به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، آیتالله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، در خطبههای نماز جمعه این هفته خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت عراق و اعلام حمایت از مردم مسلمان این کشور، گفت: ترور و ایجاد هرگونه رعب و وحشت، در تضاد آشکار با کرامت انسان است. آن دسته از کشورهایی که داعیه حفظ کرامت انسان را داشته و خود را در صف مقابله با تروریسم معرفی میکنند، نباید محل امن و آسایش و صحنه حضور تروریستها باشند و نباید با گروههای تروریستی برخورد سفارشی داشته باشند؛ بلکه کسانیکه در جامعه رعب و وحشت ایجاد میکنند، باید به صورت عملی طرد و مؤاخذه شوند.
وی در ادامه افزود: امروز مقابله با خشونت یک تکلیف و یک امتحان بزرگ راستی آزمایی برای همگان است و آنهایی که مدعی مقابله با تروریست هستند باید نشان دهند که واقعاً با هر تروریستی در هرجا مقابله میکنند.
امام جمعه هامبورگ با اشاره به وظیفه خطیر سازمان های بینالمللی در اوضاع کنونی گفت: به طور قطع آن چه در عراق از سوی گروه تروریستی داعش رخ داده و موجب رعب و وحشت مسلمانان منطقه چه شیعه و چه سنی و از جمله زنان و کودکان بیدفاع شده است، باید با همکاری و همدلی عقلای جامعه جهانی مهار شود وگرنه آتش این فتنه نهفقط خاورمیانه بلکه به واسطه صدور تروریسم، امنیت جهانی را نیز با مخاطره جدی مواجه خواهد ساخت.
رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه در ادامه افزود: حضور به موقع و دقیق مرجعیت باعث شد که عراق از بحران بزرگ نجات پیدا کند. ما از همه مراجع معظم تقلید و خصوصاً آیتالله العظمی سیستانی بسیار تشکر میکنیم. بسیار روشن است که مرجعیت در طول تاریخ سردمدار جنبشهای ضد استکباری، ضد استعماری و ضد تروریستی بوده است و باید از این ظرفیت و فرصت بیشتر استفاده کرد.
در ادامه این خطبه آیتالله رمضانی به ادامه سلسله مباحث شریعت پرداخت و اظهار کرد: از مباحث مهمی که درباره شریعت مطرح است آن است که شریعت به معنای راه و قانون چه اندازه در سیر کمال انسان و به تعبیر دیگر در سیر و سلوک انسان نقش دارد؟ آیا به طور کلی بدون شریعت میتوان به کمال مطلوب انسانی رسید؟
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: بی شک این بحث بستگی به معنای کمالِ انسان دارد. اگر کمال و سعادت انسان فقط در امور دنیایی و اعتباری معنا شود؛ به نظر میرسد هیچ نیازی نیست که انسان پایبند به شریعت و احکام الله شود و خود را در انجام کارها محدود کند. بسیار روشن است برای رسیدن به مقامات دنیوی راه های دیگری غیر از تبعیت از شرع و شریعت وجود دارد. بلکه برای کسیکه میخواهد هم رنگ جماعت باشد، دشوار است که خود را به قانون الهی ملتزم سازد؛ زیرا ممکن است برای دست یابی به کمال مورد نظر (مانند ریاست بر یک اداره یا رسیدن به مسئولیتی بالاتر در محیط کار)، از ابزار و وسائلی استفاده کند که در شریعت مجاز دانسته نشده است. مثلاً ممکن است شخص از دروغ یا تهمت به دیگران و یا تملق و چاپلوسی برای رسیدن به اهداف دنیایی خود بهره جوید.
وی یادآور شد: اما اگر انسان مؤمن و متدین با هدایت دینی جایگاه خود را بسیار برتر از امور دنیوی بداند و شأن و منزلت خود را بسیار بالا و ارزشمند بداند، کمال را در قرب و نزدیک شدن به صفات الهی همچون حکمت، علم، رحمت و رافت و مانند آن معنا میکند؛ همانطور که در قرآن کریم به این معانی اشاره شده است. مانند اینکه انسان جایگاه ولایت و خلافت الهی دارد و باید با ارزش و فضیلتهای واقعی به تدریج خود را به آن کمال مطلوب برساند.
بر این اساس برای رسیدن به کمال مطلوب انسانی، شریعت به عنوان راه و قانون الهی یکی امر ضروری است و انسان بدون شریعت امکان ندارد که خود را به آن کمال حقیقی برساند. بلکه تا لحظه مرگ باید به شریعت پایبند و ملتزم باشد و لذا مناسب و بلکه ضروری است که نقش شریعت در سیر و سلوک و کمال انسانی را مورد بررسی قرار دهیم.
امام جمعه هامبورگ اظهار کرد: از مباحث گذشته روشن شد که شریعت در اسلام برای این است که هر مسلمانی وظیفه خود را هر مرحله از زندگی فردی و اجتماعی بهدرستی تشخیص دهد و در شناخت راه حیران و سرگردان نباشد. در حقیقت با شریعت الهی، امور معاش و معاد مردم سامان پیدا میکند و موجب آن میشود که انسانها به کمال لایق خود دست یابند. به همین جهت همه مسلمانها از عوام و خواص تا آخر عمر برای سعادت دنیا و آخرت به شریعت به عنوان راه زندگی و راه سیر و سلوک نیازمندند و در هیچ زمانی نمیتوانند خود را از آن بی نیاز بدانند. البته نتیجه عمل و پایبندی و التزام به شریعت از دیدگاه اسلام، حفظ کرامت واقعی انسان از هر جهت است؛ به این معنا که او با عبودیت و بندگی خدای متعال نشاط، طراوت، آسایش، آرامش و امنیت را تجربه خواهد کرد.
وی تأکید کرد: البته گرچه در مسیر بندگی با مشکلاتی مواجه میشود، اما همه آنها را برای نتیجه مطلوبش میپذیرد؛ زیرا به این باور رسیده است که فقط خدای متعال به عنوان خالق یکتا، عالِم به سعادت واقعی انسانها است و هر آنچه را به عنوان قانون و راه مشخص کرده، بدون شک انسان را به سعادت و خوشبختی واقعی میرساند. او میداند که خداوند، غنی و بی نیاز مطلق بوده و به عبادت کسی محتاج و نیازمند نیست و قطعاً نتیجه بندگی و امتثال فرامین الهی به نفع و سود فرد و جامعه است.
انسان به مرور در انجام هر عملی احساس نورانیت و معنویت خاصی به خاطر انس با خدای متعال به دست میآورد و با ایجاد همین زمینهها، مقدمات ظهور و بروز صفات الهی برای او حاصل میشود. و از این رو مقام محمود که در( آیه79 سوره اسرا) آمده: « وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» بیان شده، پس از انجام شب زندهداری و انجام فریضه شب به دست میآید. یعنی به دلیل آنکه پیامبر الگوی جهانیان هستند، خداوند به ایشان فرمان داده است خداوند برای الگو بودن پیامبر(ص) به آن حضت امر و فرمان داده است تا نماز شب را بر پا دارد. البته انجام هر فریضه و واجب به عنوان مطلوب الهی این ویژگی و خصوصیت را دارد که انسان را به مقام و رتبهای میرساند. لذا با دقت در هر قانون الهی به عنوان سلوک انسانی، زمینه قرب الهی که غرض آفرینش انسان است فراهم میشود.
آیتالله رمضانی با اشاره به نتایج پیروی از شریعت الهی گفت: از دیگر نتایج تبعیت از شریعت الهی، تربیت بعد مادی و غیر مادی انسان است؛ زیرا با التزام به شریعت، همه قوای انسانی در مسیر فضیلت انسانی و حق قرار میگیرد. لذا قرآن این نکته را یادآوری کرده است که خدای متعال به آنچه که انسان را وسوسه میکند و از مسیر منحرف میسازد آگاه است و تنها راه کنترل و نظارت آن وسوسهها، رعایت حدود و قوانین الهی است: « وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ»(سوره ق آیه 16)
وی تصریح کرد: اگر همه احکام الهی مورد دقت و مطالعه قرار گیرد و آداب و اسرار آن به دست آید، این نتیجه قطعی حاصل خواهد شد که راه رسیدن به حق و حقیقت و راستی و هر مقام حقیقی از طریق تبعیت از شریعت ممکن خواهد بود. البته روشن است که هر چه مقام انسان بالاتر رود، نیاز او به شریعت بیشتر خواهد بود و اینیگونه نیست اگر به یک جایگاه معنوی و الهی رسیده باشد خود را از شریعت مستغنی بداند؛ زیرا هر چه صعود از پلهها بیشتر باشد، مراقبت هم بیشتر خواهد بود. از این رو عالمان و فقها و حکماء و عرفای واقعی، نیازشان به شریعت و احکام الهی بیشتر خواهد بود؛ زیرا گمراهی آنها باعث گمراهی بسیار زیادی از انسانیها خواهد شد.
خطیب جمعه هامبورگ در ادامه خطبه گفت: چه اینکه در روایت آمده است: « زَلَّةُ الْعَالِمِ کَانْکِسَارِ السَّفِینَةِ تَغْرَقُ وَ تُغْرِق؛ و با لغزش عالم- که بسان شکستن کشتى است- هم خودش غرق میشود و هم سرنشینان کشتى را به غرقاب میسپارد» البته فساد و لغزش عالم زمانی است که از التزامش به شریعت کاسته شود. در نتیجه شریعت برای هر انسانی در هر طبقهای، زمینه کمال را فراهم خواهد ساخت و بدون آن هیچگاه به کمال مطلوب راه نخواهد یافت و هر چه پلههای کمال را بیشتر طی کند، نیازش بیشتر خواهد بود. و این مطلب حتی نیاز شامل پیامبران و امامان نیز خواهد بود. به همین دلیل است که پیامبر اسلام با همه آن جایگاه و مرتبهای که داشت، همواره با خدای خود مناجات میکرد و او را عبادت میکرد و میفرمود: « مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَ مَعْرِفَتِکَ ».