به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجتالاسلام والمسلمین آرامی، کارشناس مذهبی مرکز تخصصی نماز در گردهمایی دبیران شورای اقامه نماز استان قم که در ادارهکل آب استان قم برگزار شد، با تفسیر آیات سه سوره انسان، 114 سوره طه و 14 سوره مؤمنون و فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع)، گفت: خواست خداوند این است که مردم با اختیار اوامر او را پذیرا باشند.
وی بیان کرد: قوانین موضوعه دارای سه رکن آمر، مأمور و تکلیف است و بعد مقام امتثال و اطاعت. بنابراین، اطاعت و عدم اطاعت در تحقق تکلیف اثری ندارد. تکلیف از سوی خداوند صادر شده و در لوح محفوظ ثبت است. «حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» مردم چه بپذیرند و چه نپذیرند، تخلف مردم، حکم خدا و اراده الهی را تغییر نمیدهد و کسی نمیتواند در اراده و حکم خدا دخل و تصرفی کند ولی اجرای آن به انسان محول شده است.
کارشناس مرکز تخصصی نماز افزود: حکم خدا برای همیشه ساری و جاری است و نافرمانی انسان در دوام، بقا و فعلیت آن تأثیری ندارد. مثلاً خداوند خواسته که نماز واجب و غیبت حرام باشد و این اراده محقق شده چه مکلف اطاعت کند یا نکند؛ ثواب، عقاب، اطاعت و عصیان از این طریق ثابت میشود. «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»؛ به تعبیر آیتالله محمدرضا مهدوی کنی این آیه شریفه در مقام بیان اختیار تکوینی انسان است نه تشریعی، یعنی انسان به حسب خلقت مختار آفریده شده است و در رفتار و کردارش جبر وجود ندارد نه آنکه در حوزه تشریع و قانون هیچگونه تکلیفی نداشته باشد. ولایت و تکالیف الهی منوط به پذیرش و عدم پذیرش انسان نیست و امتیاز انسان در این است که این الزامات را با اختیار میپذیرد ولی اگر نپذیرد گناهکار است.
آرامی بیان کرد: صفت وهاب(بخشاینده و فیاض) از اوصاف خداوند است. ذکر «وهاب» برای گشایش کار و اصلاح امور مجرب است و به قصد رجاءِ در سجدههای شکر نماز تکرار آن 14 بار خوب است. خدای ما خدایی است که هرچه افاضه و انعام کند خزینههای رحمتش کاستی نمیپذیرد، زیرا خزائن بانکی و گاو صندوق بندگان نیست که با برداشت از آن کاهش یابد و پایان پذیرد.
وی با شرح خطبه 143 نهجالبلاغه صبحی صالح و آیات 100 سوره اسراء، 50 سوره انعام و نامه 31 نهجالبلاغه افزود: «خزائن الله» که کانون تمام نعمتها و پدیدههاست به «مقدورات خدا» تعبیر شده است یعنی همه چیز در خزانه قدرت خدا جمع است و به هر مقدار از آن را که صلاح بداند فرو میفرستد؛ مبادا انسان گمان کند که با این همه درخواست از سوی بندگان و این همه افاضه از سوی پروردگار منان ذرهای از خزائن او کاستی و در جود و کرمش کمبودی رخ دهد.
کارشناس مرکز تخصصی نماز گفت: مفهوم عطای خداوند این نیست که چیزی از خزینه برمیدارد و میدهد، بلکه با اراده خود میآفریند پس با جود خداوند افاضه و خلق جدیدی پدید میآید. خداوند وقتی نعمتی به بندهای میدهد جود و بخشش او نسبت به این بنده منشأ بروز امکانات جدید و شکوفایی استعدادش میشود چون هرچه امکانات بیشتر باشد انسان بیشتر میتواند فعالیت و خدمت و عبادت کند.
حجتالاسلام آرامی ادامه داد: دلی که آماده پذیرش نور الهی است، نور قرآن بر او میتابد و در پرتو نور قرآن نورانی و نورانیتر میشود تا آنکه سراسر وجودش نور میشود و نقطه تاریکی در او باقی نمیماند. قرآن کریم، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نسخههای شفابخشی هستند برای آنها که پردههای شهوات میان آنها و پروردگار مانعی ایجاد نکرده باشد.
وی اظهار کرد: جامعه مهدوی در عبادات، انفاق و رسیدگی به محرومان پیشقدم هستند و معتقدند پس از ادای فرایض، هیچ عبادتی برتر از خدمت به بندگان خدا نیست. در زندگی انسانها خلأ و کمبودهایی وجود دارد که تنها از طریق ابراز محبت و دوستی میتوان آن را جبران کرد. انسان تشنه محبت و سرشار از احساس و عواطف است. هر خانواده مسلمان در جامعه مهدوی حتیالامکان یک یا دو تیم را تحت تکفل خویش قرار دهند و سرپرستی آنها را شخصاً به عهده بگیرند. در جامعه مهدوی و قرآنی و علوی بهترین شیوه در سرپرستی یتیمان آن است که کودکان یتیم جزء عائله انسان قرار گیرند تا آنها هیچگاه خود را تحقیر و بیچاره و بینوا احساس نکنند.