کد خبر: 1432731
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
دانش‌آموخته مرکز تخصصی تفسیر قرآن:

آیات قرآن موید استمرار دشمنی یهود با اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته نویسنده پایان‌نامه «کارشکنی یهود در برابر اسلام و مسلمانان و مقابله اسلام با آن از منظر قرآن کریم»، قرآن کریم در آیات متعددی به دشمنی مستمر یهودیان با اسلام و ریشه‌های آن پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمیراحمد ثروتمند هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه این پایان‌نامه اواخر سال 92 دفاع شده است گفت: پایان نامه کارشکنی یهود در برابر اسلام و مسلمانان و مقابله اسلام با آن از منظر قرآن کریم در چهار بخش به موضوع ذکر شده پرداخته است که این چهار بخش شامل موضوعات فکری، اعتقادی، سیاسی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: به دنبال بعثت پیامبر(ص) و هجرت ایشان به مدینه احبار و علمای یهود که با شوق دیدار پیامبر آخرالزمان به مدینه آمده بودند، وقتی دیدند که پیامبر آخرالزمان از قوم و قبیله آنان نیست دست به توطئه علیه او و دینش زدند.

وی با اشاره به آیه شریفه 82  سوره مائده که در آن بدترین دشمن مسلمانان یهودیان معرفی شده‌اند با بیان اینکه مراد از این یهودیان متعصبان و تندر‌وها و رهبران آنان است که علم جنگ و مخالفت با اسلام را بر دوش داشتند و دارند تصریح کرد: این دشمنی مختص آن زمان نبوده و با حوادث کنونی نیز براساس روایتی از امام باقر(ع) که آیات قرآن مانند خورشید و ماه تا قیامت جریان دارند قابل تطبیق است.

این دانش‌آموخته سطح چهار مرکز تخصصی تفسیر قرآن با اشاره به آیه 146 سوره بقره اظهار کرد: علمای یهود در دوره بعثت نیز با وجود اینکه نشانه‌های دال بر پیامبری حضرت محمد(ص) داشتند و در تورات خوانده بودند اما منکر پیامبری ایشان شدند وحقیقت را کتمان کردند و این مطلب به خوبی در آیه 164 بقره ذکر شده است.

ثروتمند هاشمی با اشاره به آیه 18 سوره مائده عنوان کرد: در این آیه قید شده است که آنان پیامبر را مانند فرزندان خود می‌شناختند اما به علت روحیه برتری طلبی، نتوانستند پیامبری ایشان را بپذیرند.

وی انحصارطلبی، حسادت، خود را تافته جدا بافته دانستن از دیگران، کبر و غرور را منشا عداوت و دشمنی یهود با اسلام دانست و گفت: این موضوع براساس آیات قرآن به روشنی در پایان نامه مورد توجه قرار گرفته و تعبیری مانند «نحن ابناء الله» و تعابیری مانند اینکه ما قومی بهشتی هستیم موید این مطلب است.

مدرس حوزه علمیه دشمنی اقتصادی با پیامبر را شعبه‌ای از دشمنی‌های یهودیان با اسلام دانست و تصریح کرد: یهویان اکل به باطل می‌کردند و خوردن مال دیگر پیروان ادیان را مباح می‌دانستند و درباره ایات قرض الحسنه می‌گفتند که خدای مسلمانان فقیر است که تقاضای قرض دادن به او را کرده است و با این کار می‌خواستند جلوی کمک به یاران پیامبر گرفته شود.

وی افزود: شایعه‌سازی، موضع‌گیری در برابر پیامبر مانند آنچه در قضیه تغییر قبله رخ داد و همچنین آزار مسلمانان به اشکال مختلف و طرح شبهات و سؤالات پیچیده از دیگر ترفندهای آنان برای مبارزه سیاسی با پیامبر بود که البته پیامبر در مواقع طرح سؤال و لزوم پاسخ به طرز کریمانه‌ای پاسخ می‌دادند.

ثروتمند هاشمی پرسش از روح، ذوالقرنین، قیامت و اصحاب کهف را نمونه‌ای از پرسش‌های آنان برشمرد که قرآن به روشنی و متانت به آنان جواب داده است و از این آیات نتیجه می‌گیریم که باید در برخورد فکری با ادیان دیگر دارای احتجاج و استدلال باشیم.

وی با اشاره به ایات ابتدایی سوره مبارکه اسراء درباره قوم بنی اسرائیل و دو فساد آنان در زمین عنوان کرد: از دید این پایان نامه و با استفاده از برخی تفاسیر فساد اول در زمان حضرت موسی و فساد دوم آنان در زمان حضرت محمد(ص) رخ داده است اما انطباق آن با حوادث امروز هم دارای اشکال نیست چون برمبنای جری و تطبیق می‌توان تعمیم داد.

ثروتمند هاشمی درباره علل کارشکنی‌های یهود از منظر قرآن بیان کرد: دنیاپرستی، مال دوستی، جاه طلبی عالمان یهود، لج بازی و نژادپرستی و خود را قوم برتر دانستن از جمله این علل و عوامل است.

وی با بیان اینکه همچنین بی باوری آنان به معاد از دیگر دلایل است اظهار کرد: سوره مبارکه جمعه به صراحت از آنان خواسته اگر صداقت دارند و حق با آنان است تمنای مرگ کنند اما خود آیه تصریح دارد که آنان جرئت چنین کاری ندارند زیرا صداقت ندارند.

وی در جمع‌بندی مطالب این پایان نامه گفت: در مجموع دشمنی مستمر یهود با اسلام و شدت عداوت آنان موضوعی محوری است لذا ایستادگی در مقابل ترفندها و جنایات آنان و اتحاد مسلمین در برخورد با کسانی که امروز به جنایت علیه مسلمانان دست زده‌اند وظیفه همه مسلمانان است.

captcha