تفاوت بیماران سرطانی در معرض معنویت درمانی با سایر مبتلایان
کد خبر: 3392779
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
در سمینار نقش مداخلات معنوی در پیشگیری از سرطان عنوان شد:

تفاوت بیماران سرطانی در معرض معنویت درمانی با سایر مبتلایان

گروه سلامت: در سمینار یک روزه نقش مداخلات معنوی در پیشگیری از سرطان بر ادامه تحقیقات نقش معنویت در درمان بیماران سرطانی تأکید و عنوان شد اضطراب در بیماران تحت معنویت درمانی کمتر از افراد سالم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین سمینار مداخلات معنوی در پیشگیری از سرطان با حضور جمعی از متخصصان روان درمانی سرطان در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد.
بر اساس این گزارش در این نشست اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی سرطان طی سخنانی به تاریخچه مطالعه و پژوهش‌های مداخلات معنوی در بیماران سرطانی در ایران پرداخت.
وی با بیان اینکه انجام این تحقیقات کاری بزرگ و دشوار بود اظهار کرد: آغاز این کار هفت سال پیش در مرکز تحقیقات سرطان کار خود را با سرطان شناسان و روان شناسان آغاز کرد
اکبری ادامه داد: در ابتدای امر با استفاده از نظر سنجی و پرسشنامه در بین بیمارانی که معنویت بیشتری داشتند، رضایت و وضعیت روحی آنها سنجیده شد در ابتدای امر اکثریت این بیماران پاسخ های رضایت آمیزی به این امر می دادند.
وی با بیان اینکه از پنج سال پیش کار معنویت درمانی آغاز شد عنوان کرد: پروژه معنویت درمانی بر روی ساختار بیولوژیک بیماران سرطانی و سنجش دو ژن DOPAMIN و CERTONIN که به هنگام بودن در وضعیت‌های بحرانی فعال می‌شوند انجام شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سه گروه برای این کار انتخاب شدند نخستین آنها بیمارانی بودند مداخله معنویت در آنها انجام شده بود، گروه دوم بیمارانی بودند که معنویت درمانی نگرفتند و اما گروه سوم افراد سالم بودند، از تمامی افراد این گروه‌ها خون گیری شد و در مرکز ژنتیک پروفایل ژنی برای آنها تعریف شد.
وی بیان کرد: در همان استخراج اولیه مشخص شد میزان فعالیت DOPAMIN و CERTONIN در گروه اولی که مداخله معنوی گرفته بودند بسیار کمتر شده است چنانکه حتی از گروه سوم که افراد سالم بودند کمتر شده‌ است.
اکبری اظهار کرد: حدود 10 جلسه یک ساعت و نیمه پروتکل معنویت درمانی اجرا شد، سپس دوباره از آنها خون‌گیری شد پس از سنجش میزان فعالیت DOPAMIN و CERTONIN در این گروه‌ها میزان کورتیزول آنها که در هنگامه اضطراب بیشتر می‌شود نیز سنجیده شد که خوشبختانه این میزان نیز در اثر مداخله معنویت کاهش یافته بود.
وی یادآور شد: این مسأله چراغ راهی برای انجام تحقیقات بعدی بود تا به مرحله بیان ژنی بیماران سرطانی در اثر مداخله معنوی رسیدیم.
در ادامه این نشست فرح لطفی کاشانی فوق تخصصی روان درمانی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم معنویت درمانی در بیماران سرطانی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه تمامی انسان‌ها فطرتی خداجوی دارند و اگر گرایشات مذهبی آنها را فاکتور بگیریم گرایش همه انسان‌ها خدا محوری است.
لطفی کاشانی ادامه داد: ما با انسان‌های بیماری مواجه هستیم که سراسر خشم اند اگر بتوانیم به این آدمها کمک کنیم در واقع فرایند درمان آنها را تسهیل می‌کنیم.
وی افزود: در هر انسانی زمینه‌های معنویت وجود دارد در واقع آنچه یک روانشناس یا روان‌درمانگر می‌کند این است که این زمینه‌ها را زنده کند.
پس از سخنان لطفی نوبت به شهرام وزیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رودهن و متخصص روان درمانی در مرکز تحقیقات سرطان به فلسفه معنویت پرداخت و اظهار کرد: سه نوع معنویت وجود دارد که نخستین آن معنوین مبتنی بر طبیعت است در این نوع معنویت ارزشمندی را در وحدت با نیروهای طبیعت می‌بینند و جادوگری در این نوع معنویت نیز وجود دارد.
وی دومین نوع معنویت را معنویت انسان‌گرا نام برد و عنوان کرد: در این نوع معنویت انسان محور بوده و کنترل خود یکی اصول آن است اما سومین آن محوریت خدا محور است در این نوع محوریت خدا؛ خدا است انسان، انسان؛ در این نوع معنویت خدا اقتدار خود را دارد و انسان هم نقش خود را ایفا می‌کند.
وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است بیمارانی که اعتقادات معنوی دارند یکسری نیازهای معنوی نیز دارند که در سیستم‌های بهداشتی موجود این حس ناکام می‌داند وقتی این نیازها ناکام بماند انسان را در معرض مرگ و میر قرار می‌دهد.
لیلی حسینی دیگر عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان نیز در ادامه به بررسی تحقیقات معنویت درمانی در سراسر جهان پرداخت و اظهار کرد: تا کنون چندین تحقیق مختلف در سراسر دنیا صورت گرفته است اما نقش معنویت در پیشگیری یا درمان سرطان در جهان برای نخستین بار در ایران صورت گرفت.
گفتنی است در ادامه این سمینار کارگاه معنویت درمانی برای فلوشیپ‌های مرکز تحقیقات سرطان برگزار شد.

captcha