کد خبر: 1471955
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
احمدی تصریح کرد:

تلاش برای بازشناسی هویت زن مسلمان در مدارس/ خانواده‌؛ نیازمند فرهنگ گفت‌وگو

گروه جامعه: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده بازشناسی هویت زن مسلمان را برای دانش‌آموزان دختر مدارس یک اصل اساسی دانست و گفت: عدم ارتباط کافی بین والدین و دانش‌آموزان زمینه ساز ایجاد مشکلات و ناهنجاری‌ها شده است.

مهناز احمدی دستجردی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین محورهای اصلی فعالیت این اداره کل پرداخت و گفت: بازشناسی هویت زن مسلمان، دستیابی به فرصت‌های عادلانه آموزشی برای دختران، محرومیت زدایی از تحصیل دختران در مناطق مرزی و عشایری از این جمله محسوب می‌شود.

وی توانمند کردن زنان فرهنگی برای ارائه خدمات بهتر در عرصه‌های مدیریتی و توسعه شایستگی و مهارت دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی، تحکیم مبانی خانواده و بیان نقش الگویی زنان در خانواده را از دیگر محورهای فعالیت این اداره کل برشمرد.

رویکرد کتب درسی؛ معرفی هویت زن مسلمان و ایرانی

وی بازشناسی هویت زن مسلمان را برای دانش‌آموزان دختر مدارس یک اصل اساسی دانست و گفت: در این زمینه به دو دسته فعالیت نرم‌افزاری و سخت افزاری نیازمندیم. مهم‌ترین بخش این هدف توسط کتب درسی دنبال می‌شود. رویکرد کتب درسی در حال حاضر آشنایی دختران با هویت زن مسلمان و زن ایرانی است و استفاده از هر دو وجه این موضوع است.

احمدی ارائه آموزش از طریق اردوهای زیارتی و سیاحتی و ویژه برنامه‌ها و مراسم‌های دینی و فرهنگی را از دیگر راهکارهای ارائه آموزش‌های لازم در زمینه بازشناسی هویت زن مسلمان برای دانش‌آموزان برشمرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و شاید اگر همین تلاش‌ها نبود امروز شاهد اتفاقات بدتری بودیم.

رویارویی امکانات محدود و نیازهای فراوان در آموزش و پرورش

وی ادامه داد: بضاعت و امکانات آموزش و پرورش در برابر نیازها بسیار محدود است، در این راستا برای رسیدن به هدف باید تمام دستگاه‌های فرهنگی همچون رسانه ملی همراه و همگام با یکدیگر گام بردارند تا فعالیت یک نهاد خنثی کننده فعالیت سایرین نباشد و دانش‌آموز نیز دچار تعارض نشود.

عدم توانایی بیان و حل مسئله در خانواده

مشاور وزیر آموزش و پرورش از دیگر معضلاتی که دانش‌آموزان و و والدین با آن روبرو هستند را عدم توانایی بیان و حل مسئله و مشکلات دانست و گفت: مهارت‌های زندگی به کتاب‌های درسی و برنامه‌های جانبی که برای دانش‌آموزان اجرایی می‌شود ورود پیدا کرده است که یکی از مباحث آن بیان و حل مسئله است.

وی ایجاد ارتباط صحیح میان دانش‌آموز با معلم و والدین را حائز اهمیت دانست و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این مهم توجه کرده و به ارائه راهکارهای عملیاتی پرداخته است. این راهکارها احصا و در اختیار قسمت‌های مختلف بدنه آموزش و پروش قرار گرفته است.

احمدی عدم ارتباط کافی بین والدین و دانش‌آموزان را زمینه ساز ایجاد مشکلات مختلف و ناهنجاری‌ها برشمرد و تصریح کرد: خانواده‌ها نیاز به تعامل و گفت‌و‌گو دارند و این همان اصلی است که رئیس جمهور نیز در قالب ترویج فرهنگ گفت‌وگو به آن اشاره کرده‌اند.

پناهی خارج از محیط خانه!

وی در پایان یادآور شد: اگر خانواده زمان و فرصت کافی برای بروز و ظهور استعدادها و بیان مطلب را به فرزند خود ندهد، دانش‌آموز به افراد دیگری برای بیان این موضوعات پناه می‌برد و دوستدار و خواهان خود را در خارج از محیط خانواده می‌جوید.

captcha