گزارش شب چهارم مسابقات قرآن مالزی/ شب سرد تلاوت‌ها و نظرات متسابقان
کد خبر: 3313387
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹

گزارش شب چهارم مسابقات قرآن مالزی/ شب سرد تلاوت‌ها و نظرات متسابقان

گروه بین‌الملل: برخلاف سومین شب مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که با درخشش نمایندگان فیلیپین و تایلند برگزار شد، رقابت‌ها در شب چهارم رو به سردی نهاد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، چهارمین شب مسابقات بین المللی قرآن مالزی در حالی برگزار شد که طبق برنامه، 9 قاری به تلاوت قرآن پرداختند. برخلاف روند شب‌های گذشته، 6 قاری مرد و 3 بانوی قاری به تلاوت قرآن پرداختند.

«منصور مالکیتش»، نماینده بوسنی و هرزگوین نخستین قاری شب گذشته بود که طبق برنامه راس ساعت 20:30 به تلاوت قرآن پرداخت. آیه 36 سوره شوری توفیق امشب این قاری در تلاوت کلام الله بود.

همان طور که پیش از این در خبرها گذشت، قرعه زمان تلاوت قاری در روز افتتاحیه در مراسمی با حضور کل قاریان مشخص شد ولی مطلع شروع تلاوت قاری در قرعه ای دیگر در صبح موعد تلاوت قاری تعیین می شود تا به مدت ده دقیقه هرچقدر برایش میسر می شود به تلاوت کلام الله بپردازد.

مالکیش در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به سابقه 500 ساله مدرسه قرآن در بوسنی هرزگوین اظهار کرد: من در مسجد غازی خسروبیک قرائت قرآن را یاد گرفتم و اکنون امام و خطیب همین مسجد هستم که از مشهورترین مساجد بوسنی است. 10 سال پیش نیز در مسابقات اروپا در پایتخت کرواسی اول شدم.

مالکیتش که آشنایی چندانی با زبان عربی و انگلیسی نداشت، در پاسخ به این سوال که آیا از قرائت امشب خود راضی است؟ پاسخ داد: قبل از اعزام به مسابقات تمام توان خود برای آمادگی را به کار گرفته‌ام و آنچه می‌توانستم را امشب در تلاوت کلام الله عملیاتی کردم.

«اوغکو محمد ادیب الامین فغیر حاج مرزوقی» قاری برونئی دارلسلام از آیه شریفه اول از سوره صف تلاوت خود را آغاز کرد. این قاری تلاوت بینابینی ارائه کرد که نه خوب و نه ضعیف بود. احتمالا وی بعد از رتبه‌های برتر در ردیف قرائتهای متوسط قرار گیرد. تجوید، فصاحت، لحن وی همگی در حد متوسط بود. البته از نظر صوت بسیار ضعیف بود.

وی پس از قرائت در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از فعالیت‌های خوب قرآنی در کشور خود و نحوه گزینش گفت. ادیب الامین همچنین از رقابت سطح بالای مسابقات سخن گفت و بهترین تلاوت های ممکن را از آن قاری کشور میزبان، مصر و ایران معرفی کرد. البته این سه قاری هنوز تلاوتهای خود را ارائه نکرده اند.

وی با اشاره به توان بالای قاریان ایران گفت: این سه کشور اکثرا مقام های نخست را کسب کرده اند و در این دوره نیز نمایندگان خوبی به محل مسابقات اعزام داشته اند.

«اسرنا بنت اسریل بویوغ» قاری بانوی اهل اندونزی به تلاوت آیه 56 از سوره مبارکه عنکبوت پرداخت.

«ابراهیم مجاهد»، نماینده کشور الجزایر نیز به قرائت سوره بقره از ابتدای آیه 208 پرداخت. تجوید وی در سطح عالی بود. لحن وی در حد متوسط ولی بهتر از قاری برونئی بود. وی به بیان دقیق تر، لحن منشاوی داشت که به احتمال قوی مورد نظر و مطلوب داوران است ولی این لحن را خیلی ناپخته ارائه کرد.

به نظر می رسید دلیل این مسئله مشکل در تنظیم وقت تلاوت بود؛ زیرا بیات را تا نهاوند تلاوت کرد تا اینکه چراغ زردرنگ بعلاوه یک بوق به صدا در آمد. این چراغ یعنی دو دقیقه فرصت تا زمان انتهای تلاوت هست. نماینده الجزایر در این لحظه در شرف بود تا تلاوت خود را به پایان برساند که متوجه شد دو دقیقه تا پایان زمان دارد و از آنجا بود که برنامه ای برای تلاوت نداشت.

مجاهد اگرچه در صوت نیز در سطح قاری برونئی بود، ولی از فصاحت بیشتری نسبت به وی برخوردار بود.

«سید عبدالله اشرف علی» قاری اهل تاجیکستان آخرین نفر در بخش اول امشب بود که در حدی بسیار ضعیف ظاهر شد. وی حتی کلمات قرآن را به درستی بیان نمی کرد. به عنوان نمونه در قرائت «الْبَیِّنَاتُ» در آیه 213 «من بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ» «ال» را قرائت نکرد.

وی که احتمالا آشنایی با نغمات قرآنی نداشته است، از ابتدا تا انتها بیات خواند و نمی دانست از کجا و به چه شکلی درستی تلاوت باید شروع کند.

سخنرانی ذوالکفیلی محمد البکری مفتی ولایت الاتحادیه کوالالامپور برنامه بعدی این همایش بود که در حدود 15 دقیقه به سخنرانی به زبان مالایی پرداخت.

بعد از سخنرانی به وی رفتم و از وضعیت اسلام پرسیدم. وی با بیان اینکه قرآن کریم و آموزه های آن به طور قطع مهم ترین عنصر در بنا جامعه اسلامی است، گفت: ما در مالزی به شکلی رسمی و غیررسمی، از جانب حاکمان و یا غیر آن، در راستای کاشت بذر محبت قرآن در دلهای جوانان خود تلاش می کنیم.

وی افزود: الحمدلله افراد بسیاری حافظان بسیاری داریم و دانشکده و جامعه ایجاد کردیم که اساس آن قرآن کریم باشد. برای همین خدا رو شکر تلاش می کنیم و سعی می کنیم که پرچم هدایت قرآن کریم را برداریم.

قاری بعدی «سمیحه تالوه دیغ» بانوی قاری از کشور تایلند بود که به قرائت قرآن از آیه 153 سوره مبارکه بقره پرداخت. نماینده تایلند در بخش مردان روز گذشته توانست تلاوت قابل قبولی از خود ارائه دهد.

«عمر عمانووش» از کرواسی به تلاوت آیه مبارکه 96 از سوره مبارکه اعراف پرداخت. تلاوت وی نشان از عدم آشنایی با دستگاه موسیقی  داشت. زیرا از ابتدا تا انتها به شکل خودش می خواند و دستگاه را نتوانست عوض کند.

این قاری کروات از نغمات نیز بهره نبرد و تمام تلاوت را بیات خواند. وی همچنین از نظر تجوید ضعیف بود و  شاید از 40 نمره 15 بگیرد. از آنجا که از نظر لحن ضعیف بود و صوت زیبایی هم نداشت، به احتمال زیاد، نمره وی پایین خواهد بود.

سلیمان عبدالحلیم قاری اهل ویتنام به تلاوت سوره حدید از ابتدای آیه بیستم پرداخت. مسئله مهمی که از اساس کار تلاوت این قاری را خراب کرد، غلط اعرابی بود که در سه مورد از تلاوت خود دچار این ایراد شد. اگرچه از نظر لحن، صوت و صدا از برخی قاریان بالاتر بود ولی این اغلاط کار او را مشکل کرد.

آخرین قاری و آخرین تلاوت شب چهارم مسابقات بین المللی مالزی به نام بانوی قاری اهل ترکیه ثبت شد. «عایشه الف عبحن» از ابتدای آیه 80 سوره نساء به تلاوت قرآن پرداخت. در پایان رقابت ها یکی از بانوان قاری مالزیایی درباره تلاوت بانوان در امشب بیان کرد: امشب رقابتها در بخش بانوان نیز شب سردی بود و تلاوت کاملا ارزنده ای را شاهد نبودیم. برخی دارای تجوید قوی و برخی دیگر صدای خوبی داشتند.

مصطفی جاجی حسنی کارگر نیز با اشاره به سطح متوسط یا پایین متسابقین در شب گذشته تصریح کرد: در چهارمین شب مسابقات، قاری که بتواد جز نفرات برتر باشد را مشاده نکردیم. نوبت تلاوت این قاریان همگی اتقاقی و تصادفی بود، ولی در آقایانی که تلاوت خود را ارائه کردند، تلاوت قوی ارائه نشد.

گزارش تصویری شماره یک

گزارش تصویری شماره دو

مطالب مرتبط
captcha