حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره اسلامی شدن دانشگاهها، اظهار کرد: بحث اسلامی شدن دانشگاه باید در دو بخش اسلامی شدن متون درسی واسلامی شدن فضای دانشگاه پیگیری کرد.
وی ادامه داد: این دو بحث باید به موازات هم پیش رود. اسلامی کردن دانشگاه مقولههای مختلفی دارد و نیروی انسانی، فضای فیزیکی، نوع ارتباط و ... میشود که خود دانشجو را هم شامل میشود. باید دقت کرد که دانشجو فقط یکی از این مجموعه است و باید جداگانه روی آن برنامهریزی شود.
این نویسنده تصریح کرد: اینکه بخشی از متون درسی دانشگاه اسلامی شود، تنها بخشی از مسیر اسلامی شدن دانشگاهاست و تاثیرش در حد خودش است و نباید انتظار داشت با اصلاح یک بخش، سایر بخشها نیز اسلامی شود، اما اسلامی شدن معرفت و دانش، اولین گام برای اسلامی شدن محتوای دروس دانشگاهی است.
وی توضیح داد: در دروس جدید رشته روانشناسی، دو درس روانشناسی و قرآن و روانشناسی و حدیث اضافه شده است که در درس دوم، معارف روانشناختی کتاب شریف نهجالبلاغه مورد توجه قرار گرفته است. این دو درس در برابر 68 درس رشته روانشناسی است و بیشتر برای آشنایی دانشجویان است.
حجتالاسلام آذربایجانی خاطرنشان کرد: هدف ما از تدوین این منابع این است که دانشجو متوجه شود این آموزههای روانشناختی پایه مباحث علمی دارد و با آشنا شدن این آموزهها در کنار سایر مکاتب مختلف فلسفی در مقطع کارشناسی، بتوانند گزارههای دیگر را در ادامه در معارف اسلامی استخراج کنند.