۱۰۰ درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشکده معارف شاغل می‌شوند
کد خبر: 3309858
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
رئیس دانشکده معارف دانشگاه تهران:

۱۰۰ درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشکده معارف شاغل می‌شوند

گروه دانشگاه: رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت اشتغال بعد از تحصیل دانشجویان این دانشکده گفت: طبق آمار، ۱۰۰ درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشکده معارف شاغل می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های این دانشکده اظهار کرد: این دانشکده کار خود را در شهریورماه سال 92 آغاز کرد. در آن سال، گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران به دانشکده معارف اسلامی ارتقاء پیدا کرد.

وی با اشاره به گروه‌های آموزشی موجود در این دانشکده، گفت: در حال حاضر سه گروه آموزشی در این دانشکده وجود دارد که عبارتند از؛ گروه اخلاق و آشنایی با منابع اسلامی، دوم گروه مبانی نظری اسلام و سومین گروه نیز گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی.

ارائه دروس معارف در همه دانشکده‌های دانشگاه تهران توسط این دانشکده

حجت‌الاسلام کلانتری به وظایف این دانشکده اشاره و عنوان کرد: یکی از وظایف این دانشکده، ارائه دروس معارف اسلامی در همه دانشکده‌های دانشگاه تهران است. در کل دانشگاه‌های تهران، ارائه دروس معارف را این دانشکده بر عهده دارد، در واقع درس‌های عمومی معارف اسلامی در بقیه دانشکده‌ها نیز توسط این دانشکده ارائه می‌شود.

تربیت مدرس معارف اسلامی

وی افزود: وظیفه دیگر این دانشکده نیز جذب و پرورش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مدرسی معارف اسلامی است. در پنج گرایش کارشناسی ارشد و دکتری که در رشته مدرسی معارف اسلامی وجود دارد این دانشکده به تربیت مدرس معارف اسلامی می‌پردازد.

کلانتری اظهار کرد: 22 نفر، عضو هیئت علمی تمام وقت این  دانشگاه هستند و حدود 70 استاد مدعو نیز داریم. حدود دو، سه دوره نیز دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را جذب کرده‌ایم. در این دانشکده فقط تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود و مقطع کارشناسی را نداریم.

وی همچنین در واکنش به خبری مبنی بر بازنگری کتب علوم انسانی در این دانشکده، گفت: خیر، این دانشکده هیچ مسئولیتی در تألیف و بازنگری کتب علوم انسانی و معارف ندارد. این مسئولیت بر دوش دانشکده معارف اسلامی قم است که وظیفه تألیف کتب معارف را برعهده دارد و وابسته به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست. تمامی کتب معارف و کمک درسی معارف مربوط به دانشگاه معارف اسلامی است.

رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه معارف اسلامی قم که در سال 85 تأسیس شده است و مدتی در آنجا مسئولیت را برعهده داشتم کار بازنگری کتب علوم انسانی را انجام می‌دهد. کتب علوم انسانی مرتبط با حوزه معارف اسلامی در آنجا بازنگری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به آمار دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشکده،‌ اظهار کرد: در حال حاضر حدود 50 تا 60 دانشجوی شاغل به تحصیل در این دانشکده حضور دارند. هر سال بین 20 تا 30 نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه جذب می‌شوند و همین تعداد هم فارغ‌التحصیل می‌شوند.

100 درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشکده معارف شاغل می‌شوند

کلانتری در پاسخ به این پرسش که وضعیت اشتغال بعد از تحصیل دانشجویان این دانشکده به چه نحوی است و آیا آماری از اشتغال ایشان وجود دارد؟ گفت: در مقطع کارشناسی ارشد معمولاً حداقل 50 درصد آن‌ها وارد مقطع دکتری می‌شوند و در مقاطع بالاتر تحصیل می کنند. ‌عده‌ای هم مشغول کار می‌شوند. آمار دقیقی در دانشگاه تهران در رابطه با وضعیت اشتغال وجود ندارد و بررسی نشده است؛ اما در دانشکده معارف که بررسی کرده بودیم 100 درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری شاغل می‌شوند. از کارشناسی ارشد نیز 60 درصد آن‌ها شاغل به کار یا شاغل به تحصیل در مقطع دکتری می‌شوند.

وی اظهار کرد: دانشجویان فوق لیسانس مدرسی معارف اسلامی، بعد از فارغ‌التحصیلی توانایی اشتغال دارند ولی چون دانشگاه‌ها جذب مربی ندارند این افراد به‌صورت حق‌التدریس وارد بازار کار می‌شوند.

کلانتری همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازنگری سرفصل‌های رشته مدرسی معارف، گفت: هر گونه بازنگری در سرفصل‌های رشته معارف اسلامی را نیز دانشگاه معارف اسلامی قم زیر نظر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده دارد. هر گونه بازنگری را آن‌ها انجام می‌دهند و بعد از تأیید شورای گسترش وزارت علوم اجرا می‌شود. ما مستقلاً این کار را انجام نمی‌دهیم. قانونی که وجود دارد اجازه نمی‌دهد تا اساتید بنا به صلاحدید دخل و تصرفی در سرفصل‌ها داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دانشکده شما با دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دچار موازی‌کاری شود؟ اظهار کرد:‌ خیر، آن‌ها رشته‌های الهیات را دارند و ‌ما رشته‌های معارف را داریم. آن‌ها در رشته‌های تخصصی خودشان از کارشناسی تا دکتری، دانشجو جذب می‌کنند ولی ما اصلاً کارشناسی نداریم و دروس عمومی را ارائه می‌دهیم. در مقاطع ارشد و دکتری نیز رشته‌هایی که ما دانشجو جذب می‌کنیم با رشته‌های آن‌ها متفاوت است.

کلانتری در رابطه با افزودن رشته جدیدی به رشته موجود در این دانشکده،‌ گفت: اگر به جایگاهی برسیم که ان‌شاء‌الله از عهده مأموریت‌های فعلی‌مان بر بیاییم در آینده به افزوده شدن رشته جدید فکر خواهیم کرد ولی در حال حاضر برای این کار برنامه‌ای نداریم.

captcha