مصر شمشير گازی‌اش را از رو بست
کد خبر: 2310811
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹

مصر شمشير گازی‌اش را از رو بست

گروه بين‌الملل: مصر در اقدامی قابل توجه و پس از ‌ماه‌ها كشمكش، صادرات گاز از صحرای سينا به اراضی اشغالی را متوقف كرد. اين اقدام مقامات قاهره در حالی صورت می‌گيرد كه 14 بار خط لوله انتقال انرژی به شهرك‌نشينان صهونيست منفجر شده بود.

«بيداری اسلامی» در مصر در نقطه حساسی از حيات خود به سر می‌برد. در حالی كه همواره در طول تاريخ قاهره نقش هدايت‌گر نهضت‌های «اسلامی عربی» را ايفا می‌كرده، اكنون چشم‌ها در انتظار صندوق‌های رأی است كه يك ماه ديگر آينده يكی از بزرگترين تمدن‌های اسلامی را رقم خواهند زد.
اما پيش از هر چيز مناسبات مصر درگير تنظيم روابط با همسايه‌ای است كه مانند ميهمان ناخوانده در اراضی فلسطينيان جا خوش كرده و گوئی آن را خانه پدری‌اش می‌داند.
پس از پيروزی بزرگ 22 بهمن كه به پايان حاكميت «حسنی مبارك» انجاميد، تحركات ضد اسرائيلی در سرزمين مصر شكل تازه و آشكارتری به خود گرفت، به‌طوری‌كه معاهده كمپ ديويد از سوی نيروهای انقلابی عملاً به عنوان «تكه پاره‌ای كاغذ» معرفی شد.
تظاهرات مردم مصر در مقابل سفارت رژيم اسرائيل در قاهره و درخواست پارلمان برای قطع روابط دوجانبه در نهايت به حمله تظاهركنندگان خشمگين به مكان‌های ديپلماتيك اسرائيل شد كه كارمندان و ديپلمات‌های صهيونيست را مجبور به فرار از مصر كرد.
اين در حالی بود كه درگيری‌های مكرر مرزی و كشته شدن سربازان مصری توسط ارتش صهيونيستی بيش از پيش موجبات نگرانی و خشم مردم مسلمان مصر را فراهم آورد.
در همين حال، رييس شركت ملی گاز مصر يكشنبه اعلام كرد، قاهره قرارداد سال 2005 مبنی بر صادرات گاز به اسرائيل را لغو كرده در حالی كخ رژيم اسرائيل برای توليد 40 درصد از ظرفيت برق خود به گاز مصر وابسته است.
مصر روز يكشنبه، سوم ارديبهشت‌ماه به شركت «ای ‌ام ‌جی»، شركت صادركننده ‌گاز طبيعی مصر به اسرائيل اعلام كرد كه اين قرارداد لغو شده است.
بر اساس اين گزارش، اسرائيل سال 1979 پيمان صلحی در رابطه با واردات گاز از مصر با قاهره به امضا رساند.
فروش گاز به اسرائيل همواره در جهان عرب به عنوان موضوعی غير قابل درك مطرح بوده و رژيم مبارك برای حفظ آن مقاومت می‌كرده است. براساس آنچه پيش از اين به آن اشاره شد، ارسال گاز به اسرائيل كه با توافق حسنی مبارك انجام شده بود، با انتقادات شديدی در مصر روبه‌رو بود.
اين خط لوله واقع در صحرای سيناست و برای انتقال گاز مصر به اسرائيل و اردن مورد استفاده قرار می‌گيرد، اما از زمان وقوع انقلاب مصر كه به سرنگونی حسنی مبارك منجر شد، اين خط لوله 14 بار منفجر شده است.
طبق اين خبر، قرارداد مذكور سال 2005 به امضا رسيد، اما صادرات گاز از سال 2008 آغاز شد. علت اين امر مخالفت شديد مردم و جريان‌های اسلامی‌گرا با صادرات گاز به اسرائيل بوده است.
ژانويه سال جاری نيز وكيل مدافع حسنی مبارك در رابطه با اين قرارداد به دادگاه قاهره گفته بود «مدركی وجود ندارد تا نشان دهد حسنی مبارك در انعقاد قرارداد صادرات گاز به اسرائيل دخالت داشته است. به علاوه، مذاكرات پيرامون اين موضوع مطابق با قواعد بين‌المللی صورت گرفته است»(!).
captcha