به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، امروز 15 اسفندماه، در چهارمین نشست ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سال ۹۴ که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در قم برگزار شد، با بیان این که کاستیها در بحث تعلیم و تربیت زیاد است و آموزش و پرروش میتواند در این عرصه فعالیت خوبی داشته باشد، گفت: تربیت شایسته، هدف اصلی حوزه و آموزش و پرورش است و هیچ رقابتی بین این دو نهاد نیست.
مدیر حوزههای علمیه خواهران اظهار کرد: حوزه در عرصه تعلیم و تربیت رسالت سنگینی به عهده دارد و در این عرصه خود را مسئول میداند و این امر زمانی بهتر محقق میشود که سطح نیازمندیها، ظرفیتها و استعدادهای حوزه از سوی نهاد آموزش و پرورش بیشتر شناخته شود.
وی بیان کرد: حوزه علمیه خواهران، دارای مسیر مشخص با آموزش و پرورش و حوزه علمیه برداران است؛ ولی یک سری حساسیتهای خاص خود را دارد و همه را ملزم به رعایت قوانیین میداند.
حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیتهای این مرکز پرداخت و بیان کرد: حوزه علمیه خواهران در 28 استان دارای مدیریت استانی و 460 مدرسه علمیه خواهران در کشور فعال است؛ در حال حاضر 80 هزار نفر در مدارس حوزه علمیه خواهران در حال تحصیل و 90 هزار فارغالتحصیل در این مرکز وجود دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: حدود 39 هزار طلبه به شکل روزانه برای اقامه نماز و بیان احکام و 700 نفر برای مدارس امین و مشاوره در موضوعات مختلف در آموزش و پرورش در حال خدمت هستند و حتی در بعضی استانها استقبال خوبی از طلاب حوزه علمیه خواهران شده است.
6 هزار طلبه وبلاگ نویس در حوزه خواهرانوی با بیان اینکه ده هزار مبلغ سازمان یافته و 6 هزار طلبه وبلاگنویس در مرکز مدیریت فعال هستند، راهاندازی سایت «کوثرنت» را یکی از طرحها و تجربههای موفق در این مرکز دانست و گفت: از بستر این سایت شاهد اتفاقات بسیار خوبی در موضوعات مختلف تربیتی، تولید آثار و آموزش بودهایم.
حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که کوثرنت تنها اختصاص به طلاب ندارد، بلکه با توسعههای صورت گرفته در این شبکه برای عموم جامعه هم قابل استفاده است، عنوان کرد: با راهاندازی این سایت طلبه از زمان ورود به حوزه با فضای آموزشی، پژوهشی، اداری و خدماتی و فرهنگی که در حقیقت تمرینی برای حضور طلاب در فضای مجازی میباشد در ارتباط است.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: هدف اصلی طراحی سایت این بوده که حوزه علمیه در یک فاصله 5 ساله هر طلبه، یک وبلاگنویس داشته باشد و در بازه زمانی 3 ساله این مرکز حدود 20 هزار وبلاگنویس طلبه را برنامهریزی کرده است.
فعالیت 370 هسته پژوهش و حدود179کانون پژوهشیوی با بیان اینکه یکی از فعالیتهای مرکز مدیریت در عرصه پژوهش بوده، ابراز کرد: در بحث پژوهش370 هسته پژوهش و حدود 179کانون پژوهشی زیر نظر 28 شورای پژوهشی هدایت میشوند.
حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه در عرصه پژوهش، خواهران پژوهشگر خوبی در حال فعالیت میباشند، ولی تاکنون این فعالیتها به صورت سازمانیافته نبوده، افزود: با برنامهریزیهای صورت گرفته این مسئله در قالب سازمانی در حال به اجرا در آمدن است.
وی بیان کرد: مقابله با آسیبهای اجتماعی از موضوعات جدی و جزء برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران است؛ حوزه علمیه میتواند بازویی قوی در کنار آمورش و پرروش در بحث مشاوره و هدایت تحصیلی باشد.
حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی گفت: حوزه علمیه میتواند با تعامل بهتر در بحث تعلیم و تربیت، سهم مشخصی را بر عهده بگیرد، این ویژگی در حوزه است و تاکنون هم ثابت شده که خواهران طلبه بدون هیچ چشمداشتی در حال فعالیت هستند.
وی با بیان این که باید کارها تقسیم شود و سازکارها نهادینه شود تا شاهد بهتر اجرای فعالیتها باشیم بیان کرد: در بحث کرسیهای آزاداندیشی وقتی حوزه وارد شد، 530 کرسی را در ظرف 2 سال و نیم طراحی و اجرا کرد؛ این ظرفیت حوزه است و این ظرفیت زمانی ظهور میکند که سهم هر نهادی مشخص شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران در پایان گفت: اگر در گذشته تولید علم مربوط به حوزه برادران بوده؛ الان این ظرفیت در حوزه علمیه خواهران در موضوعات مختلف وجود دارد و این نیازمند برنامهریزی و شناسایی استعدادها برای تقویت بهتر حضور طلاب خواهر در مدارس آموزش و پرورش است.