به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، خبرگزاری ایکنا در دو گزارش با عناوین «مسئولان فرهنگی خبری از بازی «KICKASS ۲» دارند؟» و «بازی مجوز دار بنیاد ملی بازیهای رایانهای مجوز ندارد؟ + عکس» منتشر کرده است که با اعتراضهایی از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای روبرو شد. همچنین عصر روز چهارشنبه که دقایقی از پایان ساعت اداری خبرگزاری ایکنا گذشته بود، بنیاد جوابیهای دیگر را نثار این رسانه کرد.
برحسب اخلاق حرفهای رسانهای این جوابیه را منتشر میکنیم و در ادامه پاسخی برای آن خواهیم داشت چرا که این جوابیه چندان عقلانی به نظر نمیرسد.
جوابیه بنیاد ملی بازیهای رایانهای
بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای باری دیگر جوابیه خود را اعلام کرد که در ذیل به آن میپردازیم.
در بخشی از این جوابیه بنیاد ملی بازیهای رایانهای آمده است؛
در قسمتی از خبر این خبرگزاری به ردهبندی سنی کشور آمریکا به این بازی اشاره شده است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی تهیهکننده خبر به نظامهای ردهبندی دنیا، رده سنی نظام Pegi که مربوط به اروپا است که ردههای سنی 3، 7، 12، 16 و 18 سال را دارد و به اشتباه به کشور آمریکا نسبت داده شده است. با توجه به رده سنی نظام PEGI (رده بالاتر از 16 سال)، رده سنی 15+ که نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای ایران(اسرا) با توجه به اصلاحات صورت گرفته بر روی بازی در نظر گرفته است، مناسب به نظر میرسد.
همچنین، بازی برخلاف فیلم آن، از داستان خاصی برخوردار نیست. کاراکتر اصلی بازی، پسربچهای است که میخواهد یک قهرمان واقعی باشد و با دشمنان شیطان صفت بجنگد. این بازی 5 مرحله دارد و کل زمان انجام آن حدود 3 ساعت است.
ضمن تشکر از حساسیت و دغدغهمندی رسانه مزبور به اطلاع میرساند که نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای(اسرا) برای ردهبندی سنی بازیها و تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن آن چند مرحله را پشت سر میگذارند. در مرحله نخست شرکتهایی که دارای مجوز بنیاد ملی بازیهای رایانهای(زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) هستند سورس اصلی بازی به همراه نامه درخواست ردهبندی بازی مورد نظر را برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای (سازمان اسرا) میفرستند. پس از ارسال سورس بازی، اطلاعات اسرا اولیه بازی جمعآوری میشود. اطلاعات اولیه بازیها شامل نوع پلتفرم، سال انتشار، شرکت سازنده و منتشرکننده بازی، ردههای سنی که سایر کشورها به بازی مورد نظر اختصاص دادهاند، داستان بازی، مأموریتها، اهداف، ابزارهای در اختیار بازیکن و وقوع داستان بازی و زمان آن است. پس از ثبت اطلاعات اولیه، بازی از ابتدا تا انتها بازی شده و از تمامی مراحل، کاراکترها، جزئیات صحنهها و نوشتههایی که در بازی وجود دارد فیلم تهیه میشود. در مرحله بعد مهمترین محتواهای آسیبرسان بازی توسط بازیکنها، برای کارشناسان تحلیل مشخص میشود تا کارشناسان تحلیل با دقت بیشتری بتوانند محتواهای آسیبرسان بازیها را استخراج کنند. در بخش بعدی تحلیل کامل بازی انجام میشود. در این مرحله تمام محتواهای آسیبرسان بازی به صورت کامل و با جزئیات استخراج شده و در بانک اطلاعات ESRA جمعآوری میشوند. همچنین فیلمهای کوتاه و عکس به همراه ثبت زمان وقوع محتواهای آسیبرسان و ... تهیه میشود و کارشناسان تحلیل آنها را ثبت میکنند. کارشناسان تحلیل، پس از تحلیل کامل بازی، رده سنی پیشنهادی خود را برای بازی بررسی شده، ثبت میکنند. در نهایت، مدیریت ESRA با توجه به اطلاعات ثبت شده توسط بازیکنها و کارشناسان تحلیل و بررسی دقیق آنها، رده سنی پیشنهادی سازمان ESRA را برای ارائه به شورای طبقهبندی بازیهای رایانهای اعلام میکند.
شورای طبقهبندی بازیها نیز که شامل اشخاص حقوقی که به عنوان نماینده رسمی سازمانها و نهادهای متولی فرهنگی هستند، براساس فیلمها و متن گزارش نهایی سازمان اسرا، رده سنی نهایی بازیها را اعلام میکنند. در صورت موافقت با نظر ESRA، رده سنی پیشنهادی و یا ممنوعیت آن با تأیید، به امضای اعضای شورا میرسد و یا در صورت اصلاح صحنههایی از بازی، شورا با قید مشروط به اصلاح و یا حذف آن صحنهها به آن بازی، رده سنی مناسب را خواهد داد.
شایان ذکر است که تمامی این مراحل برای بازی kick-ass 2 نیز طی شده است و در نهایت به بازی با نام جدید super hero2 که در آن اصلاحات و ویرایشهای لازم انجام شده بود، مجوز نشر داده شد. ذکر نام kick-ass در نامه مجوز برای این است که مسئولان مربوطه و ناشر بازی متوجه باشند که نام جدید(super hero 2) مربوط به کدام بازی است.
در پایان لازم است به این نکته اشاره شود که در بنیاد ملی بازیهای رایانهای محتوای بازیها به دقت بررسی میشود و در کشور هیچ ساختاری تا این اندازه دقت و نظم وجود ندارد که به طور کارشناسانه بازیهای رایانهای را مورد بررسی قرار دهد.»
همچنین خبرگزاری ایکنا، پاسخی به این جوابیه ارائه کرده است که در ذیل آن مشاهده میکنید:
پاسخ ایکنا
این بازی در خارج از مرزهای کشورمان اروپا، آمریکا و ... برای سن بالای 16 و 17 سال ردهبندی شده است.
به نظر میرسد که بنیاد به دلیل عدم پذیرش قصور صورت گرفته در صدور مجوز برای بازی Kick-ass که هم اکنون به راحتی در بازار به فروش میرسد، خود را درگیر یک استیصال رسانهای کرده است و هر چقدر بیشتر این موضوع را توجیه میکند بیشتر در اشتباه انجام شده خود غرق میشود تا جایی که در مستنداتی که به عنوان سند ارائه میکند اشتباهات فاحشی وجود دارد، ارائه سند توسط بنیاد به عنوان نامه صدور مجوز به ناشر و درج تعداد 2 حلقه dvd در صورتی که این بازی یک حلقه dvd است و به راستی مسئولان بنیاد چرا به جای رسیدگی به این بازی که هم اکنون در بازار در دسترس نوجوانان ما است تنها سعی در سفیدسازی تخطی صورت گرفته خود به هر نحوی هستند.
این بازی معنی لفظ به لفظ مبتذل داشته و اصلاً شما ضربه زدن به ماتحت را بخواهید به زبان انگلیسی برگردان کنید شاهد آن هستید که google translateهمین واژه kickass را ارائه میکند پس شکی در این نیست که این واژه معنای مبتذل ماهوی خود را دارا است و به نوعی توجیه کردن این موضوع توسط بنیاد تنها نشانگرآموزش معنای اصطلاحی یک واژه مبتذل در سطح کشور است!!در همین راستا اشارهای به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خلق قهرمان برای گروه سنی کودک و نوجوان داریم ایشان میفرمایند که ترویج قهرمانان خارجی همچون مرد عنکبوتی اصلاً خوب نیست و حال این نهاد به عنوان یکی از متولیان مهم فرهنگی در کشور به جای خلق قهرمان بومی به ترویج یک قهرمان که به زعم خود قهرمان فوقالعاده نام دارد پرداخته است و البته این بار با نامی مبتذل!!!همچنین قابل توجه مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای که نوجوان 15 سالهای که این بازی را تهیه میکند نه کارشناس زبان انگلیسی است و نه اینکه عموم مردم کشور ما متخصص اصطلاحات زبان انگلیسی هستند.
همچنین بر روی جلد مجوزدار این بازی سرگرمی هتاکانه امروز آمریکا درج شده است. نکته حائز اهمیت در جوابیه بنیاد عنوان کردن اصلاح اسم این بازی صرفاً برای ممانعت از سوءاستفاده بهانهگیران بوده است و این موضوع نمایانگر آن است که این نهاد به خوبی متوجه رسالت فرهنگی خود نشده است و به راحتی گروههای دغدغهمند فرهنگی را جمعی سوءاستفادهگر و بهانهجو تلقی میکند.
متأسفانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای چندان متوجه گزارشهای این خبرگزاری نشده است و بر این تصور است که بزرگترین مشکل این بازی عنوان است. اما این طور نبوده بلکه عنوان بازی بخشی از اشتباهات بنیاد است و عظیمترین بخش موضوع به محتوای آن مربوط میشود.
در محتوای این بازی که توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای مجوز گرفته است شاهد خشونتهای بسیار و ریختن خونهای وحشتناکی اهستیم که میتواند اثرات منفی بر ذهن و روان بازیکننده ایرانی بگذارد.
آنچه پر واضح است پاشیدن وحشتناک خون و شکستن دست و خفه کردن حریف با باتوم و ریختن خون بسیار زیاد او بر روی زمین است که هرگز قابل توجیه نیست.
حرف آخر آنکه امیدواریم بنیاد ملی بازیهای رایانهای به جای آنکه همه نیروهای خود را برای پاسخگویی و جوابیه به این خبرگزاری قرآنی که همه مطالبش را با سند ارائه میکند صرف کند، بهتر است به دنبال جمعآوری این بازی مبتذل از سطح شهر باشد، بازی که معلوم نیست روزانه به دست چند کودک و نوجوان ایرانی میرسد.