کد خبر: 3350586
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲
آیت‌الله حسینی در گفت‌وگو با نبأ تصریح کرد:

سوء‌ظن؛ ریشه غیبت، بخل و حرص/ پیوستگی ارکان خانواده در گروی پرهیز از سوء‌ظن

کانون خبرنگاران نبأ: تولیت حوزه علمیه حجت‌ بن الحسن(عج) تهران گفت: یکی از گناهان کبیره و از آفات زبان، سوءظن است که آیات و روایات فراوانی صریحاآن را نهی کرده است؛ سوءظن ریشه غیبت، بخل، حرص و ترس هم می‌شود.

آیت‌الله سیدحبیب‌الله حسینی، تولیت مدرسه علمیه تخصصی درس خارج فقه و اصول حجت بن الحسن(عج) تهران در گفت‌وگو با کانون خبرنگارن  نبأ وابسته به خبرگذاری ایکنا، با اشاره به آیه 12 سوره حجرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است»، اظهار کرد: سوءظن از گناهان کبیره است، وقتی به گناه سوءظن مبتلا شدید در کنارش غیبت هم انجام می‌دهید؛ در ادامه آیه آمده «وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ؛ جاسوسى نکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد از آن کراهت دارید، [پس] از خدا بترسید که خدا توبه ‌پذیر مهربان است».

وی افزود: روایت داریم از پیامبراکرم(ص) در این باره که می‌فرماید، «ایاکم و ظن فَاِنَّ الظَّنَّ اَکْذَبُ الْکَذِبِ؛ دورکنید نفس خودتان را از سوءظن، کهه دروغ‏‌ترین دروغ‏‌ها بدگمانى است»، در این روایت مقصود این است که دنبال سوءظن نروید، همان طور که خودتان را باید ازحیوانات درنده دورکنید، تا به شما آسیب نرسد، از گمان غلط و نادرست نیز بپرهیزید.(ابوبصیر، 2001، صص 20 و 3.)

آیت‌الله حسینی تشریح کرد: برای درمان سوءظن باید از آتش جهنم بترسیم و این گناه کبیره را ترک کنیم؛ امام علی(ع) در فرازی از نهج‌البلاغه در نامه‌ای به مالک اشتر نوشت؛ «از سه چیز اجتناب کنید که این سه چیز ریشه‌اش سوءظن است و آن سه عبارتند از بخل، جبن(ترس) و حرص»؛ روایت است، انسان بخیل داخل بهشت نمی‌شود؛ حرص نیز به این معنی است که برخی به دنیا حریص هستند.

تولیت حوزه حجت‌ بن‌ الحسن(عج) ادامه داد: در روایتی دیگر امام‌علی(ع) می‌فرماید؛ «سوءظن تمام کارها را خراب می‌کند و انسان را به دنبالش، می‌برد».(غررالحکم)

وی با اشاره به آیه 3 سوره انبیاء «وَأَسَرُّواْ النَّجْوَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ؛ و آنان که ستم کردند پنهانى به نجوا برخاستند»، گفت: یکی دیگر از گناهان درگوشی حرف زدن و یا به بیانی دیگر صحبت کردن به صورت نجوا‌گونه است و این کار نیز حرام است.

آیت‌الله حسینی در پایان یادآور شد: زن و شوهر باید از گناه سوءظن دوری کنند، چون شاهد بودیم که سوءظن در خانواده‌ها باعث پاشیده‌ شدن ارکان زندگی شده است و امید است در جامعه هم دیگران آن قدرگمان بد به یکدیگر نداشته باشند و از این گناه کبیره پرهیزکنند.

علیرضابرومند

captcha