کد خبر: 3362101
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
گزارش ایکنا از تنها ساز و کار مجازی برای ازدواج حقیقی؛

همسان‌هایی که در همسان‌گزینی هم پیدا می‌شوند

گروه فضای مجازی: طرح همسان‌گزینی، گامی نوین در زمینه ازدواج آگاهانه و پایدار برای جوانان برداشته است و موجبات ورود واسطه‌های خیر در امر ازدواج را به عرصه فناوری اطلاعات فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سامانه همسان‌گزینی با الهام گرفتن از دستورات گرانقدر پیامبرگرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در راستای گسترش صحیح ازدواج از طریق انتخاب صحیح و با محوریت خانواده در جهت دستیابی جوانان به ازدواج با چهار محور همچون به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار سعی بر آن دارد تا با برقراری ارتباطی نظام‌مند، هدفدار و مؤثر بین راویان؛ واسطه‌ها و معرفین و متقاضیان(مجردان در سن ازدواج)؛ همیار جوانان، خانواده‌ها و جامعه در امر مهم ازدواج باشند.

دلایل ایجاد سایت همسان‌گزینی

این شبکه با گرد هم آمدن واسطین خیر و فعالان عرصه ازدواج و با بهره‌گیری از شبکه مشاورین و اساتید خبره در امر مشاوره بر آن است تا خلأ وجود مجموعه‌ای پویا و هدفمند را در عرصه همسرگزینی و همسریابی با تأکید بر مبانی عمیق اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی پر کرده و مسیر یک ازدواج موفق را تسهیل کند و جوانان و خانواده‌ها را در تشکیل و تحکیم خانواده‌های گرم، خوشبخت، موفق، صمیمی و استوار کمک کند.

مزایای طرح همسان‌گزینی

ایجاد بانک اختصاصی برای هر یک از معرفین به طور جداگانه با حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات، افزایش شانس انتخاب شدن یا انتخاب کردن آگاهانه برای دختران و پسران، امکان دسترسی به اطلاعات سایر واسطین خیر در صورت رضایت و تمایل آنها، سهولت در به روز رسانی و بایگانی کردن اطلاعات و امکان مراجعه دائمی به اطلاعات، افزایش سرعت و دقت در یافتن موارد مناسب با استفاده از امکانات نرم‌افزاری از جمله مزایای طرح همسان‌گزینی به شمار می‌رود.

ارکان و شبکه‌های اصلی طرح همسان‌گزینی

شبکه واسطین و راویان ازدواج، شبکه مشاورین و متخصصین خبره روانشناس، شبکه امنا و ارزیابان و شبکه راستی آزمایان از جمله ارکان شبکه همسان‌گزینی به شمار می‌رود.

طرح همسان‌گزینی از چه زمانی آغاز به کار کرد؟

از ۲۵ خرداد سال جاری که این طرح به صورت رسمی رونمایی شد با استقبال خوبی مواجه بوده است و از آن زمان تا کنون ۱۶ هزار و۵۰۰ نفر در بخش همسان گزینی سایت تبیان اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند که بر این اساس معرفی‌های زیادی صورت گرفته و تا کنون ۱۴۰ ازدواج انجام شده است. در چارچوب این طرح هر ۶ ماه یک بار میزان رضایتمندی زوج‌ها از ازدواج ارزیابی می‌شود. بر این اساس اولین موردهایی که ازدواج کرده‌اند و نزدیک به۶ماه از ازدواج‌شان می‌گذرد، اکنون مورد ارزیابی مشاوران قرار گرفته‌اند و تا کنون هیچ مشکلی گزارش نشده است.

متولدین دهه 60 بیشترین متقاضیان طرح همسان‌گزینی

بیشترین ثبت نامی ها متولدین دهه ۶۰ بوده اند. همچنین ۸ درصد از متقاضیان سایت افرادی بوده‌اند که سابقه ازدواج قبلی داشته‌اند که همسرشان فوت شده و یا متارکه کرده اند و۹۲ درصد افرادی هستند که سابقه ازدواج ندارند. به لحاظ تحصیلات نیز بیشترین سطح تحصیلی کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و دکترا هستند و از نظر وضعیت اقتصادی و جایگاه مالی افراد نیز اغلب متقاضیان قشر متوسط جامعه هستند.

مزیت یا معایب سایت‌های همسان‌گزینی از زبان یک کارشناس

بهمن بهمنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران اشاره کرد: ضرورت وجود سایت‌های همسان‌گزینی را بیشتر شرایط توجیه می‌کند. بسیاری از جوانان جذب شبکه‌های اجتماعی شده‌اند و ما امروزه شاهده تغییراتی هستیم که عده‌ای این تغییرات را منفی و عده‌ای دیگر آن را مثبت تلقی می‌کنند.

وی افزود: قطعا ازدواج‌هایی که به صورت رو در رو و با ارتباطات چشمی و توسط خانواده‌ها صورت می‌گیرد، موفق‌تر از ازدواج‌های دیگر است. متأسفانه بسیاری از سایت‌های اینترنتی از تغییرات موجود سوءاستفاده‌هایی داشته‌اند و بیش 99 درصد آن سایت‌ها متخلف و غیرقانونی است. به هرحال پروژه همسان‌گزینی که از سوی تبیان درحال اجرایی بوده الگوی سالمی را در حال معرفی است.

این کارشناس تصریح کرد: اگر قرار است همراه با تغییرات کنونی جامعه پیش برویم باید برای امر ازدواج الگوی مناسبی را ترویج کرده و در بخشی از الگو خانواده‌ها را برای تصمیم‌گیری و انتخاب وارد عمل کنیم.

وی بیان کرد: در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های همسریابی حتما حضور مشاور و تصمیم‌گیری‌های خانواده ضروری است. همچنین واسطان هم باید به خوبی آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند در این امر به خوبی عمل کنند.

کدام شهرها بیشترین متقاضیان سایت همسان‌گزینی هستند؟
زهره حسینی، مدیر پروژه طرح همسان‌گزینی اظهار کرد: مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز، تبریز و اردبیل شهرهایی هستند که درخواست اجرای طرح را داده‌اند اما طبیعی است که ابتدا باید از مراکز استان‌ها شروع کنیم و آن را گسترده دهیم.

وی ادامه داد: ما باید فرهنگسازی کنیم تا قبح ماجرا شکسته شود و جوانان از ورود به این طرح خجالت نکشند چراکه دختران و پسران حق دارند تا همسرشان را انتخاب کنند. این طرح باید از سوی مراجع رسمی، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها تبلیغ و فرهنگش در جامعه ایجاد شود.

وی افزود: در طرح همسان‌گزینی دو خط قرمز اصلی داریم مبنی بر اینکه به هیچ عنوان در زمینه ازدواج موقت، تجدید فراش و تعدد زوج‌ها کار نمی‌کنیم.

مدیر پروژه همسان‌گزینی با اشاره به تبلیغات این سایت در میان اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: تبلیغات بر عهده روابط عمومی است و قطعا این بخش از مؤسسه تبیان تا کنون توانسته‌اند اقدامات مناسبی را انجام دهند.

تبلیغات سایت همسان‌گزینی تا کجا پیش رفته است؟

محمدرضا سلطانی‌شیرازی، مدیر روابط عمومی تبیان، اظهار کرد: گام اول تبلیغات را در سایت همسان‌گزینی بر گروه‌های مرجع انجام دادیم یعنی برای تبلیغات افراد و سازمان‌های خاص را همراه پروژه کردیم که تعداد آنها به 18 نهاد می‌رسد.

وی افزود: با وجود آنکه سه ماه از رونمایی این پروژه ملی ازدواج گذشته است، اما اقدامات مؤثری برای تبلیغات آن اعم از برگزاری نشست‌های مختلف، معرفی یکی از واسطان ازدواج در برنامه ماه عسل امسال و پخش برنامه‌ای از شبکه افق انجام داده‌ایم.

 

مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان تصریح کرد: شاید عملکردمان در این مدت به 100 درصد نرسیده است اما می‌توانیم بگوییم که برای امر تبلیغات عملکرد مناسبی داشته‌ایم. همچنین برای ادامه روند فعالیت‌های‌مان نیاز به همکاری صداوسیما و شهرداری برای تبلیغات ملی و شهری داریم.

وی بیان کرد: برای تبلیغات محیطی با سازمان زیباسازی صحبت‌هایی کرده‌ایم تا بتوانیم در این امر هم تبلیغاتی در برهه‌های زمانی مختلفی داشته باشیم.

سلطانی‌شیرازی اظهار کرد: اجرای کمپین‌های تبلیغاتی از دیگر برنامه‌های آینده‌مان به شمار می‌رود که قرار است در برهه‌های زمانی مختلف آن را اجرایی کنیم.

پروژه ملی ازدواج یاری همه مسئولان را می‌طلبد

خدمات همسان‌گزینی تبیان تنها سرویس رایگان در این زمینه است و سایر سایت‌هایی که در این زمینه فعالند از متقاضیان خود هزینه‌های هنگفتی دریافت می دارند. بنابراین وقتی چنین کار مثبتی از سوی یک نهاد خصوصی آغاز شده است حیف است که بدون یاری مسئولان و نهادهای متولی امر ازدواج تنها در میدان بماند. در میان نهادهای مختلف فرهنگی حضور 18 نهاد و حمایت‌شان از این پروژه کفایت نمی‌کند و بهتر است که همه نهادهای فرهنگی و متولیان امر وارد میدان شوند و یا علی بگویند و این پروژه ملی را به بهترین شکل ممکن به ثمر برسانند.

captcha