مهرمحمدی در پاسخ به ایکنا تشریح کرد:
اقدامات دانشگاه فرهنگیان در تربیت قرآنی دانشجومعلمان
گروه دانشگاه: سرپرست دانشگاه فرهنگیان شکلگیری شخصیت دانشجومعلمان از لحاظ بعد دینی و معنوی را اصلیترین اقدام این دانشگاه دانست و به بیان برخی اقدامات و برنامهها در این زمینه پرداخت.
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، نخستین نشست خبری دانشگاه فرهنگیان در سال 95 امروز، پنجم اردیبهشتماه با حضور محمود مهرمحمدی، سرپرست این دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
بعد از پخش آیاتی از قرآن کریم وی در آغاز سخنان خود با تبریک پیشاپیش هفته معلم گفت: فضای کاری مرتبط با فضای تعلیم و تعلم روزها پیش از آغاز هفته معلم تغییر میکند و ما هم از این امر مستثنا نیستیم. سال 95 برای دانشگاه فرهنگیان نقطه عطفی محسوب میشود. از این جهت که اولین خروجیهای آن وارد جامعه میشوند. امیدواریم به لحاظ تاثیرگذاری کیفی بتوانیم اتفاقات مثبتی را شاهد باشیم. فکر میکنیم فارغالتحصیلان ما کوشش خواهند کرد که نشاندهنده نماینده نسل جدیدی از معلمان باشند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به ضرورت تربیت دینی و قرآنی دانشآموزان، دانشگاه فرهنگیان چه کار ویژهای در الگوی قرآنی بودن فارغالتحصیلان برای دانشآموزان انجام داده است؟ گفت: کار اصلی دانشگاه تربیت معلم شکل دادن به شخصیت معلمان است؛ در این بین شکلگیری شخصیت از لحاظ بعد معنوی و اخلاقی فوقالعاده حائز اهمیت است. توجه ویژهای به این مسئله داریم و با دشواریهایش هم در اجرا آشنا هستیم. در حد وسع خودمان تلاش میکنیم زمینههای خصوصاً قرآنپژوهی و انس و الفت با قرآن را فراهم کنیم و معاونت فرهنگی این کار را از اولویتهای اصلیاش قرار داده است.
وجود 1200 کانون دانشجویی فعال
وی افزود: کانونهای دانشجویی متعددی در سطح پردیسهای دانشگاه تشکیل شده که منحصراً روی حوزه تعلیم و تربیت قرآنی، انس و الفت و زیست با قرآن تمرکز دارند. این یکی از انواع تلاشهای ما است که در قالب کانونهای دانشجوی اتفاق میافتد. بد نیست اشاره کنم در دانشگاه فرهنگیان هماکنون بالغ بر 1200 کانون دانشجویی و انجمن علمی فعال وجود دارد که فعالیتهایشان کاملاً داوطلبانه است؛ بخش قابل توجهی از آنها مربوط به حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و خصوصاً بحث قرآن و عترت و ... است که در درگاه وزارت علوم هم ثبت و ضبط شدهاند.
مهرمحمدی اظهار کرد: جشنوارهها را نیز داریم که زمینهای برای کوشش و پویش در این راستا هستند. دانشگاه فرهنگیان به دلیل اهتمامی که در این باره داشته و از خود نشان داده برای سال 95 از طرف دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مسئولیت برگزاری سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیز به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است. این مجموعه تلاشهایی است که ما در این باره انجام دادهایم اما کار دشوار است و مطمئن هستیم که نیاز به ممارست، خلاقیت و نوآوری در این جهت است و انشاءالله شاهد اتفاقات مطلوبتری باشیم.
آزمون استخدامی
وی با اشاره به آزمون استخدامی بیان کرد: از طریق آزمون استخدامی امسال
برای نخستین بار 5 هزار نفر پذیرفته شدند و سه هزار و اندی سهم دانشگاه
فرهنگیان و بقیه سهم دانشگاه شهید رجایی شدند. این افراد کار تحقیقی خود را
شروع کردند؛ اینها هم بخشی از خروجیهای دانشگاه هستند، بقیه خروجیهایمان
ورودیهای سال 91 هستند، نیمی از آنها مهر 95 فارغالتحصیل میشوند که
معلم مقطع ابتدایی خواهند شد و تعدادشان 15 تا 20 هزار نفر برآورد میشود.
سرپرست
دانشگاه فرهنگیان گفت: نقدهای من نسبت به روش پذیرش دانشجو به موجودیت خود
باقی است اما نسبت به خود دانشگاه فرهنگیان نقدی ندارم، میتوانیم پرونده
شیوههای بهینه پذیرش دانشجو را همیشه روی میز داشته باشیم. معتقد به تنوع
در روشهای پذیرش دانشجو هستم و این موضوع در جلسات سال 94 و 95 اعضای
هیئت امنا مطرح بوده است. به طیفی از روشهای متنوع دست پیدا کردهایم، در
کنار پذیرش دانشجو از طریق کنکور که برای تربیت معلم مقطع ابتدایی مناسب
است به سمت جلب مشارکت دانشگاههای مطرح دیگر کشورها میرویم و کار تربیت
حرفهای را روی دانشآموختگان انجام میدهیم.
وی عنوان کرد: برایمان مهم
است که اولین دوره پذیرش از طریق آزمون استخدامی با رضایت شرکتکنندگان
همراه شود، تعدادی از پردیسهای دخترانه و پسرانه را مجهز کرده بودیم که
بهترین میزبانی را انجام دهند، با معرفی این افراد و روشن شدن این معنی که
محل تحصیلشان با محل سکونت و احیاناً محل کار آنها فاصله دارد با درخواست
تحصیل ایشان در پردیسهای نزدیکشان مواجه شدیم، برای دانشگاه این بحث مشکل
بود و به لحاظ اقتصادی هم منابع زیادی طلب میکرد، در نهایت با همه
متقاضیان گفتوگو داشتیم و در حدود 80 درصد دانشگاه انعطاف نشان داد و به
شرکتکنندگان کمک کرد.
مهرمحمدی ادامه داد: تربیت معلم را در سطح دکتری
نداریم اما مقطع دکتری را در دانشگاهمان خواهیم داشت. قرار است 100 نفر
خروجی دکتری در سال در 17 کد رشته محل برای حوزه ستادی و ردههای مدیریتی
داشته باشیم.
وی با اشاره به طرح اصلح، گفت: این طرح به تصویب شورای
عالی آموزش و پرورش تأیید شده و چگونگی اجرای آن در دانشگاه فرهنگیان طراحی
شده است. طرح اصلح چنانچه به عنوان شرط دانشآموختگی در نظر گرفته شود و
موفقیت در آن به منزله قبولی در تعدادی از واحدها باشد دارای پشتوانه حقوقی
است و مشکلی ندارد، نوعی ارزیابی است که افرادی که شایستگی دارند وارد
سیستم تعلیم و تعلم شوند. تعداد واحدهایمان 150 واحد است و بیشتر از تعداد
واحدهای متعارف وزارت علوم است. شأن دانشگاه فرهنگیان و استلزامات
اساسنامهای تربیت معلم را بهگونهای میدانیم که هیچ گریزی از این 150
واحد نیست.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ارتباط دانشگاه
فرهنگیان با معلمان، افزود: موضوع انگیزه معلمان، موضوع بسیار قابل تأملی
است، رفع موانع انگیزشی در حیطه کار ما نیست اما دغدغه آن، دغدغه ماست. این
دغدغه را داریم که فروکش کردن انگیزههای حرفهای برای ما مسئله میشود یا
نه؟