به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن ایران(ایکنا) برنامه رادیویی تحلیل تلاوت نفرات اول تا پنجم مسابقات قرآن مالزی عصر روز گذشته، چهارم تیرماه، با حضور احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و محمد عباسی، از اساتید و داوران مسابقات بینالمللی قرآن و با اجرای هادی ربیعی به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت. حجتالاسلام شهیدیپور، داور مسابقات بینالمللی قرآن نیز میهمان تلفنی این برنامه بود.
لزوم تشکیل فدراسیون داوری
در ابتدای این برنامه بحث پیرامون آییننامه مسابقات بینالمللی قرآن کشورهای اسلامی و تفاوت داوری این مسابقات انجام شد که احمد ابوالقاسمی، قاری و داور مسابقات بینالمللی قرآن، اظهار کرد: اختلافاتی در آییننامه مسابقات بینالمللی قرآن وجود دارد که ممکن است موجب تفاوت دیدگاهی شود و آنچه مدنظر ماست در مسابقات بینالمللی اتفاق نیفتد. گاهی پیش میآید که به دلیل اختلاف در آییننامه، داوریهایی انجام میشود که شاید از نظر ما صحیح نباشد اما به هر حال باید به داوران در مسابقات قرآن احترام گذاشت.
ابوالقاسمی با بیان اینکه به هر حال اختلاف در داوری مسابقات قرآن کشورهای مختلف زیاد است، گفت: شاید لازم باشد یک فدراسیون داوری برای مسابقات قرآن تشکیل شود و در این فدراسیون آییننامه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها ارائه شود تا در نهایت به یک جمعبندی نهایی در آییننامه برسیم؛ به طور مثال ما در وقف و ابتدا خیلی حساس هستیم اما برای کشورهای دیگر وقف و ابتدا اهمیت چندانی ندارد.
مشکل در نتایج داوری مسابقات قرآن اختلاف در آییننامهها است
وی افزود: به هر حال جامعه اساتید قرآنی ما یک آموزههایی دارند که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن سایر کشورها براساس این آموزهها میخوانند اما زمانی که در آن مسابقات رتبه خوبی نمیگیرند احساس میکنند که این آموزهها اشتباه است؛ در صورتی که ما میخواهیم کمک کنیم نمایندگان ما از نظر روحی و روانی و حتی فنی در شرایط بسیار خوبی باشند و اگر مشکلی پیش میآید به دلیل اختلاف آییننامهها است.
محمدحسین سعیدیان، قاری بینالمللی قرآن نیز در این برنامه گفت: ما از آییننامه مسابقات قرآن کشورهای اسلامی کم و بیش اطلاع داریم و میدانیم که آییننامه بسیاری از کشورها با هم مشترک است اما آییننامه مسابقات قرآن ما با سایر کشورها تفاوت دارد؛ آییننامه مسابقات قرآن مالزی بیشتر به کلیات میپردازد به طور مثال؛ مؤلفه کلی آنها در لحن این است که باید در نغمات تنوع باشد.
وی با اشاره به عدم هماهنگی و همسویی که بین آییننامه مسابقات قرآن بینالمللی کشورهای مختلف وجود دارد، عنوان کرد: هیچ وقت نیامدیم دور هم جمع شویم و یک دبیرخانه فعال برای مسابقات بینالمللی قرآن داشته باشیم. اولین کاری که انجام میدهیم باید این باشد که بایدها و نبایدهای عالم تلاوت را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و آییننامه خود را روی میز بگذاریم و آنها نیز آییننامه خود را روی میز بگذارند تا در نهایت به یک اتفاق نظر برسیم.
سعیدیان ادامه داد: آییننامه مسابقات قرآن سایر کشورها به زبان عربی است و زمانی که داوران سایر کشورها برای داوری مسابقات قرآن ایران میآیند در حین مسابقات درباره آییننامه مسابقات ما توضیح میخواهند و زمانی که ما توضیحات را مطرح میکنیم توجیه میشوند و اگر در ابتدای داوری نمرات آنها با ما فرق داشته باشد کمکم نظرات آنها با ما یکی میشود و سعی میکنند براساس آییننامه عمل کنند؛ پس میتوانیم به یک اتفاق نظر در آییننامه مسابقات قرآن برسیم.
اصل آییننامه مسابقات قرآن ایران اقتباسی از آییننامه سایر کشورها است
همچنین، محمد عباسی، داور مسابقات بینالمللی قرآن اظهار کرد: اصل آییننامهای که در ایران در حال اجرا است چیزی نبوده که سابقه زیادی داشته باشد یا برای خود ما باشد بلکه این آییننامه در دهههای 60 و 70 از کشورهای لیبی، الجزایر و مالزی اقتباس و برای ما ترجمه شده است؛ دوستان و اساتید قرآنی روی آن آییننامه بحث و تبادل نظر کردند که در نهایت به اینجا رسید.
وی درباره تفاوت آییننامه مسابقات قرآن ایران و مالزی گفت: به طور مثال، در کشور مالزی فصاحت را چیز دیگری تعریف میکنند و همین که بدون غلط بخوانند برای آنها کافی است اما در مسابقات قرآن ایران اینطور نیست و به همین دلیل است زمانی که قاریان کشورهای مختلف شرکت میکنند با یک تضادی روبهرو میشوند. اما در کشور ما به ویژه بعد از انقلاب اسلامی توجه اساتید به فصاحت در قرائت بیشتر شد که همین امر موجب شد تا موفقیتهای خوبی کسب کنیم.
تأثیر سلایق بر نتایج داوری مسابقات قرآن
در این بخش، هادی ربیعی مجری برنامه از اساتید حاضر در استودیو درباره تأثیر سلایق فردی داوران بر نتایج داوری پرسید که محمدحسین سعیدیان اظهار کرد: سلیقه در داوری به هیچ عنوان قابل انکار نیست؛ تمام شالوده هنر عالم خلقت براساس سلایق است و این اختلاف خلقت ما بر مبنای این است که یک آزماشی داشته باشیم. اگر اساتید بتوانند این سلایق شخصی و مکتبی را که در آن رشد پیدا کردهاند در قالب جلسات هماندیشی اصلاح کنند.
محمد عباسی نیز درباره تأثیر سلایق در داوری مسابقات قرآن گفت: باید ببینیم سلیقه در کدام قسمت مسابقات قرآن در حال رشد است به طور مثال، در بحث صوت اگر بخواهیم روی طنین صدا بحث کنیم، ممکن است داور به صداهای بالا یا زیر توجه کند اما در بحثهای علمی نمیتواند سلیقه به خرج دهد. داور در بحث صدا نمیتواند سلیقه به خرج دهد.
احمد ابوالقاسمی نیز در این بخش از مبحث گفت: ما برای اینکه سلایق داوران مسابقات قرآن به هم نزدیک شود، چند الگوی بزرگ در جهان را به داوران معرفی میکنیم؛ به طور مثال در بحث تجوید، استاد عبدالباسط را همه قبول دارند و باید این الگوها در مسابقات قرآن مورد توجه قرار گیرد و داوران هم براساس این الگوها امتیاز دهند که در این صورت هرکس از نظر تجوید به استاد عبدالباسط نزدیکتر باشد امتیاز بهتری میگیرد.
ابوالقاسمی افزود: زمانی که بنده بخواهم در جاهایی داور انتخاب کنم داورانی را انتخاب میکنم که نسبت به اساتید خاصی واکنش نشان ندهند و نباید داوران از بین افرادی انتخاب شوند که فقط یک نفر را قبول دارند و برهمان اساس نیز داوری میکنند. در داوری مسابقات قرآن باید از افرادی استفاده کنیم که نگاه بازتری داشته باشند و خیلی سلیقهای رفتار نکنند.
در این بخش از برنامه نوبت به پخش تلاوت پنج نفر اول مسابقات قرآن مالزی رسید که در این بخش پس از پخش قسمتهایی از تلاوت قاریان هر یک از اساتید قرآنی که میهمان برنامه بودند نظرات خود را بیان میکردند.
تحلیل تلاوت رتبه اول مسابقات قرآن مالزی
بعد از پخش تلاوت رتبه اول مسابقات قرآن مالزی که از کشور مالزی بود، محمدحسین سعیدیان گفت: تلاوت قاری مالزیایی نسبت به گذشته با تغییر رویکرد همراه بوده است و برخلاف گذشته، با مکتب مصطفی اسماعیل یک تفاوتهایی داشت اما فارغ از این مباحث، مدیریت صدای قاری مالزیایی خوب بود؛ هرچند الحانی که با صدای خود همراه میکرد ناهمگونی داشت و بیش از توان صوتی او بود. همچنین کندی تلاوت این قاری نیز روی انعطاف صدای او تأثیر داشت و این قاری در مجموع طنین صدای متوسطی داشت.
حجتالاسلام شهیدیپور نیز در تحلیل تلاوت نفر اول مسابقات قرآن مالزی گفت: قاری مالزیایی در چند مورد به دلیل اشکالاتی که در وقف داشت از نمرهاش کم میشود و در مجموع از 20 نمره وقف و ابتدا 17 میگیرد. محمد عباسی نیز درباره بحث تجوید این قاری گفت: قاری مالزیایی در بحث تجوید کشیدهخوانی داشت که البته کمکم بهتر شد؛ همان کشیدهخوانی باعث فاصله گرفتن از احکام تجویدی شد و اشکالات فاحشی در تجوید او دیده میشود. بین متوسط تا خوب، متوسط بود و حتی به خوب هم نزدیک نبود.
احمد ابوالقاسمی نیز درباره تلاوت رتبه اول مسابقات قرآن مالزی اظهار کرد: وی از نظر مدیریت لحنی خیلی خوب بود و خوب و تمیز خواند اما در مجموع کار ویژهای انجام نداد و هیچ ریسکی در تلاوت خود نداشت و اشکالات زیادی داشت.
تحلیل تلاوت رتبه دوم مسابقات قرآن مالزی
در این بخش از برنامه پس از پخش تلاوت نفر دوم مسابقات قرآن مالزی که از کشور ترکیه بود، احمد ابوالقاسمی که در مسابقات قرآن مالزی حضور داشت درباره این تلاوت گفت: تنها تلاوتی که در طول برگزاری مسابقات قرآن مالزی نشنیدم این تلاوت بود اما خیلی راحت میتوان درباره این تلاوت قضاوت کرد. قاری ترکیهای خیلی پرتحریر و پرلحن خواند و قویتر از رتبه اول عمل کرد و به نظرم نمرهای که این قاری میگیرد چندین نمره بالاتر از نمره رتبه اول بود.
محمد عباسی درباره سطح تلاوت رتبه دوم مسابقات قرآن مالزی گفت: قاری ترکیهای تجوید بهتری نسبت به قاری مالزیایی داشت و از او بهتر بود. نمره قاری ترکیهای حداقل دو تا سه نمره در بحث تجوید بالاتر از قاری مالزیایی بود.
محمدحسین سعیدیان نیز به ارائه تلاوت استادانه از سوی قاری ترکیهای اشاره کرد و افزود: در حوزه کنترل صدا که مهمترین مولفه است قاری ترکیهای از تحریرها و انعطاف صدای بالایی برخوردار بود و در مجموع تلاوت استانداردی ارائه کرد، به جز مواردی که بار لحنی او بیش از صوتش بود؛ در مجموع تلاوت قابل قبولی داشت، آیات را خوب متوجه میشد و خوب ارائه میکرد و نسبت به قاری مالزیایی متفاوتتر و بهتر بود و نمره بالاتری نسبت به او در صوت و لحن میگرفت.
حجتالاسلام شهیدیپور نیز در تکمیل سخنان اساتید حاضر در برنامه عنوان کرد: قاری ترکیهای در وقف و ابتدا مشکل جدی نداشت اما از نظر آییننامه مسابقات ما یک نمره به دلیل اشکالی که داشت از او کم میشود و نمره او از 20، 19 است.
تحلیل تلاوت رتبه سوم مسابقات قرآن مالزی
در بخش دیگری از این برنامه پس از پخش تلاوت رتبه سوم مسابقات قرآن مالزی که از کشور اندونزی بود، محمد عباسی گفت: این قاری تجوید صحیحی نداشت و یک درشتی روی تمام حروفهایی که ادا میکرد بود اما به هر حال گرمی صدایش این ضعفها را میپوشاند.
محمدحسین سعیدیان نیز در این بخش اظهار کرد: کنترل صدای قاری کشور اندونزی خوب بود و در مجموع دور تلاوتش نسبت به قاری مالزیایی بهتر بود اما از جهت لحنی نسبت به قاری مالزی ضعیفتر بود؛ در این بین قاری ترکیه از بقیه استادانهتر خواند.
حجتالاسلام شهیدیپور نیز درباره تلاوت رتبه سوم مسابقات قرآن مالزی گفت: تلاوت قاری اندونزی در وقف و ابتدا متوسط بود و رفت و برگشتهای بیمورد داشت؛ نمره او از 20، 18 میشود. احمد ابوالقاسمی نیز در این بخش عنوان کرد: قاری اندونزی تحریرهای سالمتری داشت اگر یک مقدار بالاتر از این میخواند، البته احتیاط هم کرد.
تحلیل تلاوت رتبه چهارم مسابقات قرآن مالزی
پس از پخش تلاوت رتبه چهارم مسابقات قرآن مالزی که از کشور بورونه بود، محمدحسین سعیدیان گفت: تلاوت نفر چهارم مسابقات آنطور نبود که بتواند معانی آیات را در ذهن شنوندگان ایجاد کند و ذهن مستمعان را خسته میکرد؛ این قاری از نظر فنی اشکالات عمدهای داشت و توانایی او در حد متوسط بود. در مجموع از لحاظ کنترل تحریرها ضعف داشت.
محمد عباسی نیز گفت: تجوید رتبه چهارم مسابقات قرآن مالزی در حد متوسط بود و تلات آیات، احکام را رعایت نمیکرد و به این دلیل که پرداخت خوبی نداشت تلاوتهای او قشنگی خود را از دست داده بود؛ پرداختش به قواعد و احکام خیلی معمولی بود.
همچنین احمد ابوالقاسمی گفت: هر چند که این قاری تا نیمه اول تلاوتش ضعفهای زیادی داشت اما در نیمه دوم این ضعفها را جبران کرد و بخشهایی که در ابتدای تلاوت لرزان بود در آخر به اوج رسید و تلاوت تأثیرگذاری داشت.
حجتالاسلام شهیدیپور نیز در تکمیل این مباحث گفت: نمره وقف و ابتدا نفر چهارم مسابقات از 20، 17 و نیم میشود.
تحلیل تلاوت رتبه پنجم مسابقات قرآن مالزی
در این بخش از برنامه نوبت به پخش تلاوت حامد ولیزاده، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن مالزی رسید که پس از پخش تلاوت او، احمد ابوالقاسمی گفت: اگر حامد ولیزاده را همتراز با قاری ترکیهای بگیریم باید اول یا دوم میشد اما اگر بخواهم به تنهایی درباره این تلاوتها نظر دهم، میگویم نماینده ایران باید در این مسابقات اول میشد به این دلیل که هم تجوید و هم وقف و ابتدا خوبی داشت.
محمد عباسی نیز درباره تلاوت نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی که رتبه پنجم را کسب کرد، گفت: حامد ولیزاده در مجموع یک تسلط نسبی در بحث تجوید داشت و حداقل باید رتبه اول تا سوم را به دست میآورد.
حجتالاسلام شهیدیپور نیز در تحلیل تلاوت رتبه پنجم مسابقات قرآن مالزی اظهار کرد: حامد ولیزاده در حوزه وقف و ابتدا برترین وقف و ابتدا را داشت و اگر منصفانه نظر دهیم رتبه اول یا دوم حق نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات مالزی بود.
در بخش پایانی این برنامه تلاوت نفرات برگزیده مسابقات قرآن کویت پخش شد که هر یک از اساتید حاضر در برنامه به تحلیل این تلاوتها پرداختند.