کد خبر: 1407602
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴

همایش «ارتباطات سیاسی، چشم‌اندازهای جهانی» برگزار شد

گروه سیاسی: همایش «ارتباطات سیاسی، چشم‌اندازهای جهانی» امروز 27 اردیبهشت ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در این نشست محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در زمینه رسانه و در رابطه با دستگاه دیپلماسی خبرنگاران گاهی نقش دیپلمات‌ها را بازی کرده و گاه دیپلمات‌ها نیز نقش خبرنگاران را ایفا می‌کنند.
وی افزود: بومی‌شناسی نوین جهان، نقش رسانه‌ها را در عرصه روابط بین‌الملل به صورت تازنده و فرایندی بازتعریف می‌کند، به گونه‌ای که همه عادات، گرایش‌ها و ایده‌ها و ساختارهای قدیم نظام بین‌الملل با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.
خدادی با اشاره به نقش رسانه‌ها در سیاست خارجی افزود: ایفای نقش مُکمل در ماموریت سیاست خارجی در داخل و خارج، همراه و همکار در اجرای ماموریت سیاست خارجی و به عنوان جمع‌آوری کننده پردازش و انتشار اطلاعات در داخل و خارج، پیشرو در اجرای ماموریت و تثبیت و تبیین‌کننده سیاست خارجی در داخل و خارج از جمله مواردی است که رسانه‌ها در زمینه سیاست خارجی نقش دارند.
وی در مورد اثر و کارکرد رسانه در سیاست خارجی گفت: منبع اطلاعات مفید و سریع برای تصمیمات سیاسی، وکیل و نماینده در انتقال اطلاعات ایجاد جریان غیرمستقیم، تبادل اطلاعات و گفت‌وگو، گردآوری اطلاعات در مواقع بحرانی، حساس و حیاتی به گونه‌ای که امکان تصمیم و سیاست‌گذاری کنشی و در صورت لزوم واکنشی را میسر کند، از جمله کارکردهای رسانه‌ای در سیاست خارجی است.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: قدرت اصلی کشورها در توانایی از دیپلماسی رسانه‌ای است، زیرا دیپلماسی هوشمند، هدفمند و همه‌سونگر تصویگر هویت ملی هر کشوری در عرصه بین‌الملل است؛ واقعیتی که با تحول سریع جامع، فراگیر فناوری اطلاعات از تاثیر در کره خاکی به کارکرد ملی و بین‌المللی رسیده است.
همچنین در این نشست یونس شکرخواه، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنانی گفت: تصویرهای جهانی نسبت به بسیاری از کشورها وجود دارد و خارج شدن از آن کار خیلی سختی است؛ به طور مثال ما هیچ‌گاه به کره شمالی سفر نکرده‌‌ایم اما اما از این کشور می‌ترسیم، این مسئله محصول ارتباطات هدفمند سیاسی برای منفی نشان دادن چهره یک کشور است.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عنوان کرد: در مخاطب امروز تغییرات فراوانی رخ داده است، مخاطب امروز مخاطب دیروز نیست، حتی اگر یک فرد هم در یک نشست حضور پیدا کند و با فضای وب آشنا باشد، می‌تواند مطالب را در فضای مجازی منتشر کند و افراد زیادی از مطالب آن جلسه باخبر خواهند شد.
بنابراین گزارش در این مراسم عبدالله  بیچرانلو، عضو هیئت علمی دانشگاه با ذکر اینکه ارتباطات سیاسی در کشور پویا و گسترده است، گفت: در حوزه نظر و آموزش زیاد تمرکز نکرده‌ایم و در بُعد بین‌المللی ارتباطات سیاسی تمرکز بیشتری می‌طلبد.
وی عنوان کرد: ارتباطات زیرحوزه علوم سیاسی و ارتباطات است و ارتباطات سیاسی به مطالعه رسانه‌ها، تحلیل سخنان سیاستمداران و نیز گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی که در فضای عمومی در حوزه سیاسی جریان دارد، می‌پردازد.

captcha