به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی «افق» روز گذشته، پنجم مهر با حضور محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و محمدرضا پورمعین کارشناس ـ مجری برنامه به تشریح فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید پرداخت.
محمدرضا مسیبزاده در ابتدای این برنامه با اشاره به فعالیتهای حوزه اقامه نماز آموزش و پرورش، گفت: از سالهای اول انقلاب اسلامی، فعالیتهای مختلف قرآن، عترت و نماز در کشور شکل گرفت که آموزش و پرورش نیز از پیشگامان این عرصه بود.
وی افزود: در حوزه نماز، فعالیتهایی داریم که هرساله دنبال میشود که البته هرسال در حال بررسی و ارزیابی هستند تا کار با کیفیت بیشتری دنبال شود.
مسیبزاده گفت: آموزش عملی نماز در دوره ابتدایی، جشن شکوفهها(جشن تکلیف)، آموزش تقلید و مرجعیت، طرح پیوند مدرسه، مسجد و خانه، ساماندهی ائمه جماعات مدارس و مسابقات دانشآموزی اذان، احکام و انشای نماز از جمله فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز است.
وی با بیان اینکه سه سایت ویژه در ادارهکل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش داریم، گفت: ارتباط با مسئولان قرآن، عترت و نماز از طریق این سه سایت امکانپذیر است. بهترین راه ارتباط خانوادهها با مسئولان آموزش و پرورش خود دانشآموزان هستند که میتوانند درخواستها را به صورت کتبی برای ما ارسال کنند.
در این بخش از برنامه افق، محمدرضا پورمعین با اشاره به برنامههای قرآنی آموزش و پرورش به برگزاری المپیاد قرآنی دانشآموزان که خبر آن دو سال پیش منتشر شده بود اشاره کرد و از مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خواست تا مطالبی را در این خصوص بیان کند.
پیگیری برگزاری المپیاد قرآنی دانشآموزان انجام نشد
محمدرضا مسیبزاده درباره برگزاری المپیاد قرآنی دانشآموزان گفت: بحث المپیاد قرآنی دو سال پیش مطرح شد و به تصویب دولت قبل رسید، شش ماه، زمان گذاشته بودند تا دستورالعمل برگزاری این المپیاد نوشته شود اما پیگیریها انجام نشد و در نهایت دستورالعملی هم برای این المپیاد نوشته نشد.
وی افزود: هرچند که المپیاد قرآنی در دولت دهم برگزار نشد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر آموزش و پرورش نسبت به برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن در بخش دانشآموزی تأکید دارد و ما در ادارهکل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش به دستور معاون پرورشی و فرهنگی پیگیر این کار هستیم تا بتوانیم شرایط برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن در سطح دانشآموزی را فراهم کنیم. در مجموع مخالفتی با برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزی نداریم.
تأمین اعتبارات و اخذ مجوز از شورای مسابقات قرآن کشور
مسیبزاده ادامه داد: از مقدماتی که برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزی نیاز دارد تأمین اعتبارات است که باید اعتبارات لازم برای برگزاری این مسابقات وجود داشته باشد. نکته دیگر اخذ مجوز از شورای عالی مسابقات قرآن است که دبیرخانه این شورا در سازمان اوقاف فعالیت میکند و البته فکر میکنم گرفتن مجوز از این شورا کار مشکلی نیست.
وی درباره 10 هزار مدرسه قرآن آموزش و پرورش که در دولت دهم راهاندازی شدند، گفت: 10 هزار مدرسه قرآن در مجموع سه ترم بیشتر فعالیت نداشتند. بنده به عنوان کسی که مطلع هستم فارغ از مسائل حاشیهای و جنبی که در پرداخت اعتبارات و هزینهها پیش آمد، میدانم که این مدارس فقط سه ترم فعالیت کرد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ادامه داد: نگرانی بابت اعتبارات و حمایتهای مالی در همان سالی که مدارس قرآن راهاندازی شد نیز وجود داشت که باعث شد کار ادامه پیدا نکند.
وی با اشاره به راهاندازی و احیای 600 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش گفت: به هر حال فعالیتها و آموزشهای عمومی قرآن در مدارس و کلاسهای درس به دانشآموزان ارائه میشود اما برخی از دانشآموزان که دوست دارند بیشتر از سطح عمومی فرابگیرند، میتوانند در دارالقرآنهای آموزش و پرورش که فعالیت تخصصی دارند این آموزشها را ببینند.
فعالیت 2400 مدرسه برنامهای قرآن
وی ادامه داد: مدارس قرآن در ابتدا بنا بود با مرکزیت دارالقرآنها به وجود بیایند که به هر علتی این اتفاق نیفتاد اما در سال تحصیلی جدید این اتفاق رخ میدهد و ما در کنار دارالقرآنها، دو هزار و 400 مدرسه برنامهای قرآن نیز داریم که این مدارس از دو سال پیش در آموزش و پرورش شکل گرفتهاند.
مسیبزاده با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که جزو آرزوهای آموزش و پرورش است راهاندازی مدارسی با صبغه قرآنی است، گفت: مدارس برنامهای قرآن همان مدارس عادی هستند و اتفاق خاصی در این مدارس رخ نمیدهد و تفاوت این مدارس با مدارس دیگر در این است که معلمان، مدیران و فعالیتهای این مدارس قرآنیتر است.
وی درباره احیای 600 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش گفت: این دارالقرآنها که دارای دستورالعملی جامع و قوی هستند و دستورالعمل آنها به استانها ارسال شده است 15 مهرماه به صورت رسمی افتتاح میشوند.
اجرای طرح «امامشناسی» در مدارس کشور
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در ادامه به فعالیتهای حوزه عترت این ادارهکل اشاره کرد و گفت: در بخش عترت امسال طرح «امامشناسی و شناخت زندگی چهارده معصوم(ع)» را در دستور کار داریم که این طرح نیز در قالب ارائه منابعی با محوریت زندگی ائمه اطهار(ع)، سیره و شخصیت ایشان در سه مقطع تحصیلی دنبال میشود.
مسیبزاده درباره سایر برنامههای حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش که در طول سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد، گفت: اجرای مراسم صبحگاهی، برگزاری مسابقات قرآن، اذان، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و...، اجرای برنامه در مناسبتهای مذهبی، فعالیت هیئتهای مذهبی دانشآموزان، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دینی و گفتمانها، توسعه و تجهیز نمازخانهها، گرامیداشت ایاماللهها از جمله؛ دهه بصیرت و ولایت، ایام فاطمیه و... از دیگر برنامههایی هستند که در طول سال تحصیلی جدید دنبال میشود.