به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، صنعتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، به دعوت مرکز اسلامشناسی تاجیکستان، وابسته به مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری این کشور در کنفرانس «تجربههای دولتداری با رویکرد دنیویت» که در دوشنبه برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.
صنعتی در سخنان خود با اشاره به غیرسیاسی خواندن دین از سوی بعضی از حاضرین که البته با انتقاد علمی دیگران نیز همراه بود، گفت: دین را غیرسیاسی میدانید چون از ابتدا تعریف خاصی از سیاست ارائه میکنید؛ این آیه از قرآن «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم» یک سخن سیاسی است.
وی در ادامه در رد این گفته که دینها یکدیگر را اعتراف نمیکنند، پس چاره در دنیویت است، گفت: ممکن است که هم احزاب و هم قائلان به دنیویت، یکدیگر را اعتراف نکنند؛ با این استدلالها نمیتوان نتیجه گرفت که اندیشه دینی تعطیل شود و دنیویت گسترش پیدا کند.
رایزن فرهنگی ایران همچنین با رد نظر یکی از سخنرانان این کنفرانس، که آغاز عقلانیت را به تمدن غرب انتساب داده بود، بیان کرد: منابع اصیل و بسیار قدیمیتر ما مانند قرآن، بر عقلانیت تأکید فراوان و به تفکر توصیه بسیار کردهاند.
وی افزود: خوب است بدانید که تمدن امروز غرب، حرکت خود را با ترجمه آثار بزرگانی از ایران زمین و شرق همچون؛ «ابوعلی سینا» آغاز کرده است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به بعضی آیات و احادیث گفت: در دین به ما گفته شده «لا تنس نصیبک من الدنیا» یا «لا معاش له لا معاد له» یا «کاد الفقر ان یکون کفرا» اگر فقر که از دری وارد شود، دین از در دیگر خارج میشود. به ما گفتهاند؛ «الدنیا مزرعة الاخره» و بسیار سخنهای دیگر که نشان میدهد؛ دین چنانکه در مسیحیت کلیسایی تبیین شده، رهبانیت را نه تنها جایز نمیداند که مقابله میکند.
صنعتی ادامه داد: پیامبر خدا(ص) در عین رسالت، زندگی کردهاند و خانواده و فرزند داشتهاند. بزرگان ما گفتهاند: « دنیا، دار عمل است.» مشکل آن است که ما دموکراسی مساوی با امیال و نفسانیات آزاد میخواهیم و نه دموکراسی مبتنی بر عقول آزاد و منطقی.
وی تأکید کرد: دنیا چنان مهم است که به ما گفتهاند چنان زندگی کن که گویی تا ابد زندهای و چنان به آخرت بیندیش که گویی فردا خواهی مرد. اما ما وقتی همه غایت انسانی را در خور و خواب و خشم و شهوت تعریف میکنیم، با دین مسئله پیدا میکنیم.
صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دنیویت از منظر امت اسلامی، یکسره مطرود نیست. وقتی که محض و مطلق و به نفی معنویت منجر میشود، از ناحیه تفکر اسلامی تبصره میخورد.
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، یک تجربه حضور دنیوی دین در عرصه دولت و ملت است. ما در عین مسلمان بودن به پیشرفتهای علمی بها دادهایم و ضمن ایجاد زیرساختهای رفاه اجتماعی، امروز پروژههای هوا ـ فضا را نهایی کردهایم و در زمینههای مختلف به موفقیتهای بسیار رسیدهایم.