش‌آموزان معتقدتری تربیت کنیم. این امر با تشکیل اتاق فکر در مناطق مختلف میسر می‌شود، نباید بگذاریم دفاتر امور تربیتی از حضور افراد پیشکسوت خالی بماند.
کفاش ادامه داد: عرصه مشارکت پائین آمده و از ظرفیت خانواده و جامعه کمترین بهره برده شده است. در صورتی که تعلیم و تربیت به تنهایی میسر نیست و سایر حوزه‌های مسئول باید در حد توان خود به میدان عمل بیایند. اگر مربیان کار تیمی را سرلوحه خود قرار ندهند به موفقیت نمی‌رسند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خواستار توجه مربیان امور تربیتی به تمامی گروها‌ی دانش‌آموزی شد و اظهار کرد: ما فقط مأمور توجه به بچه‌ حزب اللهی‌ها نیستیم، آنان والدین مقتدر و مدبری دارند. ما مأمور توجه به 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز هستیم. نباید فقط به دنبال دانش آموزان خاص باشیم بلکه چتر حمایت و برنامه خود را باید بر سر تمامی دانش‌آموزان بگسترانیم.

تشکل‌ها را رقیب خود ندانید
وی در بخشی دیگری از سخنان خود خطاب به مربیان امور تربیتی گفت: تشکل‌ها را رقیب خود ندانید و سعی کنید با آن‌ها متفق شوید. مربی ضعیف تشکل‌ها را رقیب خود می‌داند ولی مربی مدبر و توانمند بر کار آنان نظارت، رهبری و ساماندهی دارد.
کفاش بازدید مربیان تربیتی از سایر مدارس برای کسب تجربیات را سودمند برشمرد و تأکید کرد: مربیان تربیتی را باید از گزارش‌های کاغذی متعدد دور کنیم و ارزشیابی‌ها را حضوری و بر مبنای کیفیت لحاظ کنیم.

captcha