کد خبر: 3311381
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن:

نیازسنجی و نظارت بر پژوهش‌های قرآنی کشور، متولی مشخصی ندارد

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران بیان کرد: در کشور ما مرکزی مشخص که هم متولی نظارت بر پژوهش‌های قرآنی باشد و هم برای انجام پروژه‌های پژوهشی نیازسنجی کند و یاری‌رسان پژوهشگران باش، وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی غضنفری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره رشته علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: رشته‌های علوم قرآن و حدیث و رشته‌های مرتبط با آن زیرمجموعه رشته‌های علوم انسانی هستند. این رشته‌ها را نمی‌توان در کنار رشته‌های علوم تجربی و فنی قرار داد، زیرا این علوم جایگاه اصلی خود را در جامعه باز نکرده‌اند.
وی ادامه داد: رشته‌های علوم انسانی قبل از رشته‌های علوم تجربی و فنی قرار می‌گیرند، زیرا زمینه‌های رشد آنها توسط اندیشه و فکر اندیشمندان علوم انسانی تبیین می‌شود و این ناشناس ماندن جایگاه علوم انسانی باعث وجود بعضی مشکلات در ارتباط با دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث شده است.
غضنفری به وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته دانشجویان زیادی فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث شدند، کمتر دانش‌آموخته این رشته با مشکل عدم اشتغال مواجه شده است و این به دلیل بستر گسترده پذیرش رشته علوم قرآنی در جامعه است.
وی اضافه کرد: شیوه ورود در عرصه مربی‌گیری در رشته‌های‌ قرآنی برای نیروی‌های انتظامی، نظامی، سپاه و ارتش، فعالیت‌های مربی‌گری در کانون‌های قرآن وزارت ارشاد، دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش و همچنین انجام فعالیت‌های شخصی مانند ایجاد آموزشگاه‌های کوچک در شهرها و روستاها بخشی از  فعالیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآنی را تشکیل می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران به طرح «نهضت قرآن آموزی» اشاره کرد و گفت: برای بسترسازی و هرچه قوی‌تر کردن اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآن و حدیث باید درصدد تصویب لایحه نهضت قرآن آموزی بود. این طرح مهمی است که باعث بهبود بازار شغلی این دانش‌آموختگان می‌شود.

دروس قرآنی توسط افراد غیرمتخصص در مدارس تدریس می‌شود
وی اضافه کرد: امروز دروس قرآنی در  بسیاری از مدارس از ابتدایی تا دبیرستان توسط افراد غیرمتخصص تدریس می‌شود زیرا دلسوزی نسبت به حوزه آموزش قرآن آن‌طور که باید باشد، در مدارس وجود ندارد و پیگیری برای ارائه راهکاری در این موضوع با موانع استخدامی و با مشکلات جدی روبرو ست.  
غضنفری در ادامه گفت: سیاست آموزش و پرورش برای تدریس رشته‌های مرتبط با علوم دینی باید شفاف‌سازی شود و در جهت رفع موانع بر سر راه متخصصان تدریس علوم قرآنی، باید گام برداشت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمار اجمالی ما گویای این مطلب است که فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآنی نسبت به دیگر رشته‌های علوم انسانی از بازار کار بهتری برخوردار هستند، افزود: بخشی از این فارغ‌التحصیلان در دوران تحصیل، توانایی خود را برای انجام کار بروز می‌دهند که این باعث یافتن بازار کار در جامعه برایشان شده است. دانشجوی علوم قرآنی در زمان تحصیل باید بتواند از ظرفیت‌های دانشگاه و آموزشگاهی که در آن تحصیل کرده با ارائه مقاله و نگارش کتاب بیان کند.
وی اظهار کرد: موسسه‌های علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها شرایط را برای بروز اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌توانند فراهم کنند تا این افراد بتوانند با ارائه راهکار، مباحث مربوط به علوم قرآنی را در جامعه خود برطرف نمایند.
غضنفری درباره نحوه حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث در جهت اشتغال آنان گفت: پیشنهاد می‌کنم طرح نهضت قرآن‌آموزی که پیش از این درباره آن صحبت شد، به صورت اجرایی درآید که البته این حرکت روند ضعیفی را طی می‌کند و فکر می‌کنم مرکز قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت پیگیری این طرح را به عهده دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و فنون قرآن افزود: این دانشگاه هر سال در حدود 60 فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی و 40 فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارد و این تعداد برای دانشگاه علوم قرآن و معارف قطعا بیشتر خواهد بود زیرا در استان‌های کشور دارای شعبه‌های متعددی است.

موازی‌کاری در مسائل آموزشی معنایی ندارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا موازی کاری در زمینه وجود مراکز آموزشی در رشته‌های علوم قرآنی وجود دارد یا خیر گفت: موازی کاری در مسائل آموزشی معنایی ندارد، زیرا هر آموزشگاهی تعداد مشخصی دانشجو را پذیرفته و به آنها آموزش می‌دهد. معتقدم موازی کاری منفی در زمینه مسائل پژوهشی مطرح می‌شود که شاید چنین مشکلی وجود داشته باشد.
غضنفری افزود: سازمان‌های مختلفی کارهای پژوهشی قرآنی انجام می‌دهند و احتمال دارد هر کدام فعالیت خاصی را در ارتباط با حوزه کاری خود به انجام برسانند و در عین حال مرکز دیگری هم عنوان یکی از این پژوهش‌ها را در راستای اهداف خود انجام دهد که البته این روند را نمی‌توان موازی کاری منفی دانست.

سیاست واحدی برای پیگیری امور پژوهشی قرآنی نداریم
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: وزارت علوم و تحقیقات و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست واحدی در زمینه امور پژوهشی ندارند و مجموعه‌ مشخصی  پژوهش‌های قرآنی را رصد نمی‌کند. اگر چنین مرکزی در کشور ایجاد شود، آثار پژوهشی از رونق بیشتری برخوردار خواهند بود، البته وزارت علوم اخیرا در زمینه آموزش کارهایی را انجام داده است و باید وجود چنین مرکزی در زمینه مسائل پژوهشی هم ایجاد شود.
غضنفری در پایان سخنان خود گفت: خلاء نبود مرکزی مشخص که هم متولی نظارت بر پژوهش‌های قرآنی باشد و هم برای انجام پروژه‌های پژوهشی نیازسنجی کند و یاری‌رسان  پژوهشگران باشد در کشور احساس می‌شود.

captcha