به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، ضیائی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در نشست خبری تشریح برنامههای این مجموعه با اشاره به آماده شدن سند ارتقای کیفی آموزش پزشکی گفت: این سند در سال آینده عملیاتی میشود متاسفانه سند راهبردی توسعه جغرافیایی آموزش عالی سلامت در طی سالهای گذشته مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در زمینههای واحد آموزش عالی سلامت دچار تورم هستیم اظهار کرد: به دلیل عدم مدیریت مناسب و برنامه از پیش تعیین شده زمانی که به توسعه کمی احتیاج داشتیم بدون برنامه باعث افزایش واحدهای آموزشی شده و سلامت را دچار خدشه کردهایم. بدین ترتیب دیگر برای تربیت 200 دانشجو نیاز به مؤسسات جدید نداریم و باید طبق سند آمایش سرزمینی در مؤسسات قبلی افراد آموزش ببینند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت بیان کرد: این سند آماده و در بخشهای بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که براساس آن سال آینده در این سند توسعه آموزش، سطح بندی، قطب بندی و ... دیده شده است.
ضیائی با تاکید بر اینکه توسعه کمی را طبق این سند به پیش خواهیم برد، ادامه داد: توسعه کمی با آهنگ کندتر و با دیدن منابع انجام خواهد شد و براساس قانون برنامه پنجم توسعه اگر دانشگاهها ظرفیت مازاد دارند در اختیار دانشجویان که میخواهند وارد آموزش عالی شوند قرار میدهد چرا که تقاضا برای آموزش عالی وجود دارد و بیشتر از آنچه که هست ایجاد شده به همین دلیل افراد به سمت تحصیل خارج کشور که کیفیت مناسبی هم ندارد سوق پیدا میکنند.
وی بیان کرد: بازار ارائه خدمات هنوز به تعادل نرسیده و دانشجویان به کشورهایی میروند که سطح آموزشی و فرهنگی پائینی دارند. از سوی دیگر دولت موظف است نیازهای سلامت را تامین کند بنابراین مردم میتوانند از ظرفیتهای غیر دولتی و آزاد نیز استفاده کنند.
ضیائی گفت: در همین راستا استانداردها را افزایش خواهیم داد و دانشگاهها اجازه خواهند داشت از ظرفیت مازاد خود استفاده کنند.اما ظرفیت واحدهای بین المللی متفاوت است چرا که در حال حاضر فقط دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز دارای واحد بین الملل هستند که در صددیم برای افزایش ظرفیتها تا پایان سال ظرفیتهای بین المللی جدیدی ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سیما یبیماریها در کشور تغییر کرده است گفت: در صددیم تا طی برنامهای مشخص تمامی واحدهای درسی را بازنگری کنیم تا نظام سلامت پاسخگوی نیاز جامعه باشد. چرا که ممکن است درسهایی که 20 سال پیش آموزش داده میشد در حال حاضر پاسخگو نباشند به همین دلیل یکی از اجزای ارتقای آموزش پزشکی تغییر محتوای درسی در دانشگاهها خواهد بود.
ضیائی همچنین با اشاره به طراحی نقشه رشتههای مورد نیاز تا سال 1404 تصریح کرد: علیرغم اینکه میخواهیم توسعه کمی را محدود کنیم ولی برخی رشتهها را توسعه خواهیم داد. به همین دلیل نقشه این حوزه تهیه شده تا رشتههای مورد نیاز تا سال 1404 طراحی و ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ارائه 400 مهارت در مقطع کاردانی عنوان کرد: توسعه رشتهها بدون آموزش و مهارت امکان پذیر نیست متاسفانه توسعه زیادی در آموزش عالی به وجود آمده اما مهارتهای حرفهای تضعیف شده است. به همین دلیل 400 مهارت در مقطع کاردانی در غالب مجتمعهای عالی سلامت در سطح شهرستان ارائه خواهد شد.
مشکل در توزیع نیروی انسانی
ضیائی ادامه داد: در تربیت نیروی انسانی دچار مشکل تورم نیستم بلکه در توزیع آن مشکل داریم چرا که منابع کافی به این بخش اختصاص داده نشده و تعداد فراوانی ردیفهای خالی به طور مثال در پزشکی عمومی وجود دارد که اگر امکانات بود دسترسیها نیز بیشتر میشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در تمامی رشتهها ترمزها را کشیدهایم تا دچار تورم نیروی انسانی نشویم. البته برآورد کردن این امر کار دشواری است. چرا که عواملی همچون سیاستگذاریها، میزان اعتبار، ضریب دسترسی، تغییر بار بیماریها و سن جمعیت در آن دخالت دارد.
ضیائی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مسائل مرتبط با اخلاق و رفتار حرفهای، سخترین آموزش را تغییر در نگرش دانست و گفت: آموزش دادن اخلاق دشوار است و باید الگوها وجود داشته باشند تلاش ما نشان دادن الگوهای موفق، پایش مؤثر و برخورد شدید با بد اخلاقی است.