حجتالاسلام و المسلمین علیرضا حیدرزاده، مدیر ارتقاء و کارآمدی استادان معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا معتقد هستید کتابهای معارف در دانشگاهها باید بازبینی شوند، گفت: یقیناً؛ نه فقط کتابهای معارف، بلکه کلاً بازبینی کتابهای درسی باید طبق نیاز مخاطب نوشته شوند. البته این نیازسنجیها در خصوص کتابهای معارف به صورت ویژه صورت گرفته و به مسئولان منتقل میشود.
وی با اشاره به وجود سامانه پرسمان دانشجویی، عنوان کرد: این سامانه به صورت آنلاین به سؤالهای دانشجویان پاسخ میدهد و حدود 20 هزار سؤال بر روی سایت بارگذاری شده است به نحوی که هیچ دانشجویی نیست که سؤالی داشته باشد و نتواند جواب آن را دریافتکند.
حجتالاسلام حیدرزاده افزود: دانشجویان حتی میتوانند از سیستم پیامکی استفاده و سؤالات خود را به شماره 30001619 «سیستم پیامکی پرسمان» پیامک و از همین طریق نیز پاسخهای خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه همه سؤالهایی که دانشجویان میپرسند، در کارگروههایی مورد بررسی قرار میگیرد، اظهار کرد: مثلاً در یک برهه زمانی مشاهده میکنیم که سؤالهای دانشجویان در موضوع مسیحیت زیاد شده است، بعد این کارگروهها بررسی میکنند و میبینند که شبهات از طریق اینترنت و ماهواره بیشتر در حوزه مسیحیت مطرح بوده و تلاش میشود پاسخها و گفتمانها نیز در این حوزه همجهت شود.
اجرای طرح «روش تدریس به شیوه نیاز محور» برای تدریس درس معارف
مدیر ارتقاء و کارآمدی استادان معارف اسلامی تصریح کرد: در بحث تدوین کتابهای معارف باید تحول جدی رخ دهد که بر اساس همین نیاز برنامهریزی ویژهای صورت گرفت و طرحی با عنوان «روش تدریس به شیوه نیاز محور» تدوین و در مرحله اول برای حدود 600 نفر از بهترین اساتید معارف در مشهد مقدس دوره روش تدریس به شیوه نیاز محور به مدت دو روزه برگزارشد.
حجتالاسلام حیدرزاده روش تدریس نیاز محور را یک روش فعال دانست که در آن ارتباط مخاطب با استاد برقرار و استاد فقط به عنوان یک گوینده صرف عمل نمیکند بلکه با تعامل استاد و دانشجو درس پیش میرود .
وی یکی از مهمترین نکاتی که در این روش وجود دارد را اینگونه تحلیل کرد که در این روش اگر چه از کتاب هم استفاده میشود، اما استاد مباحث محتوایی خود را طبق نیاز دانشجو برنامهریزی میکند و صرفاً کتاب محور نیست، بلکه نیاز محور است.
دروس معارفی دانشجوی هنر باید با مثالهای هنری تعریف و ارائه شود
حیدرزاده در پاسخ به این سؤال که آیا درست است که به دانشجویی که مثلاً در رشته فیزیک درس میخواند همان کتاب معارفی در دانشگاه ارائه شود که به دانشجویی رشته هنر ارائه میشود؟ عنوان کرد: خیر؛ طبق نظریات علمی همیشه باید توجه به مخاطب داشته باشیم و طبق نیاز مخاطب محتوای خود را تعریف کنیم. دروس معارفی دانشجوی هنر باید با مثالهای هنری تعریف و ارائه شود.
وی ادامه داد: مثلاً اگر قرار است نقد سکولاریسم را برای دانشجوی هنر بیان کنید، باید مثال خود را از فیلمی مطرح کنیم که دانشجو درگیر آن است و آن را مشاهده میکند و شاید با نگاه نقادانه ما آن فیلم را ندیده باشد.
مدیر ارتقاء و کارآمدی استادان معارف اسلامی در پاسخ به این سؤال که چقدر تا رسیدن به چنین شرایطی فاصله داریم؟ اظهار کرد: یقیناً نیازمند مطالعات عمیق هستم؛ البته کارهای ویژهای در حال انجام است و دانشگاه معارف کار ویژه خاصی را برای خودش تعریف کرده است تا استاد معارف ویژه رشتهها تربیت کند.
وی در پایان گفت: استاد معارفی که میخواهد در دانشگاه هنر تدریس کند حتماً باید تاریخ هنر و تاریخ سینما را بداند. وقتی که دانست مثالهایی که برای دانشجو عنوان میکند، با مثالهایی که استاد معارف کلاسهای علوم پزشکی مطرح میکند، متفاوت خواهد بود و بدین ترتیب است که تعامل دین و دانش تجربی در اتفاق میافتد.