از کمک ۱۹ میلیاردی به حوزه تا تالیف تفسیر مقارن و توجه به نیازهای روز در وقف
کد خبر: 2615069
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
در دیدار محمدی با مراجع عنوان شد:

از کمک ۱۹ میلیاردی به حوزه تا تالیف تفسیر مقارن و توجه به نیازهای روز در وقف

گروه حوزه‌های علمیه: در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با چندتن از مراجع عظام، مسایلی از جمله تاکید بر تدوین تفسیر مقارن، تداوم طرح تربیت ده میلیون حافظ قرآن و توجه به نیازهای روز در وقف عنوان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه دیروز 13 آذر ماه میهمان تعدادی از مراجع تقلید در قم بود و علاوه بر ارایه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان از ارشادات و حمایت‌های ایشان بهره‌مند شد تا بتواند با تلاش بیشتری اهداف این سازمان را محقق کند.

کمک 19 میلیارد تومانی به حوزه

وی در این دیدارها از کمک 19 میلیارد تومانی به حوزه‌های علمیه، 22 میلیارد تومان برای برپایی مراسم عزای حسینی، 3 هزار مورد کمک به هیئت‌های مذهبی، اعزام 15 هزار مبلغ از قم، مشهد و اصفهان و همچنین روحانیون بومی و برپایی 14 هزار و 600 مسجد، حسینیه و امامزاده از دیگر محل‌های مصرف عواید موقوفات در سال گذشته خبر داد.

تداوم طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

وی ادامه داد: اوقاف در حوزه قرآن نیز دو مأموریت را انجام می‌دهد که شامل مسابقات قرآن به صورت استانی، ملی و بین‌المللی است به طوری که یک میلیون و 400 هزار نفر در سال گذشته در این مسابقات شرکت کردند و مأموریت دوم هم مربوط به حفظ قرآن است که بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود 10 میلیون حافظ قرآن در کشور صورت می‌گیرد.

محمدی تصریح کرد: طی سه سال گذشته، 860 هزار نفر در زمینه حفظ قرآن فعالیت کرده‌اند و مراکز فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه نیز به تعداد 2400 مورد فعالیت خوبی در سراسر کشور دارند.

نیازهای روز جامعه مورد توجه سازمان اوقاف باشد

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در این دیدار با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه «نحل» اظهار کرد: به فرموده قرآن کریم، کسانی که عملی صالح و با نیت الهی انجام می‌دهند توسط خداوند احیا می‌شوند ولی نظر من این است که آن عمل را خداوند احیا می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه لازم است این آیه و دیگر آیات قرآن به خوبی برای مردم تبیین و توضیح داده شوند خاطرنشان کرد: وقف از مصادیق این آیه محسوب می‌شود زیرا اگر کسی وقفی داشته باشد که سود آن به دین و جامعه برسد آنگاه بشاراتی که ذکر آن رفت برای او هم صدق می‌کند. 

این مفسر قرآن بیان کرد: یکی از وظایف سازمان اوقاف رسیدگی به موقوفات و مصرف عواید آنها براساس نیات واقفان است ولی در مورد وقف‌های عام باید اولویت‌بندی بر روی مشکلات روز جامعه صورت بگیرد که در حال حاضر، ازدواج جوانان مهمترین مسئله است.

وی تاکید کرد: کمک به کلاس‌های قرآنی، ترویج حفظ و قرائت قرآن، تربیت و اعزام مبلغان دینی به همه مناطق از دیگر اولویت‌ها به شمار می‌روند. در حال حاضر و در اطراف مشهد شیعیان از مساجدی مخروبه و حتی بدون روحانی استفاده می‌کنند که کمک‌رسانی به آنها هم باید مورد توجه قرار گیرد.

واقفان معرفی و تجلیل شوند

همچنین آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار محمدی با ایشان تصریح کرد: سازمان اوقاف به ترویج دین و تعظیم شعائر مذهبی می‌پردازد و ‏از این نظر اقدامات موثری داشته است.‏

وی افزود: لازم است سازمان اوقاف نسبت به معرفی واقفان موفق به مردم اقدام کند زیرا این امر ‏موجب تبیین صحیح وقف در جامعه خواهد شد.‏

تاکید بر نگارش تفسیر مقارن

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی نیز در این دیدار با رئیس اوقاف گفت: قرآن می‌فرماید ‏آنچه از مادیات در دست انسان است زوال می‌پذیرد و از بین می‌رود ولی آنانکه توفیق می‌یابند ‏و اموالشان را وقف می‌کنند، ثواب آن را تا قیامت خواهند داشت.‏

وی به فعالیت‌های قرآنی اوقاف اشاره کرد و افزود: یادگیری قرآن دارای مراحلی است؛ نخست ‏اینکه باید آیات را به طور صحیح قرائت کرد و پس از آن به حفظ آن پرداخت؛ در این میان تفسیر ‏قرآن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.‏

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر نگارش تفسیر مقارن مانند آنچه در مورد فقه نوشته شده است ‏گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه باید همت کرده و مفسران قرآن و کسانی که قادر به نگارش ‏تفسیر مقارن باشند را تربیت کند.‏

captcha