کد خبر: 3519674
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حل مشکل صنعت گیم تکلیف شرعی است/ تنفس 23 میلیون گیمر ایرانی در هوای آلوده

گروه فضای مجازی: برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع متولی اصلی بازی‌های رایانه‌ای، ناظر و متولی کیست؟ با صحبت‌های مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کارشناس صنعت گیم و تولید کننده موفق صنعت گیم انجام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، شب گذشته 12 مردادماه با موضوع بازی‌های رایانه‌ای، ناظر و متولی کیست؟ با حضور حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مهدی سالم و کارشناس فضای مجازی توسط امیر شجاعی اجرا شد.

حسن کریمی‌قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه متولی اصلی بر نظارت بازی‌های رایانه‌ای چه کسی است، گفت: از سال 85 با مصوبه 548 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه مسئولیت اصلی: حمایت، نظارت و جریان‌سازی تشکیل شد و نظارت بر بازی‌های وارد شده به کشور، مجوز و رده بندی سنی برای آنها توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال 88 تا کنون انجام می‌شود.

بازی‌ها در موبایل و تبلت انجام می‌شود

مهدی سالم، کارشناس فضای مجازی در ادامه با اشاره به فضای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور اظهار کرد: سه حوزه حمایت، نظارت و جریان‌سازی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای واگذار شده است اما آیا امروز هوای بازی‌های کامپیوتری تمیز است و فعالیت در این سه حوزه را شاهد هستیم. آیا بازی‌های وارد شده به کشور از فیلترینگ اسراء می‌گذرد و رده بندی سنی که بر روی آنها انجام شده به درستی است؟ آیا در توزیع مشکلی نداریم؟ بنظرم این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید اقدامات خوبی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رخ داده است اما در حوزه توزیع و مصرف‌کننده اقدامات مناسبی را شاهد نیستیم. امروزه کودکان در بازی‌های رایانه‌ای مورد هدف قرار گرفته‌اند، کودکانی که در مدارس و مهدکودک‌ها به آنها آموزش داده نمی‌شود و سطح سواد رسانه‌ای‌شان اندک است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: امروزه بازی‌ها در تبلت و تلفن همراه انجام می‌شود. البته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سیاست «کژوال گیم» را درنظر گرفته است که این سیاست در راستای بازی‌های موبایلی و سالم‌سازی فضای صنعت گیم است.

وی عنوان کرد: قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد و همین نبود قانون سبب شده است که بهترین بازی در کشور هفت هزار تومان فروش داشته باشد درحالی که همان بازی در خارج از کشور 250 دلار است.

23 میلیون گیمر در کشور داریم

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ادامه به ارائه آمارهایی پرداخت و گفت: در یک سال گذشته چند پیمایش را با نهادهای مختلف انجام دادیم و براساس این پیمایش‌ها 23 میلیون نفر گیمر داریم که بطور میانگین روزانه یک ساعت بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: میانگین سنی گیمرهای ایرانی 21 سال است در حالی که در دوسال پیش این میانگین 16 سال بود و این آمار نشان از افزایش سنی پنج سال است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: 12 درصد از گیمرهای ایرانی قشر کودک، 33 درصد قشر نوجوان، 29 درصد قشر جوان، 25 درصد قشر میانسال و یک درصد قشر کهنسال هستند. این آمار نشان می‌دهد که بیشترین گیمرها دیگر کودکان نیستند.

وی افزود: 67 درصد از گیمرها مرد و 37 درصد از گیمرها زنان هستند.

کریمی‌قدوسی اظهار کرد: پیمایش برای تهیه آمار، 17 هزار پرسشنامه در سراسر کشور پر شد و هم‌اکنون آمارهای دقیقی در دسترس از هر نقطه کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: حجم فروش بازی‌های رایانه‌ای در کشور، چهار هزار و 600 میلیارد ریال است که از میان 65 درصد فروش مربوط به بازی‌های موبایل، 20 درصد مربوط به بازی‌های کامپیوتر و 15 درصد مربوط به بازی‌های کنسول است.

کریمی‌قدوسی اظهار کرد: مردم ایران به دلیل مشغله زیاد، فرصت اندک و هزینه‌های ارزان‌تر به سمت خرید بازی‌های موبایلی روی آورده‌اند.

وی با اشاره به تعداد هولوگرام‌ها گفت: در یک سال گذشته هشت میلیون و ششصد هزار هولوگرام صادر و بر بازی‌ها الصاق شده است. الباقی بازی‌ها که هولوگرام ندارند، بازی‌های قاچاق هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: قاچاق بازی‌های رایانه‌ای از مرزها رخ نمی‌دهد و بیشتر به صورت دانلود بر روی سی دی و توزیع آن است.

هوای صنعت گیم آلوده است

مهدی سالم، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در ادامه برنامه به آلودگی هوای صنعت گیم اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام‌های اعلام شده نشان از هوای آلوده صنعت گیم است. البته برای متوجه شدن چنین فضایی نیاز به شنیدن آمار و ارقام نداریم همین که اطرافیان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در چه فضایی قرار داریم.

وی به انتقاد از صحبت‌های کریمی قدوسی مبنی بر اینکه قاچاق بازی‌های غیرمجاز از طریق دانلود است، گفت: آیا برای این دانلودها نمی‌توان کاری کرد؟ پس فیلترینگ اینجا چه نقشی دارد؟ چرا در این حوزه شاهد فیلترینگ نیستیم.

سالم اظهار کرد: باید نگاه‌مان کلان‌تر باشد. نگاه حاکمیتی باید این فضا را جدی بگیرد. مقام معظم رهبری در حکمی به شورای عالی فضای مجازی صراحتا اعلام کرده‌اند که باید به دنبال سالم سازی فضا و حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی، اسلامی باشیم.

وی یادآور شد: انتظارمان این است که این زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای شکل بگیرد. الان درصدی از بازی‌سازان ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

نرم‌افزارهای بازی‌های قاچاق غیرقابل فیلتر است

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: ما در سه سال گذشته ارتباط خوبی با کمیته مصادیق مجرمانه داشته‌ایم و بارها موردهای فیلترینگ را اعلام می‌کنیم اما مشکل این است که دانلود شدن و بارگذاری در ایران و حتی در دنیا توسط نرم‌افزارهای «تورنت» رخ می‌دهد که این نرم‌افزارها غیرقابل فیلتر است و حتی این امر در دنیا به عنوان یک معضل مطرح شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سایت‌های دریافت کننده بازی‌های غیرمجاز را فیلتر نمی‌کنیم، گفت: آی پی‌ ها در کشورمان استاتیک نیستند و زمانی که کاربر وارد اینترنت می‌شود، مکان و حضورش مشخص نیست به همین دلیل فضای کنترل دانلود از دست می‌رود و در نهایت هم قانون کپی رایت وجود ندارد و هر کسی می‌تواند در زیرزمین خانه‌اش بازی‌ها را رایت کند و در محله‌اش بفروشد.

کریمی‌قدوسی اظهار کرد: در دوسال گذشته ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز در همه استان‌ها با همکاری اداره‌کل ارشاد استان‌ها تشکیل شد و براساس آمارهای موجود در تهران 1367 مرکز توزیع بازی وجود دارد که از این تعداد ی147 مرکز غیرمجاز است و 1220 مرکز به ظاهر مجاز هستند و تخلف آشکار ندارند و ما نمی‌توانیم تخلفات زیر ویترین‌شان را بگیریم.

حل مشکل صنعت گیم تکلیف شرعی است

مهدی سالم، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بحث گیم در اختیار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. صرف اعلام آمار مهم نیست باید بگوییم چطور مشکل را حل کنیم؟ این یک تکلیف شرعی ما در برابر خانواده‌ها و فرزندان است.

رعایت قانون کپی رایت بهترین راه مقابله با متخلفان است

کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به رده‌بندی سنی بازی‌ها گفت: در یک سال گذشته چهار هزار و 747 بازی موبایل را رده‌بندی سنی کردیم که این اقدام مهمی است.

وی یادآور شد: تا زمانی که وارد بازار کپی رایت نشویم، هیچ قانون گزندی نمی‌تواند برای متخلفان وجود داشته باشد چراکه در برخی جاها قانون به ما اجازه ورود نمی‌دهد و همین امر مشکل‌ساز می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به کارهای ایجابی صورت گرفته گفت: آموزش(تشکیل انیستیتو ملی بازی‌سازی و آموزش 150 دانشجوپژوه)، تشکیل مرکز رشد بنیاد(110 بازی ساخته شده توسط 15 تیم در مرکز)، ایجاد آزمایشگاه بازی‌های موبایل در یک سال گذشته(تست کنترل کیفیت 40 بازی موبایل در آزمایشگاه)، ارائه وام‌ها به بازیسان با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری از جمله فعالیت‌های ایجابی صورت گرفته به شمار می‌رود.

عدم حمایت‌های بنیاد سبب از هم پاشیدگی گروه شد

در ادامه علی منصوری، تولیدکننده بازی پروانه در ارتباط تلفنی با اشاره به نگاه تهدیدآمیز به حوزه گیم گفت: متأسفانه هم‌اکنون سیاست‌ها، نگاه‌ها و رویکردها به صنعت گیم جنبه تهدیدی دارد.

وی افزود: متأسفانه ما عرصه فرهنگ را اشتباه وارد شده‌ایم چراکه اصلی‌ترین راه برای مقابله با دشمن تولید است و اگر بتوانیم تولید و محصول خوبی داشته باشیم، می‌توانیم به جایگاه مناسبی دست یابیم.

تولیدکننده بازی پروانه تصریح کرد: بازی پروانه دوسال پیش تولید شد و غزال زرین را دریافت کرد اما بعدها به دلیل عدم حمایت‌ها تیم بازی از هم پاشیده شد.

وی بیان کرد: ما هیچ حمایتی را از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حتی برای تبلیغ دریافت نکردیم و هر تبلیغی که برای بازی انجام شد، از ما هزینه‌ای دریافت کردند.

نگاه تهدیدآمیز به صنعت گیم باید از میان برود

منصوری اظهار کرد: قطعا با این شرایط به سراغ تولید نخواهم رفت. هم‌اکنون شاهد نیروهای خوب، هنرمند و فنی داریم اما هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر نگاه تهدیدآمیز را از حوزه بازی‌ها برداریم قطعا می‌توانیم فرهنگ‌مان را عرضه کنیم و سبب اشتغالزایی شویم و عرضه‌آوری داشته باشیم.

ما نگاه تهدیدآمیز به صنعت گیم نداریم

در ادامه مهدی سالم، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به صحبت‌های منصوری گفت: ما نگاه تهدیدآمیز به صنعت گیم نداریم بلکه امروز دور هم جمع شده‌ایم تا دغدغه‌مند به حل مشکلات صنعت کمک کنیم.

وی افزود: زمانی که بهترین بازی در دنیا 250 هزار دلار عرضه می‌شود اما در کشورمان این قیمت به 5 هزارتومان می‌رسد، قطعا امثال منصوری‌ها و دیگر بازی‌سازان و تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. ما باید جلوی این ضرر را بگیریم.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی پروانه بازی در حوزه سبک زندگی ایرانی – اسلامی تولید شد وحتی دشمنان در خارج از مرزها مانع از توزیع آن شدند.

وی بیان کرد: اگر مانع از توزیع بازی غیرمجاز از زیرپله‌ها نشویم، مشکلات حل نخواهد شد. صنعت گیم نیازمند امنیت حاکمیتی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی باید پای کار بیاید، بنیاد به تنهایی نمی‌تواند برای تولید هزینه کند.

باید اکوسیستم کشور اصلاح شود

در ادامه کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: اعتبار بنیاد در سال جاری 13 میلیارد تومان است و سال پیش 5 میلیارد تومان اختصاص یافت که تنها سه میلیاد به بنیاد تخصیص گرفت.

وی افزود: اگر آقای منصوری در ابتدای کار موفق بود و بعدها تیم‌شان از هم پاشید، به دلیل اخذ تصمیمات‌شان بود که این وضعیت برای شرکت‌شان رخ داد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: مشکل ما تنها مقابله با بازی‌ها در زیرپله‌ها نیست بلکه اصلی‌ترین مشکل قیمت بر کیفیت است. مجوزی که برای شش هزار تومان می‌دهیم نمی‌توانیم در بازار گران کنیم چراکه زیرمیزی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید اکوسیستم کشور اصلاح شود. ما نیازمند رعایت قانون کپی رایت هستیم.

علیرضا
|
Finland
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۱۰:۳۴
0
0
"بهترین بازی در دنیا ۲۵۰ هزار دلار عرضه می‌شود" لطفا اصلاح کنید هزاز نداشته. و اگر که واقعا در صحبت هاشون عدد هزار رو گفتن کاملا غلط و اشتباه بوده.
در ضمن بهترین و گرون ترین بازی ها در فروشگاه های دنیا با قیمت ۶۰ دلار عرضه و توزیع میشن و نه ۲۵۰ دلار! امیدوارم اینگونه کارشناسان قبل از کارشناسی اطلاعات خودشون رو تکمیل تر کنند.
البته نسخه های خاصی از بازی ها هستند که شاید قیمتشان به ۲۵۰ دلار برسد.اما این نسخه ها شامل بازی تنها نیستند و تعدادی جایزه و مجسمه و تجهیزات مرتبط با بازی همراه آنهاست.
captcha